Tuo Raakin kaunis lehtinen ja -kukkainen paphi lienee aito "mixeri". Voisi kuvitella, että ainakin yhtenä esivanhemmista olisi p.gratrixianum.
Paras "mixeri" kuitenkin minulla, vaikka aika kauan kestikin sen kukittaminen.
Kaunis.
En erityisemmin pidä näistä isokukkaisista, mutta en arvannut tuon noin isoa kukkaa tekevän, kun lehdet olivat aika pienet.
Kukan leveys on nyt 12cm ja korkeus noin 9cm.
Minusta se on hyvin kaunis.
Raakki se vaan osaa ilahduttaa noilla ihanilla paphin kuvilla . Tuonkin kukan värit ovat huikeat-vaalean punaista ja vaalean vihreää samassa kukassa. Kukka on todella kookas verrettuna muuhun kasviin.
Raakilla taas aivan mahtava yksilö.
Kuka on hän? Oli yllättäen putkauttanut viisi nuppua joista yksi on nyt auki.
Nimestä ei hajuakaan mutta onpa upea ja rehevä kasvi sulla, Giardina!
Onnittelut!
En minäkään nimestä tiedä, mutta ei voisi olla vehreämmän näköistä kasvia kuin tämä sinun! Ihana!
Paphiopedilum Leeanum''in näköä tuossa Giardinan kukassa ainakin vähän on, mutta kukasta täytyisi kuva olla lähempää.
Koetapa tuolla nimellä hakea kuvia ja vertaile niitä kukkaasi.
Kiitos! Normaalisti tuo kasvaa tuolla ikkunan edessä roikkuvalla hyllyllä loisteputken alla kuten 8 muutakin lajitoveriaan. Kuvasin sen vaan tuossa kissojen kiipeilytelineen päällä kun ikkunaa vasten ei oikein kunnon kuvaa saanut. En edes muista mistä tuon olen ostanut aikoinaan ja nimestä ei tosiaan hajuakaan.
Tämän parempaa kuvaa en kännykamerallani saa, selviäiskö tästä paremmin onko se tuo Raakin ehdottama?
Eipä ole tuo Leeanum, enemmänkin P. insignen näköä, mutta voihan se olla joku tuntematon risteymäkin - kamera todennäköisesti vähän vääristää vielä värejä.
Mitähän Olivia tuohon sanoo?
P. insignen muistan kyllä joskus ostaneeni, ostin peräti kaksi joista toinen kuitenkin kuolla kupsahti mutta toinen mulla pitäisi olla vieläkin.
Sanoo, että onpas Giardianalla upea ja hyvinvoiva venuksenkenkä!
Kukassa ja lehdissä selviä merkkejä P. insignestä, mutta ei ole kuitenkaan puhdas laji vaan joku lukuisista risteymistä, joissa P. insigneä on käytetty yhtenä vanhemmista. Ei ole myöskään P. Leeanum (P. insigne x P. spicerianum), jonka tunnistaa purjeen punaisesta pystyraidasta.
Kiitokset, Olivia! Alankin kutsua sitä nyt sekarotuiseksi, nätti se on ja jaksaa ilahduttaa rehevyydellään ja kukillaan.
Olen aina kuvitellut, että tuota Maudiae -tyyppistä Paphia on vain yhtä vihreätä sorttia, mutta nyt kukkii kahta erilaista.
Tällainen, jossa on vähemmän näppyjä petaleissa ja se sitä paitsi tekee kaksi kukkaa samaan kukkavarteen...
...sen lehtien kuviointi on himmeärajaista.