Paprika, Capsicum annuum

2008 kun chiliä kokeilin ekan kerran, oli kylvökset tehty reilusti kesäkuun puolella. Sato (muutama podi, mutta muutama > 0)kypsyi sisätiloissa joskus loka-marraskuussa.

Kyllä tosta voi siis ihan hyvin vielä jotain ehtiä saamaan, jos syksyllä ottaa sisälle evakkoon kun ilmat kylmenee.

Niin voi ollakkin, Näit samanlaisia on 14, jos niistä yhteensä tulis ees jotakin :smiley:

Joku ryökäle on popsinut koko pienen paprikan taimen! Ei ole kuin tynkä jäljellä ja vähän alinta lehteä. Voiko olla edes mahdollista. Eilen sen vielä suihkin mäntysuovalla, ja tänään on ollut kasvarissa ovet kiinni, eli ei ole voinut katketa ja lennellä muuten vain tiehensä.

hiiret! Ne mahtuu pienistäkin raoista. Mulla on hävinny kaalintaimia tuolla tavalla.

Taidan laittaa sitten paremmat eväät sille hiirelle. Ilmankos koiralla oli eilen niin kova tuohu kaivaa kasvarin nurkalla. Huu, ja jätin ne torilta ostetut kaalintaimet sinne kasvariin myös . Toivottavasti ei ole isoruokainen hiiri eikä suuri suku.

Terveiset trooppiselta napapiiriltä. Keräsin satoa talvehtineista paprikoista, Gourmetilla (oranssi) on tainnu mennä pasmat sekasin ekojen hedelmien kanssa, kun teki ihan hassun muotoisia. Oiskin oikeesti tommosia, on mielestäni hienoja. Punaset on Redskinin tuotantoa.

Minun tämän vuoden tammikuussa kylvetty paprika “California Wonder” tekee vasta nuppuja. Toisaalta on ihan kiva että se kasvoi isoksi (60cm) ennen kuin edes alkoi tekemään nuppuja, mutta ei se ole oikein voinut hyvin. Tiputellut muutamia lehti. No kohta se jo kukkii, hieman myöhässä mutta kyllä se varmaan ehtii satoa tehdä.

Sen sijaan viime vuoden talvehtinut paprika tekee jo noin 9 kpl raakileita. Ne on varmaan parin viikon päästä täysi kokoisia raakileita. Nyt noin 2-5cm kokoisia. Sitten vain pari kuukautta odottelua että punastuvat. Vai oliko se kuukausi, muistan vain että se oli raakileena pitkän aikaa.

Hei, mistä johtuu, että kasvihuoneessa kasvattamani suippopaprikan hedelmä ikään kuin märkänee? Kasvi kasvaa mielestäni normaalisti aina siihen asti, kunnes vihreän hedelmän pitäisi käsittääkseni alkaa muuttumaan punaiseksi. Silloin hedelmä alkaa tummua kärjestä ja mätänee pikkuhiljaa pois. Näin on käynyt jo monena vuonna, eri merkkejäkin olen kokeillut. Missä teen virheen?

Kylvän paprikan siemenestä, esikasvatan sisällä. Kasvihuoneen maapohjan lannoitan osaksi karjan lannalla, osaksi apulannalla.

Kastelen mielestäni sopivasti. Vyöhyke on IV, paikka aurinkoinen.

Samassa kasvihuoneessa kasvavat tomaatit ihan ok.

Mulla oli viime kesänä muutaman paprikan kohdalla sama juttu. Latvamätääköhän mä silloin epäilin. Mut tiedäpä sitten tuota, kun mullakin vain osa hedelmistä alkui tummua ja pehmetä ja osa kasvoi ja kypsyi hienosti. Mä kyllä otin heti hedelmän irtin kun huomasin tummumista.

Aha, mikähän tuo latvamätä mahtaa olla ja mistä johtua? Liikaa vettä?

Olisin kiitollinen jos joku osaisi valaista asiaa.

Latvamätä aiheutuu kalsiumin saannin häiriöstä, johon on useimmiten syynä kasvualustan epätasainen kastelu. Eli kasvualusta pitäisi yrittää pitää tasaisen kosteana. Astioissa kasvatettaessa se on vaiekampaa, ja tietysti sitä vaikeampaa, mitä pienemmät astiat. Voi tietysti olla kysymys myös siitä, että kasvualustassa ei tosiaankaan ole riittävästi kalsiumia.

Latvamädän aiheuttamat tummat laikut eivät kuitenkaan ole mitään mätää, mutta laikut kuitenkin homehtuvat helposti.

Kiitos Tuomipihlaja ja Kipakka :slight_smile: Miten kalsiumin määrän voisi tarkistaa? Onko jokin lannoite, jossa sitä olisi enemmän kuin esim. Puutarhan Kevät-lannoitteessa? Vähentääkö karjanlanta kalsiumin määrää?

Kalsiumia on kalkissa. Eipä sen määrää voi tarkistaa muuta kuin viljavuusanalyysillä (kallista touhua). Jos olet lisännyt karjanlantaa kasvualustaan, niin luultavasti kalkkia olisi käytettävä tavallista enemmän, jotta kasvualusta ei jää liian happamaksi. Onko kyse lehmänlannasta vai mistä? Ja onko lannassa kuiviketta? Jos kuivike on turvetta, silloin kalkkia tarvitaan reilusti, koska turve on niin hapanta.

Itse käytän aina turvekuivikkeista hevosenlantaa. Joku muu täällä tuntee varmaan paljon paremmin muiden lantojen kalkin tarpeen.

Mutta siis a ja o on tasainen kosteus kasvualustassa.

Ammattiviljelijät käsittääkseni käyttää kalsiumkelaattia lehtilannoitteena juuri tomaateille, mutta siitä en tiedä yhtään sen enempää. Tervettä satoa on kuitenkin ihan mahdollista saada kotikonstein.

Nutriforten kaksiosaisen tomaattilannoitteen 2. purkki sisältää kalsiumnitraattia, mitä käytetään ammattiviljelyssäkin. Yritin saada ostettua sitä Agrimarketista isommissa pusseissa kuin tuo kotipuutarhureille tarkoitettu, mutta Vaasassa eikä Lapualla sitä ollut eivätkä innostuneet tilaamaankaan 25 kg pussia vaan suosittelivat menemään Närpiöön. Minulla on vielä tuossa purkissa vähäsen, joten ens keväänä pitänee kai tilata ajoissa tai tehdä retki Närpiön maatalouskauppaan.

Viimekesänä mulla ei ollut latvamätää paprikoissa ollenkaan ja tomaateissakin vaan yhdessä. Oletan sen olleen tuon kalsiumnitraatin ansiota.

Mikäs mun paprikaa vaivaa, kun lehtiin on ilmestynyt sellasia tummia pieniä täpliä. Mitään ötöä on nähnyt ja ne täplät on vaan kasvin ylemmissä lehdissä… Sieltäkö se tautii alkaa valua alaspäin :frowning:

Kyllä oon tyytyväinen. Vaikka alku oli melkosta kitumista, nyt jo suurin osa kukkii. Tänävuonna on isommat purkir käytössä, ehkä tulee satookin. Tässä ehkä California Wonder

Poistetaanko paprikasta kukkia, vai annetaanko vaan tehdä satoa, niin paljon kuin jaksaa? Oletteko latvoneet paprikaa?

Big papa, kasvaa alaspäin
Ja Big mama ylöspäin

Ihania!

Omalla parvekkeella paprikani työntää kukkia ja raakileita tyytyväisenä - se ei ole kuullut, että yhteen kasviin voi Suomen oloissa kasvaa vain kolme… Olosuhteet ovat niin kuumat, että kaikki muu kärvistelee, paprika ei.

Lannoituksena annoin eile lehdille tipan Neudorffin Balsamolia laimennettuna (pitäisi imeytyä nopeasti…) ja tänään kasteluveden mukana juurelle. Ehkä syt riittää pariksi viikoksi.

Mikähän on vialla kun Redskinin hedelmään on tullut tällainen?