Paprika, Capsicum annuum

Pari kypsää paprikaa poimin puskista äsken.On siinä muutakin lautasella =)

kuva

Karvari , etikkasäilykettäkö?

Mä tykkäsin vihreistä tomaateista siinä ihan perinteisessä etikkaliemessä ,kerrothan jos sulla on oma ohje !

Karvari, muistaisitko ulkoa reseptin . Niitä punaisia paprikoita jotka ei ehtinyt ja jäi vihreiksi olisi vielä käyttämättä.

Tässäpä tämä

n.600gr paprikoita paloina,1iso sipuli paloina

Liemi:3dl vettä,1.5 dl sokeria,1dl etikkaa,1.5 rkl suolaa(0.5 tl rouhittua valkopippuria)

Paloittele sopivan kokoisiksi,sekoita isoon kulhoon,laita puhtaisiin purkkeihin.Liemi kuumana päälle,2vkoa jääkaapissa ja sitten syömään.

Kiitos Karvari, huomenna teen ennenkuin menevät huonoiksi.

Tämmöiset jöötit sain kun pyysin tuomaan suippopaprikan ,  , siemenlisäykseen siis... !

kuva

Siemenkirjeestä laitoin kolme “Zlata” paprikan siementä itämään potteihin lattialämmön päälle. Ensimmäinen nousi 7 vuorokaudessa eli ihan normaali itämisaika. Muut jätin edelleen paikoilleen kunnes muutamien päivien kuluttua kyllästyin ja nostin ne keittiön pöydälle missä eivät niin olleet tiellä.

Eilen totesin että edelleenkään niissä kahdessa Zlata-potissa ei ole mitään kasvua ja päätin että se siitä sitten niiden suhteen. Mutta kas, tänä aamuna sieltä potista pilkisti pieni lenkki. 14 vuorokautta meni sillä siemenellä itämiseen. Ehkä vielä odottelen vähän aikaa sen kolmannenkin potin kanssa :slight_smile:

Samanaikaisesti samasta siemenkirjeestä laitetut kaksi “Arianne” paprikaa ovat myös kumpikin edelleen vailla itämisen merkkejä. Muutaman päivän annan niillekin vielä armonaikaa.

Mulla on kaikki muut siemenkirjeestä saadut itäneet, mut Zadira möllötää, eikä idä.

Minä koulin juuri äsken viimeisenkin paprikan isompaan ruukkuun. Meillä ei kovin paljoa paprikaa kuluteta, mutta viime vuoden Hamik oli niin hirmuisen herkullista, jopa pikkuneidin mielestä, että laitoin sitä nyt sitten tänäkin vuonna :slight_smile:

kuvaPunanen paprika pukkaa ekaa kukkaa.

Mulla on paprikat vielä koulimattakin blush!

Ja miulla on punasessa paprikassa n. 2-3cm podi.

Chilien ja suippoparikoiden koulinnat vielä aika lailla vaiheessa… Kohta se olisi taas sopiva aika kuukalenterin mukaan

Paprikoitten kanssa kävi taas niin että liian moni iti ja tietenkään en raaskinut heittää pois… eli ylituotantoa taimissa on. Voisin luopua muutamasta jos jollain tarve. Sweet Chocolate ja punainen suippo paprika ainakin nyt alkuun. Ovat jo reilu 10-15cm . Jos joku hakee pois`?

kuvaTämmönen söpöliini minun punanen paprika.En kyllä raski ottaa pois nuppuja.Korkeutta n.7 cm.

Ton keskimmäisen haarakohdas olevan nyppäisin. Se on se ns ensimmäinen, ni sit paprika kuulemma luulee et vuohi söi kukan, pitää tehdä lisääsurprise.

Muut taimet ovat vielä melko pieniä, mutta tämä tunki itsensä kukkaruukusta syksyllä. Itämättömastä purkista olin tyhjänyt mullat kukkaruukkuun ja tässä tulos.Kukka sai luvan väistyä.kuva

Karvari: Kukat ja nuput vaan pois. On lähtenyt niin hyvin haaroittumaan, eikä näytä kärsivän ainakaan valonpuutteesta, että saat komean kasvin, jos vain maltat vielä kasvattaa.

Yhyyy,en kyllä raaski ottaa pois.

Tulee mitä tulee,mutta kukkia en ota pois :confused:

Tekisin Kyssiksen tavoin. Eli rungon haarautumiskohdasta nuppu pois.