Paprika, Capsicum annuum

Ookoo:D! -Maltti kun ei ole mun valtti,… annan nyt vielä tekeytyä!

-Kiitos neuvoista!

Satoa Ramirosta

No ehhhhhhh tehonnu mäntysoopa kirvoihi. Siellä vaan rouskuttelevat rumina paprikoiden lehtiä. Kylvin 5 siementä paprikaa, ja yks pilkistää jo mullasta. Vielä kun muistais mitä lajia mahdoin laittaa…

Hihhih Äsken yleissilmäily kasvihuoneella näytti pieniä valkoisia kukkia kiivien takana. Siellä lehdetön, vino paprikan varsi oli avannut monta valkoista kukkaa. Hyvä konsti päästä sittenkin talveksi tuvan lämpöön

Nostin viime vuotisen ja talven kellarissa talvetetun ‘Unkarin valkoisen’ kylmälle verannalle satoineen. :wink:

Oujee!    Kiitti tsempeistä, meinasi usko loppua mutta  tulos: ! …ei huono ekakertalaiselle

^Ompas täydellisen näköinen paprika :wink:

Mulla olis yks kysymys, mitäköhän mahtavat olla ‘‘kyhmyt’’ paprikan lehden ja varren ‘välissä’. Tässä kuvaa, ovat aika pieniä, eivätkä kuvasta kovim hyvin näy. http://mystery.kuvat.fi/kuvat/Muut/IMG_8457.JPG
Laitoin paprikat kokeiluksi, niillä on nyt lisävalo, aurinkoinen ikkuna ja tuuletin varvistamassa varsia :wink: Ovat nyt ehkä n. reilun kuukauden ikäisiä, ja n. 15cm korkeita.

Hepatyttö, niistä kyhmyistä kasvaa uusi "oksa". Varsinkin, kun lehti putoaa pois, niin uusi haara innostuu kasvamaan.

Ahaa, eli ei siis kannata pelästyä, vaikka niistä sitten lehtiä tippuisikin jossain vaiheessa?
Latvominen on myös vähän kysymysmerkki, minkä kokoisena tehdään ja mistä kohti katkaistaan?
Onko myös ihan normaalia, että lehdet ‘‘nuupahtavat’’. Nuupahtavat joskus illalla, vähän ennen kuin valo sammuu. Lamppu on päällä n. klo 7-21, liikaa vai liian vähän? :slight_smile:

Minen oo ikuna latvonu 

Se varmaan riippuu lajista, jotku haaroo ihan itekseen. Mulla Ramirot ainakin teki niin.
Mä en tosta lisävalosta oikein osaa sanoa, Weikko varmaan osais?
Helpointahan ois aloittaa keväällä kasvatus ja sitten kesällä jo kukkis ja syksyllä keräis satoa. Mutta jos saat talven yli menemään, niin sulla on ens keväänä sitten jo iso kasvi.

Ärsää!!! Mistä tää ns. home johtuu? Kylmyys? Samaa tomaateissa.

Lisävalo 7-21 ei ainakaan ajallisesti ole liian vähän. Valon määrä ja laatu ovat siten oma lukunsa. .

.

Kasvit kääntelevät lehtiään erilaisiata syistä. Valoon perustuva liike on fototaksiaa. Myös lämpöhukkaa pienentääkseen kasvin taittavat lehtiään kokoon, ym. .

.

Tyypillisimmillään paprika kasvaa luontaisesti pensaaksi eli haaroo itsestään. .

.

.

Tatti, oisko liian märkää?   .  
   .   (Pitkään aikaan kohtuullinen avatar.   )  

No piti lisätä mutta unohtu, olin juuri kastellut tuon. Ja en oo tomskuja aikoihin kastellu, tosin eihän puolet enää äläkään :smiley: Mutta ehkä tarkoititkin ilmankosteutta

Mä nostin tänään paprikan sisään, melkein kypsä on toinenkin ja päätin, että ennen viikonloppua lähtee koko kasvi.

Harmi sinänsä mutta ei ole talvetustilaa:(

Nuo oranssit on ihan sairaan hyviä! Piti tulla punaisia muttei tullutkaan. "Sweet pepper gourmet". Tosiaan ovat makeita!n

Mikähän (ainakin tähän mennessä yhtä) paprikan lehteä vaivaa. Siihen on tullut omituisia laikkuja :open_mouth: Pitäiskö poistaa tuo lehti? Mahdollista on, että ois palanu, mutta palaako ne tuolla lailla? Ja eilen sumuttelin… Tuuletus ollu päällä kokopäivän ja muuten hoidin samalla lailla kuin ennen.
 laikkuja lehdessä? :O

Mä kyllä nykäsisin.

Mä nykäsin sen toisen komeen paprikan ja huomenna paloittelen varret kompostiin :frowning:

Millä pärkkeleellä kirvat saa henkiltä! Mäntysuapa ei auta.