Paprika, Capsicum annuum

ei niitä mitään tarvii latvoa, haarovat ihan itsekseenkin.

Chilivaarin blogista taisin tän vinkin lukea. Jos tilaa on rajatusti, latvominen aikaisessa vaiheessa saattaa rohkaista kasvia levittäytymään ja puskaistumaan, sen sijaan että hujoppeilisi yksivartisena.

En ole varma, tulivatko nämä latvomisen jälkeen, vai olivatko jo ennen, mutta lehtihankoihin on kehittymässä “varkaita” melkein joka kasvissa. Tai siis lehtiä sinne.

Itse en ole paprikoita reilun yhden vuoden huimaavalla kokemuksella latvonut, ja hyvin ovat itsekseenkin haarautuneet. Tämän vuoden paprikoista Thor F1:n pussissa todetaan, että se voidaan latvoa n. 15 cm:n pituisena, muissa ei ole mitään mainintaa asiasta. Tuo Thor kasvaakin pituutta selkeästi muita (Mavras ja Californian Wonder) nopeammin ja siitä tuli hujoppimaisempi, mutta sekin on jo haarautunut.

Muistan täältä viime tai toissavuodelta jonkun kirjoittajan, joka innoissaan latvoi paprikansa ja sen jälkeen manaili tekosiaan, kun paprikoiden hyvin alkanut kasvu tyssäsi pitkäksi aikaa. 

Kerrankin sain kasvatettua paprikan kunnolla

Ekat nuput nyppäsin pois, jonka jälkeen alkoi haarottua. Nyt on uusia nuppuja. Kaipais ehkä tukikeppiä?

Viimme kesäisessä, talven sisällä olleessa Red Skinissä on jo tämmönen.

En nyt sitten latvonut jottei ala jurruttamaan ja jos paprikat itsestään haaroituu niin hyvä niin. Yksirunkoisena oiken tukevana kasvaa suipot ja lehdet ovat jo minun pienen kätösen kokoiset.

Horizon

Tässä minun paprikani, Horizon lajiltaan. On kylvetty 14.2 ja movasti tekee nuppuja.
Tämä yksilö on latvottu. Kokeilin pari latvoa ja pari jätin rauhaan niin voi katsella eroavaisuuksia :slight_smile:

Mä en millään saa näitä kuvia pienemmiksi :frowning:

Kääk! Nyt on tullu laskuvirhepaholainen. Kasvit ei mahdu kasvarin altaisiin… Unohdin paprikoiden olemassaolon. Siellä ne tsinnioitten viekussa tappelee valosta  Mitäs luulette, kasvaisko hyvin amppelissa tai ruukussa? Amppelissa sais valoa toki paremmin. Ei ne mahu millään kaikki muuten tuonne. Cayennet pääsee ruukkuihin, mutta toi paprika long red marconi mietityttää. 

Minä olen aina kasvattanut ruukuissa. Hyvin ovat pärjänneet.

Samoin, ruukussa oon myös kasvattanu aina.

Joo ruukuissa kasvaa paprikat ja chilit täälläkin. Jotkut tosi korkeiksi ja reheviksi kasvavat on 10 l ämpäreissä tai vastaavankokoisissa ruukuissa, matalammat ja kapeammat sitten pienemmissä.

Hmmm… Kuinkahan iso ruukku niille pitää olla? Nyt ovat sellaisessa 12cm ruukussa, tai sinnepäin. Vaaksan mittasessa :wink:

Miulla on oikeestaan myös pieni ongelma, kun 2 kpl dulche italianaa on samassa 6 l.n ämpärissä, kokemusta ei ko. paprikasta oo, mutta näyttää vähän siltä että saattaapi tulla tunkua.

Ovat jo niin isoja, n. puolimetrisiä ja tuuheita että saa nähä kuin käy.

Viherpeukulta saatuja siemeniä (Kanarialta), hyvin itivät ja erittäin hyvin ovat kasvaneet. Kiitos siis sinnepäin.

Nyt on ensimmäiset paprikat istutettu kasvariin, 3 Mavrasta. Yöksi vaan lämppäri säädettävä, ettei tule vilu mökkiin.

Viimeiset paprikat kiikutin eilen kasvariin, ja tänään osa niistä lerputtaa lehtiään. Kasvarin kylmimmässä päässä oli yön alin ollut 6 astetta ja paprikat keskemmällä lähempänä lämmitintä, kennolevyhuoneessa ei kai kuuluisi auringonkaan noin ottaa. Vaihtoehdoiksi jää eilen illalla taimille hurauttamani kylmähkö vesi tai tuuletusluukusta tullut veto. Voiko kylmä vesi tehdä tuollaista? Ja ennen kaikkea, menikö nuo taimet nyt viime metreillä haaskuun? Tökkäsin ne kyllä multiin, laitetaan nyt shokkiterapiaa ihan huolella, jos kerran siihen lähdetään. :wink: Kastelin tosin nyt lämpimällä.

Ikkunalla kasvavat Thor ja Red Skin ovat aloittaneet kukinnan.

Pusseissa lukee "Poista ensimmäinen hedelmäaihe, sadosta tulee runsaampi". Tarkoittaako tuo nyt vain että nypitään muutamat ensimmäiset kukat ja nuput pois, miksihän se pitää mainita noin oudosti?

Kuten tuolla aiemminkin joku kyseli, olisiko kokemuksia Thorin latvomisesta. Taimet ovat nyt noin 30-senttisiä, mitähän latvominen saisi nyt aikaan?

Minä vein vähän aikaa sitten paprikat parvekkeelle. Nyt näyttäisi niin että viime vuoden paprika kukkii kovin ja alkanut tehdä podeja. Sen sijaan tämän vuoden paprika näyttää latvastaan kärsineeltä eli lehtii on tullut pieniä reikiä ja muutaman nuput näyttää siltä kuin ne olisi palaneet eli mustuneet. Voisi olla että aurinko on tuota latvaa hieman vaurioittanut kun se on noista kasveista pienempi ja nuorempi?

Kuinka monta paprikaa, siis sellaista kaupan, voi yksi paprika kasvi tehdä yhtä aikaa?

Viime vuonna minun paprika kasvatti neljä paprikaa ja pudotti kaikki muut kukat ja podit. Tänä vuonna se taitaa yrittää tehdä seitsemää. Siis puhun niistä joka oikeasti kasvaa isoksi paprikaksi.

Kyseessä siis talvehtinut paprika.

Mulla viime vuonna tais olla kanssa liki 10 paprikaa samassa puskassa. Osa kasvoi todella suuriksi ja osa sitten vähän pienemmiksi, mutta kuitenkin hyvän kokoisiksi. Mä kans ihmettelin, että montako voi tulla pieneen taimeen, ja kyllä niitä vaan oli. Useammassakin taimessa oli yli 5 kerralla. Nyt vasta ekat nuput näkyvillä ja eilen istutin lopulliseen paikkaansa kasvihuoneeseen.

Eilen olin kaverin luona kyläilemässä. Olin hänelle antanut paprikan taimen adoptioon reilu kk sitten. Järkytys oli kova, kun taimi oli edelleen saman kokoinen, haalean vaalea luikero :frowning: Ruukun multa näytti kovin märältä, sanoin kaverille, että kannattaa antaa mullan kuivua välillä. Työkaveri myös ilmoitti, että hänen saama adoptiotaimi kupsahti, parissa kuukaudessa ei kasvanut yhtään.

Toisaalta tuli hyvä fiilis, kun omat “sisartaimet” voi niin hyvin (eli osaan mä jotain!), mutta sitten taas on syyllinen olo niiden adoptiotaimien puolesta.

Mulla nyt jokaikinen paprika (oranssi suippo, gourmet, sweetbite yummy, california wonder, summer salad mix) kukkii ja summer salad mix/sweetbite yummy podittelevat. Kaikki ovat lopullisissa astioissaan, enää yksi taimi odottaa adoptioon menoa. Se onneksi menee viherpeukalokotiin :slight_smile:

Mä sain 8.5 paprikan taimia sirkkalehdillä, 14 samassa purkissa (halk.15cm). En tiedä millon on kylvetty. Oma kokemus on et pitäs kylvää viimestään helmikuussa. Nää ei taida tänäkesänä satoa keretä tekemään.  Täytyy yrittää jos säilys talven yli.