Palsternakka, Pastinaca sativa

Jäi näköjään jokunen palsternakka syksyllä maahan. Saapahan tuoreita siemeniä tämän syksyn kylvöihin. Koskahan ne on kypsiä?

En oo kuivannu,mutta tuota vois kokeilla.Meillä tykätään palsternakasta,just maasta nostettuna ehoton herkku.

Nykäisin ensimmäisen palsternakkaran maasta, esikasvatetun. Sehän oli kuin ylisuuri pesäpallo jolla oli kuusi jalkaa :smiley:
White gem on muistaakseni lajike. Paistoin pannulla ja hyvää oli, eikä semmosta säikeistä kuin kaupan palsterit.
Se ei kyllä tosissaan pikkupakkasista välitä, ihan selvää uutta llehtikasvua siellä näky ja täälläkin on marjapensaat ja puut menehtyneet yöpakkasissa, myös kaikki kasvit kasvarista.

Tuossa kuunvaihteessa kaivelin loput palsterit penkistään ja havaitsin että esikasvatetut oli pienempiä kuin suoraan maahan kylvetyt. Suorakylvössä siemenet iti paljo heikommin ja kunnon väliä naapuriin pitäneet palsterit oli suorastaan jättiläisiä :D 
Omassa mittapuussa tuli hyvä sato, enempää ei paljo olis voinu varastoia ilman kellaria.

Kuva on lainattu ,maahan jätetty Palsternakka näköjään voi talvehtia “missä osissa maatamme tahansa”. :wink:
Maasta nousee hämmentävän hieno putkilokasvi. Talvehtijan kukinnot ovat nyt täynnä lituja.
Mitähän tämän kanssa nyt tehdään?

Ihan mukavan kokoisia nämäkki.

Mulla oli hyvässä kasvussa 8 esikasvatettua jättipalsternakan tainta. Ne piti saada johonkin syvämultaiseen paikkaan istutettua ja ainut joka nyt oli tarjolla oli talvivalkkareiden istutuslaatikko.  Siinä on sellanen multa josta ne palsternakat toivon mukaan nousee ehjinä pois syksyllä.  Siellä nyt valkkareiden lomassa ovat. Uskon että valkkareiden nosto ei niitä vahingota vaan voivat jatkaa rauhassa kasvua pitkälle syksyyn.

Siskot pyysi kysymään; miksi palsternakasta tulee kova? Minä en osannut heille vastata.

Onko palsternakka jänisten herkkua?
Pitääkö sekin olla aidan sisällä. Harsoa ei kannata laittaa kun polkevat sen puhki. On niin rohkeita isoja jäniksiä että tulevat viiden metrin päähän toljottamaan kun ulkona puuhastelen.
Ovat laikukkaita kun vaihtavat talviturkkia, vähän ku dalmatialaisia olisivat.

Kitkin rutikuivaa vajan hiekkamurskeseinustaa ja löysin tällasen sitkeän sissin

Palsternakkahan se siinä, arviolta huikeat 5 senttiä. On joskus siihen siemen tipahtanut.
Onneks ei oo koko sato siinä, kasvaa niitä kasvulaatukossakin. Toivoa sopii että ovat pikkusen isompia :sweat_smile:

2 tykkäystä

Mulla palsternakat surkeita rääpäleitä,ei taijja olla nostettavaa.

Mulla ei itäny kui muutama. Ostin uudet siemenet keväällä ja tungin ne pakasteeseen, jos olisivat pysyneet tuoreempina. Penkki tarttis tehä valmiiks ja kylvää ennen lumia.

1 tykkäys

Minulla on kasvaneet ihan hyvin.

6 tykkäystä

On saaneet vettä :+1:

Palsternakan kuvia katsellessa näkyy missä on satanut.

Minun palsternakat on kaupasta nykyisin. Syksyllä ostan jokusen ja laitan kuivurin. Aina löytyy ruokaa tehdessä mistä ottaa.p

1 tykkäys

Ei ole meillä paljoa satanut mutta Isäntä tykkää palsternakasta ja on kantanut niille vettä lammesta. Meinas kastella jokapäivä mutta sanoin että harvemmin riittää kun kerralla kastelee kunnolla.
Jokapäivä jos liruttaa vettä niin juuri ei työnny syvälle vaan kasvaa monihaaraisia, karvaisia juuria minun mielestä.

2 tykkäystä

Hmm,täälä pähkään Nuun lailla,mitähän näis5ä vois tehä.
A8naski talavi taattu :joy:

3 tykkäystä

Hurja sato verrattuna siihen mun punajuurisatoon :sweat_smile:
Mä en oo vielä omia palsternakkoja nostanut. Ei niitä paljoo ees oo, ehkä määrällisesti jotain tota samaa luokkaa.
Pari ainakin jätän tekemään siemeniä.

1 tykkäys

Onko palsternakka tosiaan näin hankala kasvattaa? Mullan pintaa rapsutellessa oletin siellä olevan muhkeita palsternakkoja, mutta nämähän on kuin nauriita :rofl:

Ne kasvoivat samassa lavassa kuin nuo porkkanat, joten mullan syvyydestä ei voi olla kyse. Esikasvatin palsternakan taimet syvissä kennoissa ja istutin ne kesäkuun alussa. Porkkanatkin oli esikasvatettu, kun munakennoja varten esi-idätettyjä siemeniä oli niin paljon, että istutin ne kahteen isoon ruukkuun ja lopulta istutin multapaakut rikkomattomina lavaan.

Kuvassa kokoa hahmottamassa oleva hanska on kokoa 8.

2 tykkäystä