Tässä ihan pieniä, alle 10 senttisiä (puolen kasvimaata täynnä).
Auringossa…
(Mun pään) varjossa. Lisäksi lehdissä ihan heikko/vieno palsternakan (ja vähän ehkä persiljankin) tuoksu, mut eivät maistu muuta ku rikkaruoholle, tai hetkinen, jälkimakuna tulee kyllä palsternakka vähäsen.
Kai sit muistat et jotkut saa iholleen yliherkkyysreaktioita, ku käsittelevät palsternakkaa auringossa. Tulee sellasia kuin palovammoja (mulla ei tuu mitään, mut mun täti oli joskus käsistään monta päivää rakkulantapaisilla kipeillä kohdilla).
Kiitos. Täytyy käydä katsomassa.
Jess, muutama taimi löytyi :D. En olis erottanut ilman tulostettua kuvaa maahumalan siementaimista - niitä kun meillä riittää ja riittää.
mä en erota kans, ja kun ne ei oo ees noin isoja jos jotain kasvaa…
Hip hurraa, mullakin näyttäisi olevan palsternakkaa eikä suinkaan rikkaruohoja penkissä. Kovalla kädellä kävin rikkikset kitkemässä, mutta heräsihän siinä epäilys, jotta oliko jäljelle jääneet sittenkään sitä aitoa tavaraa. Kiitos kovasti kuvista!
mä vähä epäilen jo että mulla ei oo edes itäny palsternakat, kun ei erota niin ei erota…
Tuommoista oli palsternakan kasvatus mullakin ennenkuin keksin kylvää myöhäsyksyllä saman vuoden siemenestä. Taimet alkoivat vasta juhannuksena erottua rikkiksistä ja itivät harvaan ja ryppäissä. Nykyään ainoa taimi, johon saatan sen sekoittaa, on korianteri, eikä niitäkään enää kylväydy itsestään pitkin kasvimaata, kun siemensato jonain vuonna epäonnistui.
Minä kylvän palsternakan porkkanoitten sekaan.
Erottuu hyvin ja siinähän kasvaa rehottaa.
joo tota kokeilen mäki ens keväänä… jospa ne erottus ku tunkee porkkanan sekaan…
Hyvät neuvot olis nyt tarpeen. Nostin eilen pari palsternakkaa ylös ja tietenkin murskasin niiden juurta oikein kunnolla, puolet palsternakasta oli murskana,en ihan arvannut niiden omassa savimaassani niin pitkäksi venähtäneen. Taikolla yritin niitä maasta vääntää. Miten kannattaisi nosto tehdä? Maa on tosiaankin kovin savista ja juuri tiukassa.
Katselin äsken Strömsötä ja siellä ne istuttu palsternakan taimia ?? Juttu oli siis kuvattu keväällä, hei haloo kuuluuko palsternakka istuttaa taimista ja minä pöljä olen keväällä kylvänyt siemenistä.
Silloin kun palsternakkaa vielä kasvatin, kylvin siemenistä keväällä ja hyvin ehti kasvaa.
mä en enään ikinä kylvä siemenistä, on sellanen maa että jollet oo joka viikko kattamassa ja kitkemässä niin sinnehän jää rikkisten sekaan, tein niin ison työn keväällä kun etin että missäs mun palsternakat on… siis esikasvatan minäkin jatkossa.
lapiolla onnistuu meillä vain porkkanoiden ja palsternakkojen nosto, muuten katkee…
Meillä onkin nyt niin märkää, että sieltä veden joukosta voi melkein ilman mitään apua vedellä ne puolimetriset juuret ihan kaikkine loppuhäntineen . Siemenistä olen kylvänyt maahan, kyllä ne sieltä rikkojen joukosta sitten joskus heinäkuulla ilmaantuvat ja kasvavat vasta syksyllä tosissaan. Jos olisi ahkerampi kastelija keväällä ja kesällä, olisivat varmaan nopeampia. Tuntuvat vaativan paljon vettä. Viime kesänä en juurikaan saanut satoa kuivuuden takia, nyt on komeita.
Suoraan maalle olen kylvänyt yleensä Vapun tienoilla ja kun noston jättää lokakuun loppupuolelle niin ehtivät kasvaa kunnon möhkäleiksi. Tänä vuonna rivi jäi turhan tiheäksi ja tulee litteitä juureksia. Nostossa kyllä tarvitaan pitkävartisia työkaluja jos meinaa ehjänä ylös saada.
Hartiapakki näytti olevan tehokkain nostolaite, osasta toki katkesi varret, mutta ne pystyi sitten jo kaivelemaan lapiolla ja taikolla ylös. Siemenistä istuttelin minäkin keväällä ja jo nyt syyskuun lopulla olivat ihan komeita möllejä näilläkin leveysasteilla.
vapun tienoilla pitäs taas kylvää, osan esikasvaten kokeilumielessä…
nyt on palsternakat kylvetty, toivottavasti tulee enemmän syötävää kuin viime vuonna…
Kokeilin tänä vuonna ensimmäisen kerran palsternakkaa täällä Espoossa Leppäsillan palstalla. Kylvin siemenet 28.4. Reilun kahden viikon päästä eli 14.5. huomasin ensimmäiset pintaan nousseet taimet. Alkukesän kuluessa harvensin ne n. 10-15 sentin väleihin. Ensimmäisten viikkojen jälkeen en enää kastellut niitä koko kesänä, kun ei isompaa kuivuutta tänä vuonna ollut. Pidin ne harson alla kesäkuun loppupuolelle asti.
Tällä viikolla olivat ensimmäiset pakkaset, ja kävin kaivamassa hiukan satoa ylös. Ehkä puolet tai vähän enemmän olivat pieniä ja/tai monihaaraisia, ja koska satoa oli paljon, heittelin sellaiset huoletta pois. Kotiin toin muutaman isoimman ja 80-90 % jäi vielä maahan. Tällaisia niistä tuli, toista näyttää joku maan alla vähän syöneen.
En ole vielä maistanut. Ajattelin keittää nämä ja syödä ruuan kanssa vähän niin kuin perunan korvikkeena. En tiedä jättäisinkö loput talveksi maahan vai säilöisinkö turpeeseen kylmäkellariin.
Hyvin siis onnistui aloittelijan tuurilla tämäkin lajikokeilu!