Mun Paprikan taimi ei oikein kasva pituutta tai se kasvaa tosi hitaasti. Se on sellainen 37cm korkea nyt. Latva näyttää olevan haarautunut kahteen lähes yhtäsuuren oksaan. Siellä latvastossa on semmoisia pieniä palloja siellä sun täällä. Taitaa olla jotain nuppuja, luulisin. Ne on aika pieniä vielä, mutta se joka on siinä latvojen haara kohdassa on hieman isompi ja saanut pikkasen valkoista väriä. Joten kai tuo on ihan normaalia?
Lilianne, ihan normaalilta kuullostaa Jos et ole sitä vielä lannoittanut, niin anna kastelulannoitetta 1-2 kertaa viikossa. Ja varmista ettei ole liian pienessä ruukussa (jos on pienessä ruukussa ja juuret kasvaa pohjarei’istä ulos niin ruukun vaihto on edessä).
37 cm kuulostaa mun mielestäni tosi hyvältä koolta paprikalle, etenkin vielä tässä vaiheessa kesää. Paprikahan ei kauhean korkeaksi kasvakaan. Ja jo aukeavia nuppuja nyt jo… kateeksi käy.
No ei tuo paprikan taimi ole minun kasvattama, vaan jonkun puurhaliikkeen. Itse ostin sellaisen jotta voin yritää opetella pitämään kasveja hengissä. Ensi vuonna sitten siemenestä lähtien. Ei ne pikku nuput vielä ole auki. Suurin osa on ihan pieniä vihreitä palleroita, ihan 2-7mm kokoisia. Niitä nuppuja on siellä noin 10 kpl. Isompien väritys on muuttunut kärjestään hieman valkoisemmaksi, mutta ei ne auki ole.
Nyt sitten totutat taimesi varovasti ulkoilmaan ja aurinkoon viemällä sen ulos vähäksi aikaa kerrallaan, kunnes sen voi jättää sinne kokonaan. Paprika tykkää hyvin lannoitetusta maasta ja lämpimästä paikasta. Onnea kasvatukseen! Ja ensi vuonna kylvät itse, paprika on yllättävän helppo kasvatettava.
Istutin tuon paprikan taimen lauantaina (19.5) isompaan 8 litra kukkapurkkiin, kastelin sen ihan läpimärksi tuolloin ja vein sen parvekkeelle. Siellä se on ollut siitä lähtien. Yksi pieni lehti siltä tippui sieltä ihan juuresta. Mutta muuten se on ollut siinä ihan nätisti ja tumman vihreänä. Tämä Paprikan taimi tuntuu kestävän paremmin aurinkoa kuin tuo minun toinen testi, eli kirsikkatomaatin taimi.
Kuulostaa loistavalta
Tässä olisi kuva noista paprikan nupuista. Tuo isoin on siellä latvojen haarassa ja noita pieniä on tuolla lehtien seassa sillä sun tällä.
Sieltä niitä hedelmiä sitten kehittyy. Sitä voit itsekin auttaa töpöttelemällä sormella kukasta kukkaan sitä mukaa kun kukkia avautuu, eli toimimalla pölyttäjänä.
Sopii kai laittaa kuvaa noista kahdesta, ekana kaupan paprika, kovasti nuppuja siellä. Älkää noista läikistä välittäkö, kauhea siitepölyrieha meneillään täällä
Ja sitten tämä Redskin, pakko laittaa taas, mutta kun olen ihan tohkeissani tuosta rehusta Tuossa neljä suurinta, neljä pienempää on ylempänä kasvamassa hujan hajan.
Ja toki lähikuva suurimmasta, kauheasti kasvanut pienessä ajassa
Ei se kauan kestänyt kun tuo paprika aukaisi sen ensimmäisen kukkasen.
Paapelolla upeita paprikoita!
Mulla on ihan pikkupampuloita, toivottavasti ne jaksaa kehittyä noissa pienissä ruukuissa. Lisäsin taas lannoitusta, että ei mee pampulat hukkaan. Ja kastelun kanssa saa olla tarkka.
Kiitos papavero
Minä tuumasin aloittaa ensikuussa kastelulannoituksen, ovat olleet ruukuissaan kohta kuukauden verran, mutta kyllä ne vielä jaksaa, hätää ei pitäisi olla ja tilavatkin ruukut ovat.
Kuvailin hiukan pampuloita Istutin paniikissa kaksi paprikaa nurkissa lojuneeseen ämpäriin. Päätin ottaa riskin ja laittaa 10 litran ämpäriin, mutta loput saa isomman multatilan.
Huh, mikä urakka oli siirtää (mm.) paprikat parvekkeelta sisälle! Siis lähinnä se kasvien ahtaminen olkkariin Ei viitsi ottaa riskiä jättämällä niitä ulos kun yöksi on luvattu 3 astetta.
Minäkin toin kaikki taimet sisälle viime yöksi, kun turhan kylmää on luvassa. Ja oli pakko tänä aamuna virittää kasvihuoneeseen muovit, että saisin taimet päiväksi ulos vähän lämpöisempään. Ainakin nyt kun aurinko paistaa niin lämpiää huone kivasti. Pitää kohta käydä katsomassa, ettei lämpiä liikaakin.
Pakko vaan nähdä se kauhea vaiva tuosta roudauksesta aamuin illoin, kun meillä on täällä sisällä kauhian lämmin ja kauhian pimeä ja kun kaikki ei mahdu lampun alle, niin venyvät muuten tuhottoman pitkiksi ja honteliksi.
Mutta ensimmäiset nuput on kuitenkin bongattu 22.3 kylvetystä paprikasta.
Wau, siellähän on jo upeita paprikoita. Mun paprikat on ulkona ja yöt muovikolmion alla. Varastin sen jättikurpitsoiden päältä pienemmille kasveille. Ei oo koolla pilattu vielä mun eka paprika.
Kuinka paljon yhden paprikan pitäisi tehdä noita pieniä nuppuja?
Jotenkin tuntuu tämä paprika kasvavan kaikista helpommin eli jo 44cm mittaan ja siinä se vain on valittamatta. Kukkia on neljä ja nuppuja lähes kolmekymmentä. Ensimmäinen kukka alkaa näyttää siltä kuin se olisi jo hieman lakastunut. Kovin ahdasta tuolla latvassa noilla kukkasilla ja nupuilla.
no mitä olen noita omiani katsellut, niin reilusti tulee, mutta ehkä kolmannes niistä tuottaa tulosta. Tuo minun kaupan paprika on väkertänyt myös kymmenittäin nuppuja.
Alkuun näyttää siltä, että nuput ovat ihan kiinni toisissaan, mutta kun oksat kasvavat, ne siirtyvät ns. omille paikoilleen, erilleen toisistaan
Redskinille koitti ensimmäinen sadonkorjaus ajateltua aiemmin, poika kävi keräämässä 3 vihreää paprikaa puskasta
Noh, olisin varmaan muutenkin ensi viikolla kerännyt pari vihreää ja kukkia on tulossa paljon, joten eipä siinä. Poika kyllä sai paasauksen ja varmaan aika perille meni, että noista parvekkeen puskista ei jatkossa revitä mitään ilman että MINÄ olen siinä mukana ja kerron mitä saa ottaa ja miten monta
On meillä nyt sitten omaa paprikaa leivän päälyseksi.