Palsternakka, Pastinaca sativa

Mikähän mädännyttää palsternakat? Epäilin noit sateita ja maan märkyyttä, mutta viereisessä penkissä juuripersiljat eivät ole alkaneet mädäntyä. Viime vuonna oli sama juttu osassa palsternakkoja ja naapuriviljelijä ihmetteli samaa asiaa.

Voisiko olla joku tauti, ötökkä tai ravinnepuutos? Menevät semmoiseksi vaaleanruskeaksi muhjuksi.

Jos joku tietää niin olisin itekin kiinnostunut. Mulla tota on esiintynyt joissakin porkkanoissa.

Porkkana-ketjussa oli eilen juttua Karvarin kanssa siitä et mulla on palsternakat riehaantuneet kunnon kasvuun. Tässä tänään tomaattikastikemausteeksi nostettu

kuva

Edellisellä sivulla on kuva aiemmista harvennustaimista, on tullut mukavasti lisää kokoa niihin verrattuna.

No on siinä palsternakalla kokoa!

Usko vaan että olin ihan täpinöissäni kun tänäänkin nousi tollanen jötky. Nostin vastaavanlaisen jo viime tomaattikastikesatsiin pari päivää sitten mut en silloin ehtinyt kuvaamaan. Vähän pelkäsin et oliko se ainut iso, mut onneks turha pelko :slight_smile: Ei ne kaikki ole noin isoja, oon nostanut sellasia ihan lyhyitäkin vaikka paksuja nekin.

Rakastan palsternakkaa, ihan onnessani oon tästä onnistumisesta näiden kanssa !

Komea palsternakka.

Minäkin tykkään kovasti palsternakasta, mutta en ole koskaan kasvattanut.

Laitoitko siemenet siis jo viime syksynä multiin?

Käytän palsternakkaa varsinkin keittoihin, sosekeitossa se on ihan ehdoton lisä.

Naapurin rouva joskus neuvoi käyttämään sitä kasviskiusaukseen ja se on kyllä myös ihan älyttömän maukasta.

Siihen voi laittaa kasviksia ihan maun mukaan, minä olen yleensä laittanut perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia ja valkosipulia.

Sekaan mausteet ja ruokakermaa ja sitten uuniin, nam!

Joo, kylvin myöhään loppuvuodesta. Hitsit, just tajusin ettei mulla ole siemeniä tän vuoden syyskylvöihin. Toivottavasti vielä löytyy siemenpusseja kaupasta ! Pari palsternakkaa varmaan jätän siemenkasvatusta varten maahan, ehkä pari yritän saada säilymään  varastossa talven yli samassa tarkoituksessa. .

Komeita palsternakkoja Nuulla. Hienosti kasvimaa tuottaa!

Minkälaisessa maassa palsternakka tykkää kasvaa? Suunnittelen kylvöä vielä tälle vuodelle :slight_smile:

Miikos, omani kasvoivat suhteellisen syvässä isossa (n. 2,5 m kanttiinsa) kasvulaatikossa. Edelliset kasvajat siinä oli talvivalkosipuleita. Hyvää kompostipohjaista multaa johon syksyllä sekoitin lisää kompostoitunutta lantaa ja kalkkia. Lopputuloshan oli aivan fantastinen, isoja upeita palsternakkoja joiden paino pääosin keskimäärin ehkä puolisen kiloa kappale. Osa alle osa yli.

Samaan paikkaan meinaan kylvää tänäkin syksynä, maa on jo paranneltu ja kylvövaot tehty. Meinasin jo kylvötkin tehdä mutta onneksi muistin että viime vuonnakin mua toppuuteltiin kylvöjen suhteen. Tarkastin äsken täältä vielä että kauankos tässä on hyvä ootella

Oon oikeestaan vähän helisemässä tän palsternakkasadon kanssa. On pilkottu ja on raastettu, on pakastettu ja on valmistettu uunijuureksiksi, on tehty vaikka mitä. Ja osa sadosta odottaa edelleen käsittelyä.  Ihanaa on että saa runsaan sadon , harmi on ettei ole kunnollista tuoresäilytystilaa vaan melkein kaikki täytyy valmistaa tavalla tai toisella.

Palsternakat suikaleiksi ja kuivatus tai viipaleiksi ja lankaan pujotettuna kuivumaan. Näppärä lisätä keittoruokiin ja säilyy lasitölkissä kauan.

Nuu, maihtuishan sinne kasvimaan viereen esim. sellainen valmismaakellari. Kaivetaan kuoppa, kellari siihen ja maata päälle. Ootko koskaan sellaista miettinyt? :slight_smile:

:-) viime syksynä toppuuttelin sinua liian aikaisesta kylvöstä ja nyt kyselen tämmöistä - kun itsekin edellä kerrot, että ainakin porkkanasatosi on osin kärsinyt jostakin oudosta pehmenemisestä.
nuu-> "Samaan paikkaan meinaan kylvää tänäkin syksynä"
onko pakko laittaa juuri tuohon kohtaan? vuoroviljely kun kuitenkin olisi kaikkein helpoin ja myös hyvin tehokas kasvinsuojelukeino.

Valtsu, en olekaan kuivattanut palsternakkaa - vielä :slight_smile: Jos sen maku ei kärsi kuivatettuna (?) niin olisi helppo rouhia se tuoreena ja kuivattaa. Käsitellä siis samoin kuten voikukanjuuri. Muutenkin kuivaaminen on mulle mieluinen tapa säilöä. Pitää tutkia vähän mitä kuivaamisesta ja palsternakan mausta kertoo kaikkitietävä netti :slight_smile:

Tuomipihlaja, ei tuu meille maakellaria. On puhuttu siitä useana vuonna muttei mies näytä sille vihreetä valoa.

mai-lee, oikeestaan on pakko laittaa joko tähän samaan tai sitten siihen viereiseen kasvatuslaatikkoon jossa tänä vuonna oli jättiporkkanat ja jättipalsternakat. Huolimatta siitä että kasvimaani on nykyään jo ihan multavaa maata, siinä tulee savi vastaan aika pian kuitenkin joten isoksi kasvaville juureksille on hyvä keksiä joku muu paikka ja se on toi kasvatuslaatikko-systeemi. Ne porkkanat joissa mulla on ollut sitä pehmenemistä ja möhjööntymistä ovat olleet muualla kasvimaalla, ja kyse on ollut silloin nimenomaan jättiporkkanoista. Oon kallistunut siihen ajatukseen että niillä jäteillä on “herkempi hipiä” koska tavisporkkanat kasvimaassa ovat olleet ihan ok.

Vuoroviljelyä yritän harjoittaa kyllä, nyt vaan näissä molemmissa isoissa kasvatuslaatikoissa oli tänä vuonna palsternakkaa ja/tai porkkanaa. Ensi vuodeksi toiseen on jo istutettu ihan muuta, ja yritän sillä periaatteella jatkossa edetä.

Tänä syksynä laitoin palsternakan kylvövakoihin puuntuhka-astiasta pohjalle tuhka-hiili-seosta. Vaot tein jo aikaisemmin valmiiksi. Kylvin eilen siemenet ja peittelin vaot mullalla. Multaa mulla oli erikseen pussissa varalla lämpimässä paikassa koska kasvimaalla pintamaa on jo jäässä.
Oon seurannut sääennusteita "kylvösilmällä", ja nyt päätin tehdä kylvön koska 10 vuorokauden ennuste on kokonaan pikkupakkasen puolella. Päätökseen vaikutti myös se että tulossa on lumisateita . En halunnut joutua jossain vaiheessa etsiskelemään kylvövakoja lumen alta joten nyt oli kaikin puolin passeli hetki kylvöille.

Kuluvan vuoden satoa säilöin myös kuivaamalla, kiitos vinkistä Valtsu!

No onhan tämä nyt pakko laittaa tänne, kun pressa soittaa luontoiltaan :) http://areena.yle.fi/1-2929772

Minä en kylvänyt palsternakkaa viime kesäksi ollenkaan, kun edellisvuonna ne jäi semmoisiksi pieniksi naruiksi. Viimekeväänä istututin samaan lavakaulukseen jääkaappikäsiteltyjä talvivalkosipuleita. Sinne oli edelliskaudelta jäänyt itämätön siemen tai palsternakan juuri, josta kasvoikin oikea mahtipalsternakka. Annoin sen jäädä kasvamaan, kun olin nostanut valkosipulit, ja viikko sitten kiskaisin palsternakan ylös.

kuva

Ekaa kertaa mulla kasvovat näin isoiksi.

Voi nams Karvarin palsternakka-satoa! :yum::heart_eyes: Alkaa tehdä mieli meidän “joka juureksen” karjalanpaistia. Ollaan tehty painekattilassa hauduttamalla karjalanpaistilihoja ja selleriä, palsternakkaa, naurista/lanttua, porkkanaa ja pari pottua. Viimeksi mukana oli yks kyssäkaalikin. Se on niin maukasta, että pitää tästä varmaan lähteä ruokakauppaan. :smile:

Olin jo kysymässä että kuinka pohjoisessa on palsternakkaa kasvatettu vaan Karvari (taas kerran) antoi vastauksen kysymättä :D 
Eli ei muuta ko hihat heilumaan heti ku pääsee penkkiä valmistamaan. Taian esikasvattaa muutaman taimen maitopurkeissa, osan suoraan kylvää maahan, osan jättää talvehtimaan ja loput siemenet maahan kun pakkaset alkaa.
Palsteria ei vissiin sitte haittaa jos kasvun alettua käy pikkupakkanen yöllä?