Papinkaura, Billbergia

Papinkaura kukkii, mutta mitenkähän saisi kukkimaan useammin kuin yhdellä kukalla/joka toinen vuosi? Näitä on kolme ruukullista ja ruusukkeita riittää, varsin vähään tyytyvältä vaikuttaa noin muuten. Pitäisikö tuonne tuuttiin kastella, toistaiseksi ovat joutuneet tyytymään mullan satunnaiseen kasteluun ja kevätkaudella harvakseltaan lannoitukseen.
Ja onkohan tämä niistä se Billbergia nutans kenties?

Jos kerrot mulle sen miten saat sen edes kukkiin yhellä kukalla joka toinen vuosi, mullon samanen karahka ja koskaan sei ole kukkinu

joo sine töröön vettä

mun mielestä kukki hyvinkin helposti niin kauan kunnes kyllästyin ja heitin kompostiin.

Minulta on myös mennyt tuota ämpäritolkulla sinne sun tänne. Ajattelin sitäkin, että pitäisikö sillä töröllä olla useampi vuosi ikää? Laitoitko juti lannoitteen veden mukana?

Sinne töröön laitoin muistaakseni pelkkää vettä.

Papinkaura on mielestäni huonon hoitajan kasvi - itsellä kitua kitkuutti miltei kuivana, töröihin jätin usein vettä… ja pidin kesät ulkona sadeveden varassa. Kukki miltei epätoivoisesti (kuvitteli kai viimeisen hetken olevan käsillä ;). Eli ettehän pidä liian mukavia oloja?

Ei, sitä vaaraa ei täällä tosiaankaan ole :smiley: Ulos ajattelin ensi kesänä juu, laittaisi amppeliin niin ei tarvisi mitään vihreää roikkuvaa niihin ainakaan hankkia ;p

Minullakin on papinkaura, mutta ei ole kertaakaan kukkinut, juuri vein niihin töröihin vettä. en vielä koskaan ole niihin vettä laittanut.

Olen täysin päätoimittajan kanssa samaa mieltä, uskomattoman huonoa hoitoa ja kukkii. Minä ite hoijan omaani huonosti ja ei kuki, äiti hoitaa uskomattoman huonosti ja viimeksikin kun kukki oli viidessä tötterössä kukat yhtäaikaa. Ei varmastikaan lannoita saati sitten että kastelisi tötteröihin, harvoin mihinkää muuallekaan. Kukka töröttää eteläikkunalla kesällä paahtavassa auringossa ja talvella paahtaa patteri alla täysillä. Nyt toki kyllä jo puhui mullan vaihtamisesta, toki puhe ei vielä tarkoita yhtään mitään…

Tämähän vaikuttaa hauskalta kasvilta! En ole ikinä kaupassa (Viherlandia) nähnyt. Voiko tuota kasvattaa pistokkaista?

Sitä lisätään jakamalla

Viihtyiskö tuo papinkaura vähän varjoisammassakin paikassa? Olisi mukava löytää tuommonen jostain. Varsinainen mummola-kasvi - suurinta huutoa 1920-luvulla :slight_smile:

PikkuPioni, itsellä ei ole, mutta tyttären papinkaura on ihan varjossa, kaukana ikkunoista ja kasvaa hyvin :ö

Sain yhden itselleni papinkauran kun vaihdoin äitin yhdelle papinkauralle mullat ja jaoin samalla sen useampaan.

En löytänyt mistään kunnollisia hoito-ohjeita papinkauralle. Voisiko joku auttaa? Laitoin tavalliseen kukkamultaan taimen, kun näkyy viihtyvän äitilläkin siinä

Nuo papinkaurat on todella vanhaa perua. Äiti on saanut noin 25 vuotta sitten silloiselta naapurin emännältä, joka on ollut haudassa jo noin 22 vuotta.

Mun papinkaura pärjää ihan heppoisella hoidolla, vaihdan mullat n. kerran kolmessa vuodessa. Nyt se on vaihdettu tänä keväänä uuteen multaan ja asuu länsi-ikkunalla. Joskus se kukkikin, nyt ei ole kuin levistynyt vaan.

ok  kiitos vastauksesta. Äitin kauratkaan ei ainakaan ole hyvällä hoidolla pilattu. Hoidettu miten sattuu.

Tuo samainen papinkaura jonka sain, oli heittää henkensä pari vuotta sitten.

Olin kotona silloin käymässä ja rupesin kastelemaan kukkia. Papinkaura roikkui amppelissa katosta, ja no eiköhän se heittäny mahtavat kuperkeikat kun rupesin antamaan vettä. Se tuli vauhdilla rominan kanssa lattialle. Hengissä onneksi säilyi.

Ja sinä sitten myös. :slight_smile:

Laitetaan nyt tähänkin pari kuvaa työkaverin jokseenkin laiminlyödystä viherkasvista, joka tänään tuolla tunnistuspuolella nimettiin Papinkauraksi. Kukan lisäksi siinä on kaksi nuppua. Ei ole tietojemme mukaan kukkinut vuosiin, mutta lienee muuten jo ainakin 10-vuotias.

Papinkauran lehden sisällä menee joku mönkiäinen. Valoa vasten näkyy käytävät hyvin. Millä myrkyttäsin?