Paprika, Capsicum annuum

Eilen pidin paprikoita alle tunnin ulkona, vartissa pari nuukahti kun olivat jääneet janoisiksi. Todella herkkiä auringolle, jos oon unohtanu kastella. Oli myös aika kova tuuli ja pelkäsin tukemattomien varsien puolesta :smiley: Ei jaksa vielä tukea, kun ne pysyy vielä ihan hyvin pystyssä.

Aion kyllä tätä lajiketta laittaa uudestaan, jos antaa satoa niin paljon kuin nyt näyttää. Runsaasti on nuppuja heikompikasvuisissakin.

Papavero minkä nimistä paprikaa sulla on?
Mä eilen huomasin mun redskineissä nuppuja kaikissa. Jee jotain siis olen osannut oikein tehdä , korkeutta niillä taimilla tosiaan on n. 10-15cm.

Lajike on ‘zlata’, tekee 8cm pitkiä kartiomaisia hedelmiä, jotka on täysin kypsinä punaisia. Siemenet hankin exotic gardenista.

Mun paprikat ei kasva ei kasva!!! Kylvän kyl tän vuoden puolella ensvuoden paprikat, että saisin ensikesänä hedelmää kesällä.

Tatti, eikös tammikuu riitä :wink:

Meillä on jo monta raakiletta punanahassa, jonka kylvin 3.1 :stuck_out_tongue:

Kyllä myös helmikuun puoliväli riittää näköjään. Redskinissä jo pari 5 senttistä raakiletta. Ramiro laitettu samaan aikaan, paljon on nuppuja mutta ei kuki vielä.

Joo, mul on korkeimmat 10cm, kylvetty tammikuu - helmikuu… hmph

Katttokee kuin komiaks ne kasvo päivässä!!!

Ei vasikaan, ostin noi eilen. Keltainen ja punainen pitkä paprika. Itse kylvetyimmistä isoimmat tälläsiä 
Vas. sweet chocolate, oik. violetti paprika
En ymmärrä miten ne saa puutarhalla kasveihinsa noin järjettömät lehet, ku mulla on ihan minikokosia noit.

Jipii, eka kukka :slight_smile: Napsasin irti, vaikka se kaunis olikin!

Tällasta pukkaa pensaspaprikat.

Ite kasvi on 20cm korkea…annako olla ja luotan siihen että kasvi itse tietää mikä sille on parasta?

Ja tässä toinen, vähän edellistä tuuheampi tapaus.

Ja näyttäs itseasiassa jokaisessa pensaspaprikan taimessa olevan jotakin alkua.

kade

oonkohan mä lannottanut noita jotenkin liian aikasin ja väärin? Taisin laittaa kasteluveteen jotain kesäkukkalannotetta. Mä kun en aina muista kattoa et mikä kuuluu millekin kasville ja työnnän sit menemään sitä mitä kannussa sattuu olemaan.

Lannoitan paprikat taimina sisäkukkaravinteilla, Substralilla ja vastaavilla. Kun paprikat on siirtyneet kasvihuoneeseen ne saavat saman lannoitteen kuin tomaatit, kurkut ja kesäkukat eli sitä vaaleanpunaista kastelulannoitetta.
Ei kannata tehdä tästä harrastuksesta turhan hankalaa, työnnetään vaan menemään sitä mitä kannussa sattuu olemaan ja nautitaan sadosta   Minulla menossa paprikoissa se vaihe jolloin täytyy töpöttää sormella kukasta kukkaan että alkaa hedelmät kasvamaan. Kasvit on vielä aika pienissä ruukuissaan odottamassa lopullista istuttamista. Normaaliin tapaan kerään varmaan heinäkuusta lähtien kypsää satoa niistä.

piti ihan tarkistaa toi lannote, se on sisäkukkalannotetta.

Siihen punaseen mä siirryn kanssa sillon kun ollaan ulkona. Se purkki kun sattuu olemaan kanssa ulkona.

Itse olen antanut Bayerin kesäkukille ja vihanneksille tarkoitettua liuosta, en edes luomua. Kun kaupoissa ei ollut biolanin luomulitkua. Laitoin myös jossain väiheessa pikkasen tomaattilannoitetta pintamultaan, siitä tykkäsivät kovasti. Sen jälkeen oon rajoittanut kastelulannoitteen antamista hiukan.

Ensikertalaiselle on ollu yllättävän helppoa paprikan kasvatus. Eikä sen vaikeaa pitäiskään olla :slight_smile:

sama huomio kuin papaverolla, ekakertailaisen tuuri ei toivottavasti ole syynä helppouteen :smiley:

Laskin Redskinissä olevan nyt 8 paprikaa, erikokoisia ja lisää tulossa :slight_smile:

Kaupan paprikassakin on viimein nuppupampulat näkyvissä, mutta niiden aukeamista saa vielä odottaa hyvän tovin :slight_smile:

Paprikaviidakko ulkoilemassa. Kolmesta pääsen ihan just eroon, jes. 

Voiko muuten 10 litran ämpäriin istuttaa kaksi tainta?

hieno viidakko :slight_smile:

Minä voisin väittää, että ei ehkä kannata, tulee varmaan aika ahdasta taimille.

Hmm, harmi. Ne kun olisi kaikkein edullisimpia. Pitää katella sitten isompia, en jaksa jokaista laittaa omaansa.

Mulla on kahdessa purkissa ollu koulimisesta lähtien 2 tainta samassa, halusin testata miten kasvaa. Toisessa purkissa on toinen taimi selvästi pienempi kuin toinen, mutta nuppuja ihan saman verran. Toisessa purkissa ei mitään eroa, molemmat avanneet ensimmäisen kukan :slight_smile:

Redskinissä suurin ja monia kasvamassa :slight_smile: