Hauskasti on kasvi pienen näköinen verrattuna hedelmään
Mulla oli viime kesänä n. kymmenen litran metalliämpärissä vissiin kolme paprikaa. Hyvin mahtuivat olemaan ja tuottamaan satoa. Kastella ja lannoittaahan siinä kyllä sai.
Vois ehkä yrittää 15 litran ämpärissä, jos en satu löytämään isompia kohtuuhintaan.
Juu se on varsin matala tuo Redskin, kovasti tunkee uutta vartta jokaisesta mahdollisesta lehtihangasta, joten kaiketi aika puska sitten loppukesästä. Tuossa pussissakin luki, että matalakasvuinen pensastava lajike, joka tuottaa normaalikokoisia hedelmiä
Raastaa syräimmestä nuo kolme muuta paprikan tainta, eivät tunnu kasvavan ollenkaan, mutta enpä luovu toivosta vielä, kesä vasta alkamassa, joten annan armoa
Milloinkas paprikat voisi istuttaa kasvariin? Ikinä ei ole paprikasta satoa tullut, ja nyt ajattelin sitten ihan parinkymmenen taimen voimin taas yrittää ja aika hyviä taimia on tullut, vaikka itse sanonkin, en noita haluaisi enää tässä vaiheessa menettää.
Riippuu missäpäin Suomea asut. Tai no tuskin enään tulee pakkasöitä ainakaan etelään.
Äläs sano. kesäkuun 10. on se raja, jolloin uskaltaa luvata, ettei tule hallaa. Itse istutin muutaman paprikan kavariin jo, mutta mulla on siellä patteri varoiksi ja reippaasti harsoa. Varakappaleet on kuitenkin vielä sisällä.
aijaa, mullon pari viikkoo ollu, sillon tällön harson alla jos jaksan laittaa
Kyllä kesäkuun alussa vielä voi tulla pakkasöitä eteläänkin. Koettu on usein.
pluotola, kasvihuoneeseen voi kuitenkin virittää lämmittimen tai muuten suojata kasveja moninkertaisilla hallaharsoilla jos kylmä yö uhkaa. Paljon istutusajankohta riippuu siitä missäpäin Suomea olet.
Voisitko laittaa omaan profiiliisi paikkakuntasi ja kasvuvyöhykkeesi esille, niille on siellä paikat valmiina. Nuo tiedot helpottavat kovasti vastaamista monissa asioissa, kuten esimerkiksi nyt olisivat helpottaneet. Muista ruksata että tiedot voi näyttää, ja tietojen lisäämisen jälkeen painaa vielä “tallenna”.
Ennusteet lupaa 2 viikoksi eteenpäin öiksi +6 - +13 lämpöä, looking good!
Katsos kehveliä, oli unohtunut raksi ruudusta, eikä näyttänyt vyöhykettä. Vitosvyöhykkeellä siis ollaan, kennolevykasvari on lämmitettävissä ja tomaatit olen ihan surutta lätkinyt jo penkkeihin, jotenkin vaan pelkään taas epäonnistuvani tuon paprikan kanssa.
Ensimmäiset Ramirot kasvavat hurjaa vauhtia, 2.5. istutin laastipaljuun jolloin kukkivat. Kaikkiaan nyt 11 paprikaa kasvihuoneessa, tosin muutamana yönä on ollut lämmitin varalla. Termostaatti on pitänyt 5 astetta plussalla. Tämä yksilö on ottanut varaslähdön, yhdessä muussa on vasta isoja nuppuja, muissa pieniä pompuloita tai ei mitään.
Vielä on Chilin taimet erittäin pieniä… Eilen saatiin kasattua kasvihuone ja heti kun yöt lämpiää niin käyn viemässä sinne
mulla on ollut paprikat n 2vkoa kasvarissa, ilman lämmitintä. Öisin olen harson vetässyt päälle ja hyvin ovat siellä pärjänneet. Kaikissa useampia nuppuja ja ekat aukenevat toivottavasti pian.
Vein paprikat ja chilit kasvihuoneeseen. Omissa purkeissaan ovat vielä toki.
Mutta koska alle kuuden asteen ei yölämpötila ole mennyt kasvarissa pitkään aikaan, istutan varmaan nuokin ensiviikolla paljuihin.
Minä vein eilen sen ainokaisen paprikan taimeneni lasitetulle parvekkeelle, mutta jätin yöksi oven auki huoneistoon, jotta yölämpötila ei menesi niin alas. Yöllä oli täällä minimissään 5,6 astetta ja parvekeella se kävi 17,7:ssä asteessa.
Nyt saa siten seurailla tänään kuinka korkealle siellä menee päivällä nuo lämpötilat ja mitä se tykkää suuremmasta määrästä suoraa auringonvaloa. Ekaa kertaa joutuu enemmän ulkoilman kanssa tekemisiin, lämpötila ja valo vaihteluihin.
Tuossa kuva siitä paprikan taimenesta, se on noin 35cm korkea.
Ramirot, kylvetty 22.3. Vähän myöhässä muuton takia, mutta perässä tullaan rytinällä
Huomenna mennään ensimmäistä kertaa ulkoilemaan. Kasvariin muutetaan vasta kesäkuun vaihteessa.
Noi on kaks kertaa niin isoja kun mun tammikuussa kylvetyt…
Juuri tutkiskelin chilejäni ja paprikoitani, muutamissä chileissä on selvästi nupunalkuja ,
paprikoissa ei vielä mutta kylvin ne aika myöhään.
Selvästi ovat piristyneet kasvarissa .
Nyt olis kipeä tarve saada taimet ämpäriin ja ulos, mutta pakko odottaa kesäkuun eka viikko. Alkaa olla hillitön määrä kukkia ja raakileita pitäis alkaa näkymään. Pienimmät purkit kuivuu niin nopsaan, että kolme kertaa päivässä täytyy kastella ja kokoajan tarkistaa taimien kunto. Onneksi on kesäloma sentään.
Ensi vuonna pitää varmaan pari viikkoa myöhemmin kylvää, ettei käy näin.