Tietääkö kukaan mistä johtuu musta vioitus paprikoissa. Keräsin kaikki pois joissa näin tätä mustaa, samoin yhdestä chilistä puolet podeista.
Miulla ainakin jotkut paprikat ensin tummuu ja sitt punastuu.
Minusta tuo ei ole vioitusta?
Miusta tuo on sitä sanoisko alakavaa värjääntymistä, alkavaa kypsymistä tms. En nyt hoksaa oikeeta sanaa.
Ihan normeilta nuo näyttävät
Olokoon Normi sitt se sana mitä en löytäny,,,,,,,
No voi hyvänen aika, suottako mie sitten nuo nypin. Mutkun noien pitäs olla osan keltasia kypsinä. Ja joku vuosi pihalla avomaalla kasvaviin paprikoihin tuli myös mustaa, maistuivat ihan pahalle.
Nyt kyllä kun halkasin noista muutaman niin sisäpuoli näytti normaalille. Hmmh! ![]()
Eripari, turhaan noukit pois raa’at paprikat ja chilit. Ne oli just aloittamassa värittymään. Mut eihän ne hukkaan mene, ne voit ihan hyvin käyttää. Maku vaan ei ole niissä vielä vahvistunut eli chilitkin maistunevat miedoilta vaikka olisivatkin tulista sorttia.
Keltasta suippopaprikaa ja keskellä tuo pieni pensas keltanen tavallinen Luteus,takana yks Sweet Banana.Ehtispä kypsyä nuo.
Eripari, avasin tänään vihdoin sinulta saamani kaksi pientä paprikaa ja otin siemenet niistä talteen. Molemmissa oli kokonaista yksi siemen sisällä. Olipa onni että lykkäsit silloin käydessäni mulle kaksi paprikaa mukaan ![]()
Nuu, sulla oli hyvä säkä! Mie oon pari syöny löytämättä yhtään siementä.
Olikos sulla punasia vai keltasia? Muistelen hämärästi että punasia, laitan keltasista sivuun siemeniä jos vaan tulee, niissä paprikoissa on nääs pikkasen paksummat seinät ja ovat niin makeita kuin karkkia söis.
Lisään kuvan. Tämän pienen kypsän löysin, ei ole liioilla siemenillä pilattu.
Eripari, mulla oli punaisia. Jos keltaisista löydät siemeniä niin että yks tai kaks mulle riittäis niin kyllä vaan kelpaa
Aika pihi lajike tää on kyllä ![]()
Nuu, tuossa kuvan paprikassa oli jo kaksi siementä, kasvarissa monta paprikaa vielä kypsymässä. Mulla vaan ollut tapana käydä sieltä niitä napsimassa ja pistää heti suuhun, haukkaan vaan. Siks kun ei pahemmin oo niitä siemeniäkään. Mie perustin keltasten paprikoitten siemenkeruumukin nyt.
Mun tavis paprikat on vihreät,…tarviiko ne valoa punastuakseen, vai vaihtaako väriä lämpimässä sisätilassa kuten tomaatit ?
Nolonolo kysyjä ja kysymyskin mutta kerran vain olen kokeillut ennen kotipartsilla ja silloin sain ihan hienon punaisen paprikan !
Irsa, mulla ainaski on vaihtanu. Parhaiten ollessaan vielä kiinni kasvissa, irrallaan kypsyvät tahtoo nahistua ennenkun ehtivät kokonaan kypsiksi.
Mie kun nostin paprikat sisälle kasvarista lamppujen alle niin alkoivat punastumaan oikein silmissä.Nyt alkaa olla jo puolet valmiita =)
Kiitos vastauksista , nyt kuitenkin tarkennan , että ovat mökillä ja en saa kuskattua koko kasvia kotiin.
Eivät kai sitten punastu irrotettuna ![]()
Irsa, olikohan se chili-ketjussa ihan vähän aikaa sitten kun siellä oli puhetta että chilit kypsyvät (saavat väriä) kerättynä sisällä samaan tapaan kuin tomaatit. Omena vierelle ? Miksei siis paprikatkin ? Meniskö paprikalla pitempi aika siihen värittymiseen pöydällä, ja kun on vielä paksunahkaisempi ja isompi kuin chili niin sitten on se nahistuminen mahdollista ?
Mut vihreänä paprikat on ihan hyviä myös eli keräät pois, kokeilet antaa kypsyä sisällä loppuun ja jos näyttää siltä ettei väriä tuu ja alkavat nahistumisen merkkejä näyttämään niin sitten siirrtä jääkaappiin ja sieltä pikkuhiljaa syöt pois.
Kiitos Nuu !
Ja kyllähän vihreistä paprikoista vois tehdä vaikka meksikolaiset lihapullat !
Minoon teheny paprikoista jotka ei ehtiny kypsyä,säilykettä.On tosi hyvää.