Mitä hyötyä tulisi laittamisesta syvempään? Mie en sirkkalehtien yläpuolista osaa upota koskaan.
Minulla lähti yksi paprika hassusti vinoon kasvamaan.Teki melkein 90 asteen kulman varteensa. Laitoin sen isompaan ja upotin sen kääntyneen varren mullan alle niin että kasvi on taas suorassa.Hyvin viihtyy ja kasvaa hyvin =)
Juurikin tuo. Paprika/chili kasvattaa siitä maan alle jääneestä varrestaan lisää juuria ja kasvi kaikinpuolin vankistuu kun se ei ole suhteettoman pitkä ja hontelo. Samahan pätee myös tomaatteihin.
Minulla on muuten jo paprikat lasitetulla parvekkeella. Ei ollut vielä tarkoitus niitä sinne muuttaa, mutta muutto kävi vähän vahingossa. Yölämpötilat on viime aikoina olleet 8-10 astetta siellä, joten kai ne pärjää. Yhdessä on jo pari vauhdilla kasvavaa raakilettakin, toivottavasti ne pärjää tuolla viileässäkin. Vähän kyllä ihmettelen mihin se kevät jäi?
Minun paprikat, ihanaiseni ..
Kyllä se haaroittaminen vahvistaa ja tuuheuttaa kasvia, ettei jää ohueksi ja ihan huitukaksi…![]()
Aion tänä vuonna omiani latvoa ilman turhia tunteiluja, vaikka miten tekisi tiukkaa…
Mun pienet makeat paprikat ja chilitkin haarottuu itestään silloin kun alkavat nuppuja tehdä.
Tässä kuva niistä pikkupaprikoista, ovat haaroittuneet 10 - 20 cm korkeudelta.
Ne haaroittuu kyllä kasvaessa, mutta jos latvan katkaisee, alkaa alempana pienten versojen kasvu, mikä aikaansaa tuuhean pensaan. Tämän opin jostain puutarhavideosta. Aion tänä vuonna kokeilla ![]()
Mun paprikat on semmosia makeita pieniä, itse kasvikaan ei kovin kookkaaksi kasva. Tykkään puumaisista kasveista ja katkon vaan semmoset oksat jotka näyttäs haluavan alkaa horottamaan sivulle.
Kokeilin viime kesänä kasvattaa isompiakin paprikoita mut ne ei maistunu niin namille. Ne kesti kauemmin kypsyä ja kypsyivät epätasaisesti.
Ettei vaan työt loppuis. Paprikoissa kirvoja. 12 paprikaa nyt putsattava. Samalla ikkunalla olevat isot lehtisellerit myös. kaksi niistä jo heitin pois. Ärh.
Tämmönenkin löyty vanhusten seasta. Sweet Chocolate on hän.
Ja ikkunanripa vanhus vaan jaksaa. Ei siinä oo paljon lehtiäkään enää.
Nämä paprikat olivat valitut 2kplkeltainen suippopaprika,2 kpl Luteus(keltainen)Russian XXL,Sweet Banana ja minipaprika Orange.
Missähän mahtaa olla minun punainen suippopaprika??
Onneksi saan Kivinallelta punaisen paprikan ettei ihan keltasilla mennä.
Chilit oottaa vielä pääsyä isompiin purkkeihin.
Mietin päivällä että miten ihimeessä oon saanu kaikki mahtumaan yhteen kasvariin ku ei oo liikaa tilaa kahessakaan?Pitäiskö laittaa vielä isompi vai kolomas???
Lapsenlapseni oli huolissaan paprika ruukun mullan päälle ilmestyneetä punertavasta tönästä. Mitä lie ja vaatisiko jotain käsittelyä? Itselläni ei ole tuollaista koskaan ilmennyt:
En osaa sanoa tyhjentävästi, mutta saattaa olla homekasvustoa. Mullan möyhennös ja kuivahtaminen auttavat.
Omat paprikat vasta nupuilla… tänä vuonna oranssi Horizon, punainen suippopaprika ja minilajike.
Jotain hometta Mairen kuvassa, pitää pöyhiä. Ei haittaa.
Kiitän! Välitän tiedon lapselle.
Miehen mukaan paprikani ei voi kasvaa koska kasvatan sen väärin eli puskana. Silti sieltä löytyi tälläinen ja monta muuta samallaista:
Sittenhän meitä neuvotaan ihan väärin, ohjeistetaan poistamaan ensimmäinen kukka jotta haarautuu.
En ole koskaan mitään kukkia poistanut tai typännyt paprikoita. Ihan itse haaroittuvat ja tiputtelevat ihan itse pois epäkelvot kukat. Joka vuosi paprikat ovat olleet isoja puskia ja paprikoita on tullut paljon. Ulkona elävät ja tuntuvat viihtyvän, kun katsoo kasvustoja.