Jaahas. Täytyy muistaa ens vuonna kylvää aikaisemmin. Tai siis tänä vuonna jos joulukuussa aloittaa. Lisävaloa ovat koko ajan saaneet, mutta kovin ovat vielä pieniä.
Viime vuoden muistiinpanokirjaa en löydä mistään, mutta koneella oli paprikan kylvöt. Lautalla ei itänyt yksikään, mutta samaan aikaan multaan laitetut itivät kyllä. Mystistä.
Huomasin noista pelargonin siemenistä myös, että tykkäsivät itää paremmin mullassa kuin lautalla. Odotin aika kauan tuon lautan kanssa, että itäisivät. Jotkut itivät ja ne mitkä eivät itäneet, niin ne laitoin multaan vielä ja sieltä lähti vielä jotkut siemenet kasvuun.
Oho, luulin kirjoittavani kylvöt-ketjuun, mutta tämä olikin paprika-ketju.
Mulla pelargonit iti lautalla päivässä ja joku myöhäinen muutamassa. Oisko lajikkeesta kiinni itämisaika tai mullassa (peitettynä) itäminen?
Suippopaprikaa pitäisi saada kylvettyä. Jos otan kaupan suippopaprikasta siemeniä niin pitääkö ne kuivattaa tms jotenkin käsitellä vai laitanko suoraan paprikasta itämään?
Kaupoissa ei ollut suippiksen siemeniä enkä enään ehdi tilaamallakaan saada siementä jotta satoa tulisi ennen liian myöhään:)
Kyllä niiden pitäis itää ihan suoraan laitettuna. Oon kuullut että joku kuivattaa pari päivää niitä ja sitten laittaa multaan mutta liekö tuo tarpeen ?
Mä viskelin suoraan multaan, ja hyvin ne iti
Itää,laittoi ihan miten vain.
Punane suippopaprika tänään.
Siinä kolmas tuon talvehtijan hedelmä tälle talavelle. Nimilappu hukkunu jo männä kesänä.
- - Huom. hieno kiinnitys ikkunan ripaan.
Ok ![]()
Pitää tänään ostaa suippopaprikaa että saadaan paprikoitakin tänävuonna…
Rayalla on “komeassa lihassa” tuo talvehtinut paprika. Vihreän vehreä ja satokain jo tuottaa:)
Minä en oo koskaan tajunnutkaan että paprikaa vois talvettaa.. Voikos niistä sitten keväällä ottaa latvapistokkaita?
Mut hei mikähän mun yhen paprikan alimmissa lehissä on, on ihan kuin hienoa sokeria? Joku tauti? Muistelen että joskus muulloinkin on ollut ja oon saanu sen lähtemään mäntysuovalla.
Siis lehtien alapinnalla vaan.
Miulla on 2 talvehtimassa, ja kunhan tuo nimetön saa viimesen möllykän kypsäks, meinaan leikellä ne vähän pienempään ja siistimpään kuosiin ja istuttaa uuteen multaan.
Syksyllä vaan tuppaa olemaan niitä kanssamatkustajia, saa tarkkaan kattoo minkä sisälle ottaa. Mutta hyvin ne on talvehtinu.
Tuosta “sokerista” en ymmärrä mittään.
Vau raya! En minäkään oo tajunnut, että paprikaa voi talvettaa! Ei voi kaikkea tulla mieleen, vaikka mulla chili onkin talvehtinut.
Mulla on kaksi tainta Red Skin-paprikaa. Kylvetty tammikuussa. Korkeutta taimilla vasta reilu 10cm, ja nyt taimissa on kukkanuppuja. ???
Korkeutta lukuunottamatta ihan tanakoita taimia muuten.
Muistelen jostain lukeneen, että runsaamman sadon saamiseksi ensimmäiset kukat poistettaan. Onkohan tämä oikea muistikuva? Ja muutenkin en mä nyt vielä huhtikuussa ajatellut paprikoita kypsytellä.
Redskin on kooltaan pieni. Yleensä suositellaan poistamaan ekasta haarautumiskohdasta nuppu/nuput. Eli haaran keskeltä nuput pois.
Minullakin on tammikuun lopulla kylvettyjä Redskinejä ja alle 15-senttisiä ovat. Kasvutapa tuntuisi tosiaan olevan lyhyt, tanakka ja tiivis. Nuppuja on minullakin, mutta en ajatellut niitä poistaa. Päinvastoin töhötän lupaavimmille lisävaloa :) Tai no sen verran korjaan, että tuo pisin jossa on ne lupaavimmat nuputkin on nyt n.20-senttinen.
Tässä näkyy vasemmalla lampun alla paistattelemassa minun Red Skin. Takarivissä niitä on pari lisää, muut ovat samaan aikaan kylvettyjä chilejä (ja yksi pieni auringonkukkavauvakin kuvassa näkyy). Kuvassa värit ovat vähän vääristyneet, ihan terveen vihreitä nuo oikeasti ovat ![]()
Se ikkunanrivassa roikkuja teki tämmösen tempun ennenku kerkesin yhtään mittään leikellä, ja nyt on uusia n. 4cm pitusia paprikoita tulossa toistakymmentä. Hassu eläjä..
Kukkiviin suippopaprikoihin oli ilmestynyt jotain pieniä vetisen näköisiä ötökkejä, ulos lumisateeseen pääsivät kasvit ja ötökät, niiden matka jatkuu pian roskapönttöön. Onneksi ei näy muissa kasveissa mitään ylimääräistä ainakaan vielä ![]()
Samaa asiaa tässä mietin, odottelemme siis vastausta.
Voi ![]()