Paprikat ja chilit tänään
Nämä ehin saaha,teen paprikasäilykettä.
Miksihän ainoa paprikani tiputtelee raakileitaan ja jäljelle jääneet ikäänkuin rypistyy jo ennenkuin kypsyy? Olen vasta kolme keltaista, kuitenkin hyvänmakuista paprikaa ehtinyt saamaan.
Kyssis,kirvat valtas kaiken
Paprikaakin tulossa mukavasti…
Milloin nuo paprikat ja chilit rupeavat punertumaan? Aina vaan vihreitä ovat!
Paprika Amykan siemenet laitoin multaan. Kokonaista seitsemän kappaletta.
Luteus.
Kysymys: Mitä pienen pieniä nystyröitä on noussut paprikan yhden lehden taakse? Öttiäisiä vai johtuuko kuivuudesta?
Pääsin tänään maistamaan ensimmäistä kypsää Hamik’ia (sweet pepper).
Voi nannaa, rouskuva, makea, omenamainen, hedelmäinen maku.
Näitä laitan ehdottomasti myös ensi vuonna ja paljon.
Hedelmät on pieniä tai ”keskikokoisia”.
Ihan täydellinen lisä tuoresalaatteihin.
Raya, taisin kylvää tammikuun puolessavälissä
Nyt harmittaa että on vain yksi kasvi.
Ainut laji joita kylvin. Olen antanut pois kaikki muut paprikat, yhden jätin itselleni.
Sittenku olis saanu jotaki satoa lehettömistä paprikoista niin varret ei kestä.Tämä mötkötti säkin päällä.Onneksi lähtenny jo kypsymään,keltanen lajike,Luteus.
Keltainen suippopaprika on ahkera.
oranssi pikkupaprika
+x[quote][/quote]
Melkein tämmöisiä niistä lopulta tuli. Olivat vrk:ssa muuttuneet syvän tummanruskeiksi. Mietoja ovat. Ekat paprikani jotka ovat ehtineet oikeasti kypsyä sattoon, en lake aiempia 1-2 paprikan valmistumista tai vihreitä tässä nyt miksikään saavutukseksi.
Pitääkö paprikan siemenien kuivua ennen kylvöä. Olen antanut viime kesän ainokaiseni ‘Amyka’ kuivua. Lehdet ovat kuivat, marjat/hedelmät vatn vielä osaksi pehmoisia vaikkakin kauan sitten vanhentuneet. En usko että vanha varsi lähtee kasvamaan.
Paprika on yleensä C.annuum eli yksivuotinen. Siemenestä sitten taas kasvatus seuraavaan yksilöön.
En oo ihan satavarma tarvitseeko paprikan siemenen ensin kuivahtaa kunnolla ennenkuin sen itäminen onnistuu (miksi tarvitsisi, uskoisin ettei tarvitse ?) , mutta eihän se oo mikään ongelma vaikka antaisit kuivahtaakin kun ei siihen mene kuin muutama päivä, maksimissaan viikko. Tietty jos noiden paprikoiden sisältö on päässyt homehtumaan/pehmenemään kun ovat kasvissa kiinni olleet, niin siemenetkin saattaa olla menetettyjä.
Olen ennen kasvattanut viherhuoneessa paprikaani ylivuotisena, yli talven, missä on talvella vain +15. Nyt vain kävi niin etten ole kastellut sitä, kun se oli sisällä lämpimässä. Pääsi kuivumaan. Liian kuivaa ja liian lämmintä.
Kaipa mikä tahansa kasvi suotuisissa olosuhteissa menestyy monivuotisesti. Mulla noihin annuumeihin on aina jossain vaiheessa iskenyt kirvapopulaatio ja kasvi on viimeistään ennen joulunviettoa päätynyt matojen ruoaksi kompostiin. En ole enää muutamaan vuoteen edes yrittänyt pitää annuumeja hengissä talven yli. En ole muutenkaan saanut ns. makeista paprikoista koskaan kunnon satoa.
Minä pähkään laitanko ollenkaan chilejä ja paprikoja tänä vuonna.Kahtena kesänä kirvat olleet kiusana.
Oon saanu paprikoista kyllä muina vuosina mukavasti satoa,tuoreena syyä ja säilöä.
Paprikakylvöt tehty tänään 26. tammikuuta.
-Paprika “Friggitello F1” (keskikokoinen kasvi, kork. n. 60 cm, , hedelmä n. 14 cm, ohutkuorinen, kypsyy vihreästä punaiseksi, runsassatoinen, näyttää chililtä mutta on paprika, aromaattinen, makea)
-Paprika “Golden Marconi” (80 days, makea keltainen pitkulainen iso hedelmä)
Näistä ei kumpaakaan ole ollut mulla aikaisemmin, odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Tänä vuonna lapsenlapsien takia laitan taas paprikoitakin. Panostan niihin nyt enemmän kuin chileihin.