Paphiopedilum, venuksenkenkä

Onnittelut! Ja sitten kuvia, kun alkaa tapahtua. Odottelemme täällä "kielet pitkällä" Hänen majesteettinsa kukkia sydänkieli ulkoa.

Sinulla on kohta jotain mitä ihailla. Muistathan laittaa kuvaa meille muillekin.

Kirjavalehtinen markettipaphini meinaa keikauttaa itsensä ulos ruukustaan. Mistä taas kooostuisikaan sopiva kasvualusta ja millä raaka-ainesuhteilla suunnilleen?

Papheille voi sovinnolla käyttää tiiviimpää alustaa kuin phaleille, joten hätätapauksessa se Kekkilän parjattu orkideamultakin käy. Seassa saa olla myöskin rahkasammaleen palasia antamaan enemmän vedenpidätyskykyä, sillä paphi ei saa olla kuivillaan pitkiä aikoja. Tähän tekee poikkeuksen muutamat aasialaiset luonnlajit, jotka vaativat talvilevon.

Paphiopedilum godefroyae x glaucophyllum kukkii edelleen ( yli 2 kk) . Kolmas nuppu tulossa hymy

Minäkin haluan ainakin yhden venuksenkengän! Mahtavan kaunis kukka, niin kauniit värit.

Toivottavasti tällä on sama kukintainto kuin edellisellä. Ilmeisesti valkoinen ''Deperle'' ? Vai ?

Minullakin on jo pitkään ollut pari Ruissalon jakopalaa P. King Arthurista ja toinen meni jo kesällä kompostiin, kun ei pysynyt edes hengissä. Toinenkaan ei ole oikein suostunut edes kasvamaan kukinnasta puhumattakaan.

Näyttelystä sitten sain Aarnolta luennoilla mukana olleen kukkivan yksilön.

Paphiopedilum King Arthur.

Äänestän jaa Deperlen puolesta...kovin kauniita ovat molemmat, Poephila! sydän

ops, Raakki ehtikin väliin...mulla oli sitten parempi tuuri tuon Artturin kanssa, eka kukka ollut jo monta viikkoa ja uuttakin nuppua pukkaa. Tykkään kovasti.

Ihanan vahvan punainen! Kaunis.

Menee viestit tosiaankin vähän ristiin, mutta laitan kuitenkin vielä lähikuvan kukasta.

Vau!

Minulla ei ole tarjota vihreälehtisille sopivia olosuhteita, kun yksikään niistä ei ole ostohetken jälkeen kukkinut.

Poehilla mistä olet tuon ostanut? Itse ostin tänään samanlaisen kodin ykkösestä…

Samasta paikasta, ei tule yllätyksiä kun näkee kukan ostohetkellä. Näillä kauppaorkideoilla on vain nimi usein hakusessa.

Poephilia, olen saanut omat vihreälehtiset paphit kukkimaan rääkkäämällä niitä lämpötilan vaihteluilla syksyisin. Sitten kun yöt menevät liian kylmiksi otan kasvini yöksi sisään ja nostan ne sitten ulos päivällä viileään. Ulos nostettavat kasvit ovat sellaisessa metallilanka kärryssä, mitä myydään kylppäreihin. Se helpottaa kasvien siirtelyä sisään ja ulos.

törnrosa kiitos vinkistä.

Olen ollut varovainen tuon rääkkäämisen kanssa. Kokeilin viime vuonna ulkona pitoa, ei auttanut surullinen -> tuloksena polttoviotuksia ja etanoita.

Nyt kokeilussa viileä ikkuna (talvella +6- +17*C) jossa ainakin masdevalliat ovat suht´hyvin viihtyneet. Lehdet ainakin ovat komeat oho

arvatkaan mitä??? Min venus pukkaa kukkavanaa :D:D Jutitalta keväällä(vai olikohan se viime syksynä) ostettu :smiley: Laitan sit kuvaa kun avaaa kukkansa :smiley: jeeeee hyppiipomppiiriemuitsee

ja lisää riemua :smiley: tarkistin sit huvikseni tuon toisenki minkä kesäl ostin raaskuna 2eurolla yhest kukkakaupast, ni seki pukkaa vanaa :D:D jeeeee :smiley: voi kaikkia ihmis parkoja jotka joutuu mun kaa tänää juttelemaa. kaikki varmaa arvaa mist höyryän ;D

Onnittelut! Voin kuvitella miten hyvälle sinusta tuntuu. Olen iloinen puolestasi.