Raidilla
Kuka on muninut mun paprikapurkkiin
etana?
kasteletko liian runsaasti?
En oo aikoihin kastellu tuota yksilöö. Silti se on kostea
Panin ensimmäiset Ramirot multaan ja kävin ostamassa Megamanin lampun valmiiksi, kunhan nousevat pintaan, jos nousevat. Meinasin laittaa ensikertalaisena monessa erässä kuukauden välein, saa sitten karsia kouimisvaiheissa huonoimpia pois. Laitoin Kivikankaalta tilattuun istutussysteemiin, jonka pitäisi kastella automaattisesti kastelumaton avulla. Toimiiko idätysvaiheessa kun kasvi ei vielä itse ime kosteutta?
Mulla on kolme kasvia ikkunalla, lampun alla. Yhteen niistä on kasvamassa paprika. Siemenet laitoin multaan päähän pistosta viime elokuussa. Tutut vähän naureskelikin, että eihän ne edes idä Tosiaan siis eka paprika, toivottavasti kasvais isoks asti
Minulla on nyt kahta paprikaa kasvamassa ja ensimmäinen pensaspaprika Redskin on nyt kasvattamassa toista lehtipariaan, eli saattaisi olla aika koulia suurempaan ja vähän syvempään, mutta onko maitotölkki tässä vaiheessa liian tilava, kun taimella on kokoa vasta alle 5cm?
Kaupan paprikasta pojan huolella talteen kerätyistä siemenistä kylvin kokeeksi pari ja toinen on nyt itänyt.
Ja korostetaan, että mä olen paprikoiden kanssa täysin noviisi, ihan ensi kertaa kasvatan, niin kysäisenpä vielä sopiiko laittaa koulinnasta parin kolmen viikon päästä yksi kananjaska puikko multaan, vai enemmän, vaiko mitenkä?
Yritin lueskella aikaisemmista, mutta aloin olla jo ihan pihalla ajankohdista ja annosteluista sekä merkeistä
Paapelo, riippuu siitä millaisessa ruukussa taimi nyt kasvaa. Itse pidän samassa taimipotissa usean lehtiparin kasvuun saakka. Tyvelle voi tarvittaessa lisätä multaa.
Lannoituksella ei ole missään tapauksessa kiirettä. Aikanaan lannoittaisin nopealiukoisemmalla lannoitteella, vaikka kastelulannoitteella. Riittävä valo on tärkeää!
Kasvaa nyt pienessä taimipotissa ja juuria näkyy jo pohjareijistä, tähän mennessä en ole lannoitetta antanut ollenkaan.
Niin juu ja lisäystä, eli jos ei siis ole kiirusta vaihtaa isompaan vaikka juuret jo pohjassa näkyvillä, voisin laittaa pinnalle lisää multaa.
Itse antaisin vielä hetken vahvistua, mutta en olekaan kovin innokas pikkutaimien koulija. Kohtapuoliin kuitenkin suurempaan pottiin. Maitopurkkikin käy, jos et mädätä siinä (jää helposti liian märäksi). Maitopurkin pohjakerroksiin voi laittaa kanankakkarakeita, niin että juuret saavuttavat ne myöhemmin. Ja maitopurkkikasvatuksessa voi lisätä hyvin multaa tyvelle.
Koulimisen jälkeen saa kulua pari viikkoa ennen kuin lannoitellaan, varovasti.
Oorrait, itse laitan yleensä grillitikun maitotölkki kasvattien multaan, sitä nostamalla näkee hyvin miten kosteaa multa on syvemmältä, tavallaan vähän samalla tavalla kun kokeillaan esim. kakkupohjien kypsyyttä, jos on tarpeeksi kosteaa, multaa tarttuu reilummin tikkuun, jos taas on kuivahtanut, tippuu multa tikusta, huonosti selitetty kaiketi
Laitoin nyt pinnalle lisää multaa ja odottelen vielä tovin että kasvaa, kiitoksia opastuksesta
Kiva vinkki grillitikusta, paapelo!
Paprikan siemenet kylvetty eilen. Satoa odotettavissa seuraavista: California Wonder (oranssi iso pyöreä hedelmä), Sweet Banana Red (punainen iso pitkulainen hedelmä), Sweet Chocolate (ruskea iso pyöreä hedelmä) ja Minibell (oranssi pieni pyöreä hedelmä). Lisäksi laitoin hetken mielijohteesta kaupan hedelmätiskiltä ostetusta pienehköstä punaisestä pyöreästä paprikasta muutamia siemeniä kokeeksi multaan kun se oli niin hyvän makuinen .
Kiva kiva! Täälläkin taitaa ensi kuun puolella mennä paprikan siemenet multiin. Tänä vuonna varmaan California Wonder ja kaupan suippopaprika, ne ovat aikaisempinakin vuosina olleet hyviä vaihtoehtoja, satoisia ja sopivan kokoisia parvekepuutarhaan. Viime vuonna laitoin myös Redskiniä ja Baraciota, mutta Rebskin ei ollut niin satoisa kuin California Wonder ja Baracio ei oikein kunnolla lähtenyt kasvuun edes, en nyt muista itikö se edes ollenkaan, vaikka useamman siemenen laitoin multiin. California Wonderin hedelmät ovat vielä niin ihanan rapeita ja paksuseinäisiä, että Redskin oli kyllä niihin verrattuna vähän ruipelo, vaikkakin kyllä hyvän makuinen. Sen hedelmien seinämät ovat sen verran ohuemmat. Toisaalta saa nähdä mitä kaikkea innostuu taas laittamaan, kun alkaa laittamaan siemeniä multiin!
Jippii, kevät on täällä taas!
Minäkin yritän tänä vuonna saada paprikat kylvettyä entistä aikaisemmin, jospa ne sitten tuottaisivat enempi satoa. Viime vuotta lukuunottamatta on aina ollut California Wonderia ja sitäpä taidan kylvää tänäkin vuonna. Lisäksi ostin pari päivää sitten pussin Thor-lajiketta, joka on suippopaprika. Tuollaista Sweet Banana Rediä olen yrittänyt löytää, mutta en ole löytänyt. Missäköhän sitä myydään? Vain kotimaasta olen siemeniä ostanut, joten ulkomailta asti en viitsi ruveta tilaamaan. Onko sulla, Nuu, kokemusta Sweet Banan Redin mausta ja mallon paksuudesta, entä tuottavuus? Tai onko jollain muulla siitä kokemusta?
Tuomipihlaja, se Sweet Banana Red oli muistaakseni tosi satoisa, ihan täynnä punaisia suippoja paprikoita. Ei ollut mikään leveäkasvuinen eikä liian korkea (ehkä metrinen), kasvatin kasvihuoneessa 10 l ämpärissä, 1 taimi per ämpäri. Maku oli ihan sellainen peruspaprika, mieto eikä minusta kovinkaan makea. En muista mallon paksuudesta mitään, eli ei liene ollut ohut eikä paksu vaan jotain siltä väliltä
Siemenet on itsekerättyjä joten voi olla että jonkinlaista risteytymistä on tapahtunut eikä noista minun siemenistä tulekaan sellaista “priimaa”. Laita hölöä jos olet kiinnostunut
Minä nyt kolhin menemään nuo minun kaksi varttuneempaa yksilöä. Toinen oli sen verta ennättänyt venähtää, että törkkäsin sen kasvamaan erään hampurilaisbaarin 0,5l limumukiin molempien pohjalle ripottelin kanankakka rakeita, ihan vain vähän, en uskalla alkaa vielä sotkemaan, ennen kuin näen mitä tykkäävät tuosta määrästä, kunhan joskus saavuttavat juurillaan ne
Seuraavaksi onkin sitten maitotötsät, jos ehtivät kasvaa juurta täyteen ennen toukokuuta (ai miten niin skeptinen paprikan viljelijäkokelas?).
Viime vuonna kylvöpäivä 5.2. ja hyvä tulos - tänään siis kylvöpäivä, mitä tuota muuttamaan!
Kylvin ekaa kertaa paprikat näin aikaisin, vähän hirvittää tuo valon vähyys vielä kuukauden ajan. Mutta sielläpä nyt ovat saunanlauteilla tekeytymässä:)
Seura tekee kaltaisekseen . Aloin kylvöhommiin paljon aikaisemmin kuin koskaan. Kylvin tänään paprikat, Sweet Banana Rediä (kiitos Nuulle
) ja Thoria. Vain luonnonvaloa on tarjolla. Jätin sitten ostamatta ne Californian Wonderit, kun ei kaikki mahdu millään, kun on niin monta tomaattilajiketta tulossa kylvöön.