Paprika, Capsicum annuum

Voi ei, paapelo  Osaan kuvitella raivosi Eikös paprika voi tehdä toisen sadon kesässä, jos ensimmäisen poimii vielä raakana? 

Ajattelin kokeilla omilla paprikoilla sitä, että aikaisimmat kerään raakana pois. 

Raakileet kasvaa ja uusia ilmestyy hitaampiinkin taimiin. Laskeskelin, että 36 raakiletta on yhteensä 17 taimessa :smiley: Vielä kun hetken malttaa odottaa, saa paprikat istuttaa ämpäreihin ja siirtää ulos. Ens vuonna kyllä kylvän maltillisemmin ja karsin huonoimmat taimet pois :smiley:

On sellainen vinkki tullut luettua, että eka tai pari vihreänä pois, niin lisää tulee hieman enempi ja nopeasti nuo tuon paprikat on kasvaneet, että nou hätä, kesä vasta alkoi ja kyllä siellä on vielä 4 pienempää paprikaa roikkumassa, joten nou hätä :slight_smile:

Koko ajanhan ne kukkii ja tekee paprikoita…

Jatkuvasatoisia :slight_smile:

Tätä tarkotin. Kun mun paprikoihin tulee nuput jo kun non noin pikkisiä

mut ostetut on kaumeit hujppeja

Pieniä ne mun taimet on kanssa kooltaan, tai ennemminkin lyhyitä, mutta aika tanakoita. Mulla on varmaan liian pienessä multatilassa mokomat? Pari vuotta sitten laitoin 10 litran ämpäriin ja luulin että kasvatti vaan juurta kun ei ees kukkinut kunnolla ja ei tullut ainuttakaan paprikaa. Nyt on sellasessa isommassa kukkapurkissa, oiskohan ollut jonkun pienen puuntaimen ruukku alunperin. Ja kummasti kukkii. Varmaan mä joudun ne vielä isompiin laittamaan.
3 vrk:ssa on tullut mun pikkuseen paprikaan muotoa lisää, eli mieheni onnistui säilyttämään hengissä kasvit mun reissuni ajan.
Jotenkin hirmusen söpö tapaus   mun eihan eka paprikani. Toinen puska työntää kanssa. Pölyttelen niitä keskenään mutta oli tuolla muovikolmion alla jotain pieniä öttiäisiäkin lentelemässä ja toivon että ne tajuaa kanssa pölytellä.

Hah, mun paprikat on vielä alle 10cm kokoisia ja niissä taitaa olla sirkkalehtien lisäksi yks lehtipari :smiley: Just eilen koulin ne omiin ruukkuihinsa. Pihallekkin päätyivät samalla. Taitaa jäädä viherkasveiksi tänä kesänä… Mulla oli kolmea eri siemenlaatua itämässä ja ostosiemenet iti kaikista heikoiten ja taimet on ihan minikokoisia. Tuoreista (ulkomaalaisista) paprikoista (tav. ja makea suippo) kerätyt on paljon elinvoimaisempia, vaikka samassa mullassa ja valo-olosuhteissa on tähän asti ollut.

Mulla Tatti saman kokoisia Redskinit kun sun ylemmässä kuvassa oleva taimi, eli ei koolla pilattuja. Nuppua puskee, yhdessä laskin olevan 15 nuppua. Kai ne siitä muutaman cm vielä kasvaa korkeuttakin. Haitanneeko tuo matalakasvuisuus satoisuuteen? Ainoa mikä mulla vähän isompi on kaupan paprikan siemenestä kasvatettu taimi, mutta ei sekään varmasti ole kuin n 5cm isompi kuin muut.

Mukiloin pasuunalla yhtä paprikaa ja irtos nuppu… mutta ei kai siitä haittaakaan oo, se oli eka.

Kipakka, Redskinin valitsin itse juur sen vuoksi, että on matala, ns.ruukkupaprika, matalakasvuinen ja siksi passeli parvekkeelleni :slight_smile:

Elikkäs sen ei ole tarkoitus kasvaakkaan suureksi ja hyvin silti on tähän saakka paprikoita tehnyt ja kukkinut ja jaksanut niitä paprikoita kantaa, mitä itse myös aiemmin keväällä epäilin, kun tuntui niin mahdottoman pieneltä :smiley:

Lajikkeesta riippuu, kuinka suureksi kasvaa. Kertaan vielä, että antakaahan kasvaa ja kypsyä rauhassa :slight_smile:

Mikä aiheuttaa paprikan lehtien kääntymisen? Voivat ihan hyvin, isoja raakileita, mutta lehdet kiertyvät alapuoli ylöspäin, siis 180 astetta lehtiruoto menee kierteelle.

Mulla kans kipristyy vähän paprikoiden lehdet, mutta pituussuunnassa. Eli siis sivuilta lehtiruotiin päin. Luulisin, että se johtuu viimepäivien kylmästä säästä. Mun paprikat nimittäin värjöttelevät koko kesän ihan ulkosalla, eteläseinustan ruukuissa.

Enpä ole kyllä koskaan törmännyt lehtiruodin kippuraisuuteen muuten kuin tomaateilla, kun on joskus rapsahtanut lannoitetta vähän reippaalla kädellä.

Jippii, mun paparikat eivät kuolleetkaan! Sisällä olen viime elokuusta asti kasvattanut (laitoin siis kaupan paprikan siemeniä multaan) ja ennen uloslaittoa oli 80% lehdistä tippunut ja kellastunut, nyt uudessa kasvihuoneessa on alkanut tuottaa uusia lehtiä (ja paljon!), kukkia ja pari paprikaakin on tulossa! Taidampa laittaa kuvan teille, jos vaan muistan :wink:

Milli, lehtien käpristymistä voi aiheuttaa myös liian kuiva ilma, toki siihen liittyy myös kellastumista. En kyllä usko, että nyt olisi kyseessä liian kuiva ilma, etenkin jos kasvit ovat pihalla/kasvarissa.

Mulla ne lehdet ei kipristy, ne on suoria hyvävoimaisia, mutta alapuoli ylöspäin

Liika lannoitus voi myös kääntää lehtiä.

Juu, viime päivinä ei liiallisesta kuivuudesta voi olla kyse :slight_smile: Meillä on satanut joka päivä ja lujaa!

Minun paprika tuntuu kasvavan hitaasti mutta varmasti eikä se ole valitellut mistään. On nyt noin 47cm korkea ja muutamia kukkia tullut lisää, noin 4 kpl. Neljä ensimmäistä kukkaa on jo lakastunut pois ja niissä on nyt sellainen vihreä pieni paprikan alku. Tuon ensimmäisen kukan paprika on jo noin 2,5cm kooltaan. Aika kiva kasvatettava tämä paprika.
Pieni paprikan alku

Minullakin on nyt Redskiniin tullut uusia raakileita 3kpl sen “ryöstön” jälkeen :smiley: Ne jäljelle jääneet ovat alkaneet kasvaa kokoa nopeasti kun on taas ollut lämpöisiä ilmoja välissä :slight_smile:

Kaupan paprika alkanut kukkia ja useampi kukka auki tällähetkellä. Hyvä näistä tulee :slight_smile:

Hain taimistolta punaisen paprikan ja keltaisen paprikan, lajikkeesta ei tietoa, kait ne jotain perusmatskua on. Molemmissa on paljon kukkia ja jo pieniä raakileitakin :slight_smile: Ja ne omat kasvattini aion päästää päiviltä ja kipata kompostiin. Taidan suosiolla jatkossa hakea valmiit taimet kun ei oikein ole esikasvatukseen mahkuja. Ja on nuo kyllä niin komeat, kehtaa niistä muutaman euron kappaleelta maksaakkin :slight_smile: