Paprika, Capsicum annuum

“Mavras”

Taijjan tästä eteenpäin kasvattaa vaan punasta suippopaprikaa,säkissä kasvavassa on 9 ja ruukussa kasvavassa 7 paprikaa tulossa.

Kokeilin suippopaprikan kasvatusta kaupan hedelmien siemenistä.  2 kasvia ja niissäkin toinen liikaa, näemmä.
Hedelmiin tuli vertex-mätä tai jotain. Poimin pois vihreinä ja otin käyttökelpoisen talteen.
Tauti johtuu liiasta kuivuudesta tai märkyydestä, kylmyydestä tai kuumuudesta jopa liian innokkaasta hoidosta.
Päädyin lisäämään kalkkia, jos jotain auttaa.
Isot henkselit tulevaisuuden paprikankasvatuksen päälle. Tulin ja näin ja silleen.

Tässä Nuulta saamasta siemenestä kasvava paprika,laiton tämän palijon myöhemmin ku muut,mutta valtavasti raakileita ja nopia kasvamaan.

Minulla on vasta tuossa tilassa kuin Karvarilla yllä, laitoinkin taimet kasvamaan vasta maaliskuussa.
a.) Kuitenkin, suuri on osa melko käyriä jos vaikka millaisia käppyröitä ja ruttunaamoja, onko se tavallista kotipaprikoille?
b.) onko se jotenkin merkki jostain viasta? muuten kaikki näyttää toistaiseksi hyvältä, kesä vaan taitaa loppua kesken(?)
c.) mitä minä näille silloin teen jos ja kun jäävät vihreiksi? ku en kauheasti tykkää vihreistä paprikoista.

Bobbie,mitäse haittaa jossovat käppyrän muotosia.Makuhan ratkasee,ja se ettoot ite kasvattannu!
Laita ruokiin niin se maku ei tuu niin voimakkaana.
Ite oon joskus yrittänny kypsyttää samalla lailla ku tomaatteja,mutta nahituvat aika nopiaa.

Laitoin kesäkuun alussa  (2021)  punaisen suippopaprika Rubiero taimen kasvamaan lavakaulukseen. Ei vaan meinaa millään punastua ensimmäinenkään ihan kookas paprika vaan on edelleen nyt elokuussa vaan vihreä ( ja vähän mustaa sivussa) . Pitäisikö se vain poimia irti ja odottaa ,jos vaikka kypsyisi loppuun ja vaihtaisi väriä sitten ? Tulossa on lisää paprikoita ja kukkiakin vielää, mahtanevatko ne ehtiä valmiiksi ennen kylmiä ? Onko paprika kovin kylmänarka ? En ole koskaan aiemmin kasvattanut…kiitos kommenteista !

Nakkasppa vielä harso niskaan,paprika tykkää lämpimästä.

Hei, tässä Rubierosta aloituksen kirjoittanut . Kiitos kommenteista, jatkan sitten kärsivällisesti odotusta ja laitan harson päälle. Rubiero kasvaa Päijät-Hämeessä eli vyöhykkeellä 3. 

Terveisin
ML

Sato alakaa kypsymään.

Tämmönen ongelma paprikassa.Nuulta saamista siemenistä tämä taimi,melekeen kaikissa raakileissa alakamassa.
Nuu,onko sulla tämmöstä ongelmaa?

Karvari, ei näyttänyt olevan tollaista, ihan hyviltä vaikuttivat.  Tosin jonkinsortin yllätystä on luvassa sillä yhden puskan paprikat näyttää olevan isompia kuin muiden.

Kaikkien piti olla sitä punaista pitkää Pimenta Mandarinea mutta yhdessä tosiaan alkaa värittyminen keltaiseksi, ja sen paprikat on kookkaampia kuin noiden muiden.  Oon merkinnyt että siemenet on itse kerätyt joten jonkinlainen ristiinpölytys on käynyt joko mulla viime kesänä tai sitten se tulee jostain sieltä perimästä.

Toinen ylläri oli myös maussa yhden jo maistetun pienen pitkän punaisen kohdalla. Annoin sen lapsenlapselle joka tykkää paprikasta. Hän sulloi suuhunsa sen yhdeltä istumalta kokonaan ja jonkun ajan kuluttua tuli kiireesti hakemaan vettä kun sanoi että suussa tuntuu. Jonkinsortin poltetta siinä siis oli ollut vaikkei yhdessäkään niistä viime kesänä kasvattamissani ollut, eikä pitäis ollakaan kun ovat paprikoita. Kun hänelle riitti se lasillinen vettä niin ei se polte ole kovin kummoinen ollut. Nyt vasta alkaa mulla sato kypsyä joten en oo vielä päässyt maistamaan ite.

Kasvatin yhtä  punaista suippopaprikaa lavakauluksessa ja se tekikin sitten aika monta hedelmää. Vain ensimmäinen niistä tuli punaiseksi, kaikki muut jäivät vihreiksi. Sitten tuossa syyskuun puolivälissä päätin ottaa ne sisälle, kun minulle neuvottiin, että ne kypsyisivät sisällä sanomalehtipaperiin käärittyina. Kaikki ovat nyt ihan nahistuneita ja ryppyisiä, joku niistä näyttää vähän punertuvan, mutta ei varmaan jaksa kokonaan, ennen kuin nahistuu kokonaan. Missähän meni pieleen ?

Paprika pitää säilyttää muovin sisällä ettei se kuivu ja syksyllä vihreiksi jääneet voi kypsyttää huoneenlämmössä haihtumiselta suojattuna.

Löysin Pimenta Mandarine-paprikan siemeniä kätköistäni (siemenkirjeestä otettuja). Minkälaista saattaa kasvaa?

Ylvalii, Pimenta Mandarine on ohuenmallinen punainen suippopaprika, ikäänkuin pitkä chili. Se on hyvin satoisa , jatkuvasatoinen  myös.  Kasvi kasvaa suht. korkeaksi ja haaroittuu joten tarvitsee hiukan tilaa sadon kasvulle.  Ehdottomasti suosittelen tätä paprikan ystäville.  Siemeniä oli siinä “Jokaiselle jotakin” -siemenkirjeessä joka edelleen kiertää. Olin kyllä laittanut siementen mukaan myös lajikuvauksen.

Siirsin tänään mun paprikan ja chilin taimet toiseen paikkaan kasvamaan ja huomasin että paprika Pimenta Mandarine on tosi hätäinen : kaikissa niissä oli jo rypäs kukkanuppuja. Nypin ne pois, eihän tollanen ihan keskenkasvuinen voi mitenkään vielä alkaa kukkimista miettimään, ensin pitää itse kasvaa vielä jonkin aikaa.

Wau,ovat nuin isoja :+1:

Punasiin suippopaprikoihin tulee mukavasti satoa,juurella Luteus saa väriä.

Keltanen suippopaprika on pienempi ja vähemmän tulee.

Luteus ja Zlatava.

Pitääkö paprikoista ottaa myös lehtiä pois kuten tomaatista, jotta hedelmistä tulisi kypsä ja saisivat väriä ?