Papu: Pensaspapu/Salkopapu, Phaseolus vulgaris

Kiitokset kommenteista! Vähän pelkäsinkin ettei tuo meidän kasvimaa ole papupaikka, koska ei siellä herneetkään tykkää olla. Aurinkoa saisi olla enemmän. Olis vain tosi hauska kun kasvimaalle saisi jotain köynnöksiä. Ehkä sitä härkäpapua voisi kokeilumielessä laittaa, vaikka tosiaan olisi mukavampi jos pavut olisi myös maukkaita! Ja ehkä laitan esim niitä pensaspapuja sitten kasvariin! Sinne paistaa…

Sanokaapa viisaammat, mistä johtuu kun ruusupapuni pudottaa kukat pois, eikä tee palkoja ollenkaan? Papuni (2 tainta) kasvavat isossa ruukussa, näyttävät voivan hyvin ja kukkivat kovasti, mutta siihen se sitten jää. Miksi!?

Miu_Oulussa, kannattaa kokeilla ensi kesänä tavallista vihreää papua tai keltaista vahapapua, varsinkin jos käytät harsoa jonka poistat vasta kukinnan ajaksi saatat saada satoa. Ei minunkaan kasvimaalle koko päivää aurinko paista ja hyvin on satoa tullut. Tosin käytän harsoa.

Tuo keltainen vahapapu on ollut just se mistä olen haaveillut! Jos sullakin menee vähän varjoisammassa paikassa, niin kyllä kokeilen ensi vuonna härkäpapujen kanssa. Ja harsot tietenkin mulla on kaikilla salaateista ja porkkanoista lähtien jokatapauksessa!

Nyt ovat pavut alkaneet kukkimaan - olihan tuo jo aikakin, varsinkin kun täysauringossa kasvavat. Keltainen korkea vahapapu ei ollut aivan avannut nuppujaan vielä, pensaspapu ehti ensin.

minusta tuntuu jo että joka palstalla esittelen styrox-laatikoitani.minulla kasvaa pensas papu styrox-laatikossa .ensin ajattelin että siirrän sen ulos ,mutta kun se alkoi tuottaa papuja jo heinäkuun puolessa välissä ,olen antanut sen olla kasvihuoneessa.olen pavun kasvatuksessa eka luokkalainen.en tiedä kuinka kauan papu tuottaa.kylvin pariviikkoa sitten uudet,saa nähdä ehtiikö.ensi kesänä suunnittelin että laitan keväällä useamman laatikon ja sitten nostan osan ulos.jos vaikka sais pakastimeen talveksi.nyt kaikki menee sitämukaa.nyt minulla oli ehkä viisi tainta.enemmän tartteis olla.

No niin, tänään on pavuista kerätty ensimmäistä kertaa satoa. Vihreässä pensaspavussa oli jo paljon kypsiä palkoja, samoin joitakin oli jo pensaspapu Borlotto Firetongue:ssa. Näyttäisi siltä että tästä lähtien saa 3-4 päivän välein käydä korjaamassa satoa. Kukkivat vielä runsaasti, joten odotan vielä muutaman päivän ennenkuin laitan pavut takaisin 2-kertaisen harson alle. Harsohan niillä on ollut melkeinpä koko kesän eli kylvöstä heinä-elokuun vaihteeseen asti. Poistin harson vasta kun kukkia alkoi olla runsaasti. Pitää vaan vahtia ettei tule hallaa, sillä papu on todella hallanarka. Onneksi lämpömittarissani on hälytys.

Miu_oulussa, tule katsomaan mun papuviljelyksiä niin näet millaisessa paikassa ne kasvaa. Jos se kannustaisi sinuakin ensi kesänä kokeilemaan

Kiitos, tosi mielelläni tulen kattomaan vinkkejä papuviljelyksiin! Nythän on hyvä aika tehdä papupenkit ensi vuodelle valmiiksi...

Nopsis, kun ainakin nyt näyt olevan näköpiirissä, niin kerropa, mistä hankit omat papusi (aikanaan?). Vähänkö ihastuin.

Rissa, hankin papuni Englannista Thompson & Morganilta, sekä Organic Gardeningiltä. Molemmilla on laaja valikoima, mutta edelleen suosikkini on Goldfield. Tuottaa jo satoa ja maistuu... Ihana , eikö vain? Ai niin, olen täällä vaihtelevasti ukkosten takia, asumme linjan päässä. Kaksi konetta meni jo ukkosen takia...

Kiitos, nopsis. Kamalasti olen muka hakenut, mutta en vielä yhyttänyt.

Yöpakkasista huolimatta sain vielä kulhollisen papuja. Pavuilla on paksu harsokerros päällä, olisikohan 6 tai 8-kertainen, joten pari yötä sitten ollut -2.9 asteen pakkanen ei päässyt puraisemaan. Epäilen silti että tämä oli viimeinen sadonkorjuu papujen osalta tälle kesälle.

Kaikken parhaiten muuten tuotti satoa Berlotto Firetongue, vaikka se oli kaikkein epävarmin. Toki keltainen vahapapu ja vihreä pensaspapukin tuottivat kiitettävän hyvin satoa. Varsinkin kun ottaa huomioon sateiset ja kylmät ilmat.

Tuntuu kamalan epäreilulta että nyt kun korkea vahapapuni ja matala pensaspapuni ovat alkaneet antaa pikkuhiljaa satoa, onkin niiden aika nuukahtaa. Keräilin tänään jääkaappiin sen minkä sieltä sain, mutta hirmuinen määrä melko valmiita ja pieniä uusia pikkupapuja sinne jäi "kasvamaan". Oli ensimmäinen kerta kun papuja kasvattelin, ja kyllä mietin että saa jäädä viimeiseksikin; eihän tällainen sato, joka loppuu ennenkuin on kunnolla alkanutkaan, ole yhtään mistään kotoisin!(Ruma sana mielessä)

Ensikertalaisena ja ihmeissäni luettelen tähän, mitä sain äsken Paulastiinalta kieli ulkoa:

Hyasinttipapu, Yin Yang -papu ja salkopapu Blauhilde

Onko nyt niin, että kaikki nuo papulajit pitää jo kylvää, vai onko väärin noista jollekin taimikasvatus tuvassa?

hyasintista en tiedä (koristekasvi?), mutta sekä yin yangin, joka on pensaspapu (jussalle kiitos, häneltä sain alunperin siemenet) että salkopavun kylvän suoraan joskus kesäkuun alussa. maan pitää olla jo hyvin lämminnyt. salkopapua yritin joskus esikasvattaa, mutta paremmin onnistuu suoraan kylväen.

Kävin tuolla edellisessä Pentissä lukemassa hyasinttipavun kasvatuskeskusteluita. Se pitää kylvää ajoissa ja pitää lämpimässä ja suojassa myös ulkona. Itse tuumasin sen kuistille “hyväntuoksuiseksi kukkijaksi” ja sen pavut kai ovat myös syötävät.

On vai? Pitääpä tutustua aiheeseen - luulin ihan koristekasviksi.

Kyllähän borlottot antaa hyvän sadon siinä missä muutkin, itse täällä kolmosella kylmässä savimaassa kasvattelen ja hyvin tulee palkoja. Kesäkuun alussa olen kylvänyt ja harsoja en ole tarvinnut. Joskus meni yksi siemen härkäpavun sekaan jo toukokuun alussa, mutta hyvä siitäkin tuli, ei vaan tuntunut papuja sen enempää tulevan kuin muistakaan. Ne borlottot ovat niin kauniin värisiä että pitäähän niitä yrittää :slight_smile: Papumaalle ei vaan kannata mennä kun pavut ovat kukassa, sillä niissä pörisee niin paljon kimalaisia ja mehiläisiä, mutta kiva kun hoitavat pölytyksen.

yin yang mietti näillä säillä tosi pitkään (kuukauden verran) ennen kuin edes 1/4 nosti päätään parvekelootassa. - luulin minä niiden jo kaikkien mädäntyneen.

tarkempi tarkastelu osoitti, että kaikki neljä ovat itäneet. minä tohelo vain siinä tarkastellessani katkaisin yhdeltä juuren:-(