Paprika, Capsicum annuum

Redskinistä pilkoin isoimman paprikan vihreänä kanakeiton jatkeeks 

Katoin kaupassa paprikoiden hintoja ja tulin siihen tulokseen että kunhan mun kasvihuone valmistuu niin ens kesänä mä kasvatan siellä paprikaa urakalla. Ihan hirveen kalliita on kaupassa paprikat, lähikaupassa oli yli 7 euroa kilolta.

Omaille paprikoille kuuluu hyvää. Ne on venyneet yli sentin vuorokaudessa pituutta ja muutama uusi paprikan alku on ilmaantunut. Kävin taas pölyttelemässä kukkia. Eilen annoin melkosesti kastelulannotetta, liekö se innostanut. Pääasia että niitä tulee ja paljon. Mä syön paprikaa ja ainakin 4 lapsista syö niitä kanssa ihan paljaaltaan urakkatahtia.

No johan on paprikalla hintaa :X Kalliita ovat täälläkin, mutta ei ihan noin kalliita.

Taisin tuomita lupaavan taimen just kuolemaan. Olin viikonlopun maaseudulla isäni luona loisimassa, ja taimitarhalta tarttui mukaan ihan vahingossa California Wonder-taimi. Kotiinlähtö oli sen verran häslinkiä, että tyrkytin taimen äitipuolelleni, koska kaupunkiasunnolla on jonkinlainen kasvihuone ja pääsisin aina visiiteillä taimea katsomaan.

Isäni soitti äsken, että mä unohdin paprikani, ja hän istutti sen maaseutuasunnolla avomaalle kesäkurpitsojen viereen :o Vaimonsa ei sitten muistanut koko asiaa. Noinkohan paprika pärjää avomaalla Keski-Suomessa? istutuspaikkana tontin lämpimin paikka, kompostin kulmilla, ison kiven eteläseinustalla. Pelkään kans, että ne kesäkurpitsat riehaantuessaan kasvavat sen verran isoiksi (kuten yleensä), ettei paprika siinä enää pärjää.

Mun paprikat näyttää tänään tältä. Kovasti on kukkia vielä ja pölyttelen niitä päivittäin kaikkien kukkivien taimien kesken. Ja monta pientä alkuakin on, näiden kahden isomman seurana.

Minunkin ainoa paprika voi oikein hyvin ja on noin 48cm korkea. Siinä on yksi keskikokoinen paprika (4,5cm), 3 pientä (2,5cm) ja 6 paprikan alkua (5mm), kukkia auki 4 kpl sekä uusia tulossa lisää ja paljon. Piti kysyä tuleeko tuo paprika punaiseksi sitten kun se on kypsä?

Paprika

Kyllä se yleisin väri taitaa kypsänä olla punainen :slight_smile:

Tuo kaupan paprika ei tykkää nyt pitää kukkiaan, mutta nou hätä, paljon kukkia tulossa, riittää jos vaikka yksi pysyisi ja tuottaisi sievän paprikan palleron :slight_smile:

Vaan kuinka kauan kestää ennen kuin raakileet punastuvat? Mulla ne vain olla möllöttävät vihreinä osoittamatta oirettakaan värin vaihdosta…

Ihan mukavannäkösiä raakileita on jo paprikoissa :slight_smile: Nää on kyllä ollu kasvihuoneessa ämpäreissä, mutta kesäkuumalla aion kyllä potkia ne pihalle.

Mikä laji papaverolla on? Mun isoin. tää on kyl ostotaimi 

Tuo papaveron paprika näyttää kyllä hauskan keltaiselta.

Sienestäjän taitaa olla samaa lajia kuin minun, sen verran saman näköisiä. Minun paprikan kasvu on jotenkin outoa. Se on kasvanut muutaman sentin pituutta lisää, eli nyt noin 52cm, mutta se kasvattaa tällä hetkellä vain noita neljää paprikaa. Ne on kaikki 4-6cm välissä kooltaan. Kaikki muuta paprikan alut tuntuu olevan pysähtyneessä tilassa. Eli kukkii ja aloittaa uusia mutta ne ei kasva. Meneeköhän kaikki voimat noiden neljän kasvattamiseen?

Oon tainnut joskus ennenkin mainostaa, että lajike on ‘zlata’ :slight_smile: Tarkoittaa ilmeisesti “kultainen” slaavilaisissa kielissä, ja on aika kuvaava nimi. Noi on tollasia haalean keltaisia, mutta kypsyvät punaisiksi.

Oon torilta joskus ostanut samannäkösiä, mutta maku oli keltaisena tosi mieto. Eli odottelen kypsymistä.

Mulla on ihan samanlaista nimellä Diana

Samannäkönen tosiaan on toi Diana, ainakin siemenpussin kuvan perusteella. Löysin samannäköisiä kuukkeloimalla: Belona ja Aurea(tarkoittaa myös ‘kultainen’). Nämä siis siemenmaailmassa.

Täällä tuntuis kasvu olevan aika huimaa tällä hetkellä, ja lisää pukkaa koko ajan. Kukkia on ihan mahottomasti ja niitä on sitten pölytelty.

Miten te pölyttelette paprikoita? Chilejä mä joskus, kun ikkunalla kasvattelin, tupsuttelin pienellä pensselillä kukasta kukkaan… ja tomaatteja ja mansikoita täristelen.
Mun paprikoissa on vasta nuput kun kylmä kevät pelotteli aloittamaan aika myöhään .

Mä ihan sormella pölyttelen kukkia ja toistaiseksi näytää siltä että tämä menetelmä on toiminut. 15 paprikan alkua 3-8cm kokoisia on ja paljon kukkia on nyt auki ja nuppuja valmiina avautumaan. Eka paprikakesä mulla menossa ja nyt jo yli odotusten onnistunut tämä kasvattaminen

Ihan pienellä pensselillä olen niitä kukkia yrittänyt pölyttää.

Sormilla minäki niitä kukkasia hipelöin

Hmm, en tee mitään, tai joskus täristelen. Kasvuhuoneen ovi on kyllä päivisin auki.