Paprika, Capsicum annuum

Juu, nuppu pois vaan. Kohtahan se taas uutta tekee =)

Saahan tuostakin jo vähintään puolen kymmentä hedelmää. Voi tulla tuplatkin.

Nuput kannattaa leikata vasta sitten, kun niissä on tarpeeksi vartta helppoa leikkausta varten ja varoa pieniä vieruslehtiä. Itse käytän niitä Fiskarsin pienimpiä, suoria saksia.

Nyyh,en raski poistaa nuppuja.

Huokaus,otin toisesta punasesta paprikasta sen ekan nupun pois :frowning:

Onpahan nyt verrokki tuolle toiselle.

Lohtuhali Karvaridevil.

Nyyh… reipas teko =)

Tarpeeksi kauan kömäsittä minua :confused:

kuva

Paprikoita ja chilejä. Yhteensä 15 lajia, paprikoita yks enemmän.

Paprikat säkeissä ja chilit astioissa.

Tässä mulle oppitunti paprikan kasvatuksesta.Tuossa taannoin oli puhetta,otetaanko eka kukka paprikasta pois?
Mulloli kaks samanlaista punasta paprikaa tulemassa,toisesta poistin ekan nupun(kömäsittä minua) ja toiseen jätin.
Tässä tämän hetken tilanne,ylinnä taimi josta en poistannu nuppua ja alempi josta poisti.Kokoero on valtava samoin nuppujen,kukkien ja raakileitten määrä.Tosin saan kohta ekan paprikan syyä,son siitä ekasta kukasta tullu.
Ens vuonna oon viisaampi :smiley:

Eka paprika nyt syöty,oli vähän kirpeän makunen,mutta ite kasvatettu :smiley:

Sweet banana

Paprika on onnistunut tänä vuonna erittäin hyvin. Kaksi erilaista on kasvamassa, keltainen-ja punainen suippopaprika.
Pensaita on kuusi molempia värejä, tällä hetkellä raakileet on isokokoisia ja niitä on paljon. Saisivat nyt alkaa punastua ja kellertää.

Sweet Chokolad.Ompa hyvän makunen ja rapea.Tätä ehottomasti ens vuonna.
Miksiköhän joissaki paprikoissa alakaa kypsyvä hedelmä nahistumaan? Mm Sweet Bananassa alakaa toinen pää pehemenemään ku tyvi on vielä vihertävä.

Kiitos Kyssikselle sokolaatin siemenistä!

Luteus alakaa vaihtamaan väriä.
Sweet Banana ja keltanen suippis.

Luteus.

Tykkään itse kans kovasti Sweet Chocolatesta. Jostain kuman syystä en sitä kuitenkaan kasvattanu viime kesänä. Mut tänä kesänä takuulla!
Lisäks oranssi Orange Sun on hyvä, mut siihen tulee sellasia pehmeitä kohtia joskus hedelmiin. Oisko joku vastaava, oranssi, iso, mitä kannattais kokeilla? Viime kesänä oli joku, mut autuaasti unohtanu nimen olen.
Vinkkejä? Ja siemenilläkin saa heittää, jos löytyy…:w00t:

Tuota noin mites Paprikan kanssa on, Että tarviiko sen siemenet kylmä-käsittelyä itääkseen? kun ostin viime kesänä/keväällä paprikan siemeniä ja nyt kun edelliset alkavat vedellä viimeisiiään niin en tietenkään löydä sitä siemen-pussia… :frowning: Niinpä otin tuosta viimeisimmästä siemenet talteen ja koetan niillä jos muu ei auta. Mutta se vaan että tarvitseeko ne kylmä-käsittelyä?

Ja se viime kesän hyvä oranssi paprika oli Horizon!! Muisti palailee pätkittäin…:w00t:

Ja ei oo sen siemeniä yhtään jäljellä…

Kyllä miulla Chocolatet teki satoa ihan tavallisesti viime kesänä, (Kyssikseltä siemenet), nyt on sitt omista siemenet tälle suvelle.
Tomaatteja en meinaa siemenestä asti kasvatella ollenkaan mutta täytyy paprikoita kummiski muutamia laitella itämään.