No minä poistin ensimmäisen avautumassa olevan nupun. Silloin kun ensi kertaa huomasin ne pikkuiset nuppupampulat, olivat ryppäänä, mutta taimi jatkoi kasvuaan haaroittuen latvasta ja nuput siirtyivät sitä mukaa ns. kauemmas siitä keskustasta.
Tuo omani tipautti yhden kukan pois, mitä vähän aavistelinkin, kun on niin pieni vielä. Muutama kukka on edelleen auki, katsotaan tippuvatko nekin itsekseen, mutta on tuolla noita nuppuja tosi paljon, että eiköhän sieltä se yksi paprikakin jossain vaiheessa tule
Kasvattelen ‘zlata’ nimistä lajiketta ja nyt koulimisesta 2 viikkoa. Lannoitus siis alkaa olla ajankohtaista ja meinasin ostaa Biolanin luonnonravinnenestettä kesäkukille. Sopiiko paprikalle?
En haluis kerrostaloasuntoon raahata kananpeetä, parempi puoliskokaan ei hirveesti välittäis siitä hajusta.
papavero, jos kasvattelu on siis pienimuotoista, niin on olemassa noita lievemmin haisevia kananpee rakeita, Kekkilä ainakin myy. Minulla on joka purkissa jonnin verran, eikä haise ollenkaan, purkkia avatessa ilmoille pääsee hajua kyllä jonkun verran, mutta ei ole edes pahan hajuista, jos vertaa vaikkapa kanasuikalepakettien etc. pakkauskaasun hajuun
Kesäkukille tarkoitettua en itse välttämättä käyttäisi hyötykasvien lannoitukseen, mitäs muut on mieltä?
Kiitos kananpee-vinkistä! Itselle se haju ei mikään järkyttävä ole, mutta miehelle on
Näin sanoo ainakin Biolanin omat sivut:
"Biolan Luonnonravinneneste Kesäkukille soveltuu erinomaisesti myös syötävien kasvien lannoitukseen. Ravinneneste sisältää typpeä ja kaliumia. "
Lähinnä siksi kysyin, että en tiedä paprikan vaatimuksista kauheesti.
Päädyin nyt kuitenkin ostamaan Bayer Gardenin VitaGro-lannoitetta, sekin on kukkaravinne. Purkissa lukee, että kukille, hedelmille ja vihanneksille. Biolanin liemi ois ollu luomua, mutta sitä ei löytynyt mistään kaupasta.
Tässä nää ‘‘zlata’’-paprikat tänään:
En käytä kesäkukille tarkoitettuja lannotteita millekään syötäville. Lluomu maksaa kaupassa enemmän ja saan lautaselleni parempaa. En osaa sanoa, onko kesäkukkalannoitteet liian tuhtia (annosteluun vähemmän), voisi näin ollakin koskapa kesäkukkien on tarkoitus kukkia koko kesä.
Jostain syystä mun kasvatukseni onnistuu paremmin kesäkukkalannoitteella kuin sillä luomulannoitelitkulla, vaikka ero ei ehkä paprikoiden kohdalla ole ollut niinkään merkittävä, kuin tomaattien. Mutta kun sitä luomua nyt sattuu varastossa olemaan, niin pitänee se nyt yrittää käyttää, taidan hulauttaa sitä vähän enemmän kuin ennen, jos vaikka olisi vain annostuksessa vika.
Silmät saattaa valehdella, mutta ihan kuin redskinissä olisi raakile
Ihkun punanen varsi, en tarkistanu mutta olettaisin tähän tulevan mustia/violetteja paprikoita
Mulla meinaa aueta ensimmäinen kukka Redskiniin. Mutta taidan sen kuitenki poistaa. Monta muutakin nuppua jo on. Olis tuo ensimmäinen ehkä pitäny poistaa jo heti sillon kun ilmaantui. On ehkä hidastanu yhden haaran kasvua. Kaksi haaraa kasvaa hyvin mutta kolmas ei meinaa kasvaa sitten millään.
Minä laitoin kaupan paprikoista, ensimmäiset oli joulukuussa ja viimeisetkin helmikuun loppupuolella. Nuput aukeavat luultavasti kohta Ramiroista, ensimmäiset nappasin pois. varret on puoli metrisiä ja melko janoisia. Osan lahjoitan vaimon siskolle, n 10 jätän itselle. Millään ei vaan hennoisi luopua, vaikka jokapaikka on täynnä niitä ja vaimo ei malta olla mainitsematta asiasta.
mulla on kasvu tainnut keskittyä nyt lähinnä juuristoon, koska latvomisen jälkeen lehtien kasvu on lähes pysähtynyt… ensin oli hienosti alkanut joka lehtihangasta uutta lehteä pukkaamaan, mut nyt on kasvuun tullut osalla taimista täys stoppi…
Siitä tulikin jälkikäteen mieleen, kuuluuko/kannattaako paprikoita yleensäkkään latvoa?
Mitä olen täältä lukenut, niin olen käsittänyt, että ei olisi tarvetta ja mitä näin ekakautelaisena olen pistänyt merkille, niin aika hienosti lähtee itse haaroittumaan ensin latvasta ja sen jälkeen jatkaa tekemällä alempiin lehtihankoihin uusia varsia.
Chileissä taitaa olla tapana latvoa, ainakin joillain lajikkeilla?
no mutta tuleepa komeet juuret
Ja juuri kun täällä pääsin sättimään noita taimenkuvatuksia, niin joku oli reippaana kasvattanut huomaamattani latvaansa nupun
Ehkei ihan toivottomia tapauksia
Ekmanska, "virallisissa" ohjeissa neuvotaan poistamaan sivuversot eikä suinkaa lisäämään niitä, paprikasta kasvatetaan yksirunkoinen tai y-muotoinen. Ajattelin tänä vuonna tuota oikeaa ohjetta kokeilla jollain taimella, koskei mun satoni mitään suurta luokkaa tuolla vapaan kasvatuksen mallilla ole olleet.
Viime vuonna mulla kasvoivat ihan vapaasti, ja tuottivat hyvin satoa.
Ny mä oon sit sössinyt mun paprikat, yhyy
niin minäkin… roskiin nakkasin, olivat ihan keltaisia, en tiedä miks…
Nii tai siis elossa on edelleen, mut pelkään nyt, ettei tee sit kunnolla satoa…
Elä nyt hättäile, Ekmanska… Kyllä ne siitä vielä satoa tuottavat.
Yleensä kannattaa välttää liikaa hoitamista (lannoittamista, latvomista, leikkaamista, koulimista). Eri kasveilla on kyllä suosituksensa, mutta niihin kannattaa perehtyä rauhassa. Ja antaa kasvin kasvaa rauhassa
Mulla alkaa paprikoissa juuret jo tunkemaan ulos purkeista… Pitäiskö harkita suurempaan purkkiin vaihtamista? Vai onko siitä mitään haittaa, että juuret tunkee ruukun rei’istä?
Pituutta on nyt parhaimmassa yksilössä 15cm