Palsternakka, Pastinaca sativa

Palsternakat on kylvetty uudesta siemenestä, lokakuun eka viikonloppu on aina varattu valkosipulin istutukseen ja palsternakan kylvöön. Voi olla tuo kastelun puute, miksi mulla tulee syyskylvöstä puolta isompia. Kun maa on läpäisevää ja kastelumahdollisuudet kesämaalla aika huonot, hyötyvät varmaan siitä että saavat itää lumensulamisvesiin. 

Kerran jätin osan juurista maahan talveksi, mutta olisi varmaan pitänyt ehtiä nostamaan ne aikaisemmin. Kun alkavat kasvattaa lehtiä, kasvattavat samalla sellaisen kotelon ytimen ympärille, joka on kuin omenan siemenkotaa, sellaista kovaa ja liukasta. En jaksanut pilkkoa niitä ruokaan silleen, että olisin saanut sen pois, kompostiin menivät. Aina ei tosin ehdi edes miettiä, pitäiskö säilöä kellariin, kun on jo puolet syöty maassa. Yritän kummiskin saada parikolme säilymään maassa talven yli, että saa ensi vuonnakin tuoretta siementä.

Miksiköhän minun palsternakkani olivat tänä syksynä kivikovia. En saanut veitsellä niitä katki… Mikähän meni pieleen?

Tänään meinaan kylvää palsternakan siemenet maahan. Enempää ei enää uskalla lykätä ettei maa kerkiä jäätymään. Ensimmäistä kertaa kokeilen syyskylvöä niillä, tai itse asiassa yleensäkään niiden kasvattamista yhtä surkeaa vuosien takaista yritystä lukuunottamatta.

Donna-Camillo, kiitos siemenistä - nyt vaan peukkuja että syksy ei ole liian pitkään liian lämmin. Itämisaikahan palsternakan siemenillä on jotain 3 viikkoa jos oikein muistan.

talvea ei ole vielä hetkeen näköpiirissä sanovat lehdet tänään. - ei maan jäätyminen kylvöjä estä mutta lämmin sää kyllä tekee pahaa jälkeä; sirkkajuuret jos ehtivät kasvaa niin pakkasten tullen ne ovat mennyttä.
- minun kylvöni saavat odottaa kuukauden verran vielä. kylvövaot olen vetänyt valmiiksi ja kuiva hiekka odottaa kuistilla sitä joulukuun(?) päivää kun porkkana ja tilli kylvetään.

edit1 - eikä edes lumentulo estä; silloin vain tehdään ensin vähän lumitöitä ennen kylvötöitä:-)

edit2 - nuu, vinkiksi aikataulutukseen: viime syksynä kylvöpäivä oli 10.12. - tarkistin. ja joka tapauksessa annan maan aina ensin jäätyä ja silti voi käydä köpelösti. viime vuosina ei kyllä ole ollut eipäs-juupas talvia mutta ei sitä taas tiedä

edit3 - inkeri2, vaikka jostakin löytäisitkin siementä niin voi käydä huonosti. melkein kaikkien siementen itävyys säilyy oikein varastoituina vuosia mutta palsternakka on juuri se poikkeus: vuotta vanhempi ei enää välttämättä idä. osta keväällä tuorreet. loppupussukasta voit sitten varmaan kylvää ensi syksynä.

Minunkin tekisi mieli kokeilla palsternakan kasvatusta, en ole sitä koskaan laittanut, mutta taitaa olla jo kauppojen siemenhyllyt tyhjennetty myytävistä siemenpusseista ja joulukamat laitettu tilalle. Kokeilen sitten kevätkylvöllä.

Totta mai-lee, näyttää viikon ennuste siltä että vain yksi -1 asteen yö, muuten nollassa tai vähän plussan puolella. Varmaan viikolla voisi vielä lykätä näillä näkymin. Ennuste oli taas muuttunut siitä parin päivän takaisesta jolloin viimeksi vilkaisin. Täytyy vähän tuumailla :slight_smile:

Inkeri-2, sitten kun ostat siemenpussin niin katso tarkkaan että siemenet eivät ole käyneet vanhaksi. Itävyys heikkenee palsternakan siemenillä nopeasti.

No nyt peukutin vahingossa omaa viestiäni kun piti painaa muokkaa-namiskaa :frowning:

Eikös sen voi keväällä kylvää heti kun maanpinta sulaa ja humsauttaa vaikka lunta päälle, tai jos vaikka laittaisi nyt vielä syksyllä jonkun muovin kasvatuspaikan päälle ja keväällä poistaisi lumen niin maa routa sulaisi siitä kohtaa aiemmin, laittaisi sitten siemet multiin ja nostaisi lumen takaisin paikalleen ilman muovia, siemenet saisivat huijaustalven? Mutta jos tarkoitus syyskylvöllä oli, että ne itäisivät ennen talvea, niin tuo edellinen ei toimi.

enää en ehtinyt jatkaa vanhaan viestiin; se tunti nääs:_)
ei kun tarkoitus on, etteivät idä syksyllä. siksi kylvö vasta myöhään. syyskylvön tarkoitus on vain vähentää kevään kiireitä ja antaa kasvulle aikainen lähtö ja hyödyntää aikaisen kevään kosteus. ja minulla vielä se, että kun joulukuussa tekee viimeiset kylvötyöt ja maaliskuussa aloittaa sadonkorjuun (ilmasipuli, maa-artisokka) jää puutarhaton aika mahdollisimman lyhyeksi:-)

edit - ei oli tarvinnut hakea puutarhamallakkaa esiin: olin kirjannut porkkana-ketjuun ja blogiinkin->
"maanantai, 10. joulukuuta 2012 - klo 15. 17  
porkkana (ja tilli) kylvetty tänään aamupäivällä:-) lisää <-blogissa"

Minulla palsternakat ovat ihan hyvin onnistuneet kevätkylvöllä, jonka olen tehnyt samaan aikaan kuin kaikki muutkin kylvöt eli vasta sitten, kun maa on kuivunut sen verran, että on saatu kunnostettua (kevyt jyrsintä ja lautapolut paikalleen). Eli siis jossain vaiheessa toukokuussa. Siemen täytyy olla edellisenä syksynä kerättyä, ei vanhempaa!

Nyt en ole muutamaan vuoteen palsternakkaa kasvattanut, koska jotenkin kyllästyin sen makeaan makuun. Mutta nyt on herännyt ajatus, että jospa taas kasvattaisi. Ihan isoja jötkäleitä sain palsternakasta silloin. Minusta siinä ei ollut mitään muuta vaikeutta kuin se, että oli hankittava aina tuoreet siemenet joka vuosi. Hyötykasviyhdistyksen siemenet olivat aina tuoreita. Siemenkasvatusta en viitsinyt harrastaa. Niin ja tietysti kuohkea hyvä maa auttaa kasvussa.

Joulukuussa mä annan kyllä jo laiskuuden voittaa enkä viitsi kylvää :smiley:

En olisi kyllä varma taidoistanikaan syyskylvön suhteen. Kylvöalusta pitää varmaan olla paremmin ja taitavammin tehty kuin kevätkylvöille, mutta mai-lee onkin tarkka ja taitava. Onhan riski sille, että sateet tai lumensulamisvedet vievät siemenet mennessään paljon suurempi kuin kevätkylvöissä.

Itämisessä ei keväällä ole ongelmaa, jos siemen on tuore ja kylvön saa tehtyä riittävän aikaisin, että kevätkosteus on tallella. Yritän aina kylvää kaiken muunkin heti kun meidän savinen pelto on riittävästi kuivunut, jotta saan kevätkosteuden hyödyn itämiseen, kun kastelemisessa olen laiska. Ja kastelemallakin ne siemenet saattaa saada pois paikaltaan. Jos on poikkeuksellisen kuiva kevät niin sadetan ensin kasvimaan ja sitten vasta kylvän. Kylvösten kastelemista vältän.

Kevätkosteuden jälkeiset kylvöt kasvimaalla ovat mulla pääasiassa epäonnistuneet ja siksipä en niitä viitsi yrittääkään. Papu on tietty kylvettävä kuitenkin vähän näitä muita myöhemmin.

Tänään kylvin vihdoin ne palsternakan siemenet joiden kylvöä suunnittelin 3 viikkoa sitten. Hyvä että mua toppuuteltiin silloin, on ollut kelit sellaisia ettei yöpakkastakaan oo ollut kuin korkeintaan muutaman kerran tuona aikana.

Ja mä kylvin jo ajat sitten - täällä ois aika paljon siementä, tarviiko joku … Siis palsternakkaa.

Laita vähis viestiä siemenet osioon “Siemenet: annetaan, etsitään, vaihdetaan”-ketjuun. Jos sulla ne siemenet on tämänvuotisia niin ainakin itse tarttuisin heti tarjoukseen ellei asia olisi jo omasta puolestani hoidossa.

Oletko itse kerännyt niitä omista kasveista ? Jos, miten se tapahtui - jätitkö maahan talven yli jonkun juuren ja annoit sen sitten keväällä kasvaa, kukkia ja kypsyttää siemeniä ?

Jätin maahan kun oli mielestäni niin pikkasia. Siementä tuli aikaa paljon, olen jakanut sitä pois, mutta on niin tosi paljon vielä. En ole vain ennemmin tohtinut huikkia, kun mielestäni en ole saanut niitä niin hyvin lajiteltua - on hiukan roskaa joukossa, vaikka sihdin läpi useampaan otteeseen niitä siivilöin. Niitä tuli niin paljon, ettei millään yksitellen ehtinyt mennä läpi - mutta ei kait ne pikkusiemenet ja lehdet mitenkään siellä kasvimaalla haittaa.

Palsternakan siemenissä on aina roskaa - ainakaan itte en siivoa, ei oo itämistä haitannut.

Palternakka on kukkinut jonkin aikaa ja osa kukinnoista on vähän ruskettunut. Missä vaiheessa siemenet pitäisi kerätä? 

Keräsin vähän ruskahtavana, mutta tuntuu, että ihan kaikki iti, vihreätkin. Olin keväällä tulla hulluksi, kun maat oli täynnä palsternakan taimia, liika on liikaa, ettenkin väärässä paikassa.

Tänään tein harvennusnostoja marraskuun lopussa kasvulaatikkoon kylvetyille palsternakoille

kuva

Isoja jo nyt, mitä niistä vielä ehtii tullakaan

Vähän kasvusto lakoontui harvennuksen ja kastelun jälkeen, huomenna taas pirteänä pystypäin

kuva

Upeita hienoja valkoisia juuria!

Mahtavat palsternakat Nuulla! Minun keväällä kokeeksi kylvämäni oli noin tulitikun paksuisia kun viikko sitten harvensin…