Palsternakka, Pastinaca sativa

Ei tarvi tänä vuonna kylvää ollenkaan palsternakkaa, kun viime vuotiset ovat jo näin hyvässä kasvussa.

Toisena vuonna palsternakan kukinto on näin kaunis

kuinka aikaseen palsternakka pitää laittaa? en taida ehtiä enään?

Pistä vaan (osan voit laittaa myös syyskylvönä, niinkuin porkkanan ) palsternakkaa, saat siitä ens vuonna todella hyvän sadon (ellei juurimadot oo käyny verottamassa =)). Ite kylvin viime vuonna aika myöhään (just ennen juhannusta) ja tänä vuonna ne näyttävät aika komeilta jo, siis satoa luvassa. Ja “pieniä” saat jo tänä vuonna, jos vähänkään on pitemmin lämmin syksy.

Nyt on niin märkääkin, että varmaan itävät helpommin, elleivät ole mulla jo hukkuneet. Mä olen yleensä näihin aikoihin kaiken kylvänyt, ja hyvin ovat ehtineet, vaikka ovat usein kärsineet kuivuudesta niin, että ovat lähteneet kasvuun vasta juhannuksen paikkeilla. Silti palsternakoista on tullut ihan käytettävän kokoisia, vaikkei nyt suuria kuitenkaan.

ok, laitan maahan sitten ja osan voisin kokeilla syyskylvönä, pitää vaan muistaa merkitä paikka etten ens keväänä myllää niitä… juurimatoja on ainakin jonkin verran perunalla ollut, tosin parantelin savikkoa reilusti turpeella ja hiekalla… joten toivotaan ettei juurimadot oo riesana…

Samettiruusua (mitä laatua tahansa) vaan kasvamaan sinne joukkoon. Ei tarvi edes kukkia, juurimadot ovat muutaman vuoden päästä historiaa.

Miten pitkään palsternakka kasvaa vielä syksyllä? Tai siis kuinka kylmä saa olla? Ja ilmeisesti pärjäisivät talvenkin yli helposti?

Roudan tuloon asti. Pärjäävät talven yli maassa, paitsi että myyrät yleensä syövät ne ja alkavat kesän alussa kehittää sellaista kovaa kerrosta ydinosan ympärille, joka tekee niistä syömäkelvottomia. Mustajuurta voi kasvattaa vaikka kolme vuotta ja on yhä syötävää.

Ok, kiitos tiedosta. Taidan siis nostaa syksyllä jo.

Meillä ne nostetaan aina viimeisenä, joskus jo routakerros pinnassa. Tavallisesti jätän pari, kolme rivin päähän, jolleivat myyrät syö niitä ainakaan kokonaan, kukkivat ne seuraavana kesänä ja tekevät siementä. Se kylvetään sitten syys-lokakuun vaihteessa, samaan aikaan kuin pannaan valkosipulit maahan. Ovat taimella jo kohta lumen sulettua ja ainakin itselläni ehtivät kasvaa paljon suuremmiksi, kuin keväällä kylvetyt. Palsternakkahan itää hitaasti ja keväällä kylvettynä myös epätasaisesti. Porkkanaakin voi kylvää syksyllä, mutta itse en ole huomannut syyskylvöstä olevan samanlaista hyötyä. 

Mitenkäs on palsternakan siementen itävyyden kanssa? Jossain on sanottu, että edellisvuotiset eivät enää idä, ostin siis uuden pussin, jossa viimeinen myyntipäivä onkin vuonna 2014? Itävyydeksi luvattiin 70%.

Mulle on syntynyt sellainen mielikuva, sekä kokemuksesta että löytyneistä tiedoista, että kaikkien sarjakukkaisten itävyys-% laskee aika nopeasti ja senvuoksi annankin palsternakan siementää. Jossakin olen mielestäni nähnyt taulukon aiheesta, muistaakseni kurpitsa oli se, joka itää pisimpään, mutta esim. nauriin (ehkä muittenkin kaalikasvien) siemen itää sekin aika vanhana.

Myös kurkut ja pavut säilyttää kauan itävyyden. Minkä tahansa siemenen itävyys menetetään nopeasti, jos säilytyspaikka on kostea tai kuuma, tai molempia.

Mulla on itänyt hyvin parikin vuotta vanha palsternakan siemen, ei kannata heitellä roskiin niitä. Kylvän kolmantena kesänä vähän tiuhempaan ja kitken, jos on tarvis. Niinkuin Annaw sanoi, pitää vaan säilyttää oikein. Mulla on pussukat kirjahyllyssä peltipurkissa.

milläs mallilla teidän palsternakat on, mulla on senttistä vasta, mutta sentään iti, viime vuonna ei noussu yksikään maasta…

Suhvi, mä vasta männä sunnuntaina kylvin, ei varmaan vielä näy, kun tänään mökille menen. Harmi, kun ei ole vielä mistä ottaa.

Viime vuonna nostin kaikki juuret ylös, kun satovuosi oli meillä huono. Yleensä jätän maahan muutaman, että pääsee heti kesän alussa syömään.

Palsternakan itäminen kestää ian kaiken. Olen tähän asti luullut, että johtuu minusta, kun en ole ahkerasti kastellut, mutta siinä samaisessa pussin kyljessä luvattiin itämisajaksi useampi viikko. Sitten kun viimein ovat itäneet, eivät ole sittenkään mitään kiirettä kasvun kanssa pitäneet.

joo, mä voisin kanssa kokeilla jättää muutaman maahan, jos ne nyt kasvaa tosta isommiksi… harson alla olivat en kovin tarkasti kattonu, mutta minusta näytti että itivät…

Pliis laittakaa joku kuvaa palsternakan siementaimesta, ihan pienistä. Ku minusta näyttää, että koko rivi kasvaa pelkkää rikkaa. Kylvetty toukokuun alkupuolella. Eka kertaa kasvatan, enkä tunnista tainta.