Papu: Pensaspapu/Salkopapu, Phaseolus vulgaris

Kylvin salkopavut tänään kasvimaapeltooni. Erona viime vuoteen minulla oli nyt käytössä kasvuturpeen sijaan kunnon hevonpeekompostia jota levittelinkin kunnon kerroksen siihen perussaven päälle. Siihen sitten pavunsiemenet ja peltosavea päälle. Kalkkiakin muistin ripotella alle ja ylle. Kohopenkki siihen rakentui, niitä olen tänä kesänä pelkästään tehnyt kaikille vihanneksille ja juureksille. Saa nähdä miten lähtevät nyt kasvuun kun ehdin liottaa niitä vain tunnin verran ennen maahan laittoa, ja kun ilma on öisin vielä aika kylmää. Elän uskossa ja toivossa :slight_smile:

Minä idätän pavut aina kotona ja istutan ne sitten palstalle. Tänään vein Blauhildet ja Purple Kingit kasvimaalle ja vielä on neljä satsia istutettavina. No onhan se päivä huomennakin, tila vaan meinaa loppua kesken ja pavuntaimia on vielä montakymmentä.

Sain anopilta liotettuja papuja, oli jäänyt yli. Ne oli jotain pensaspapuja, semmoisia mustavalkeita, aika metkoja… Kun en heti saanut niitä maahan, laitoin kippoon jossa ne olivat, vähän multaa päälle ja kastelin. Parin päivän päästä siellä oli jo mukavat idut. Nyt ovat tuolla kasvimaalla harson alla samassa penkissä herneen kanssa, harmittaa kun en tajunnut että papu tarvitsee enemmän aurinkoa, herneet ovat nimittäin papujen edessä varjostamassa…

Mielenkiintoista!

Aloitteleva papufriikki esittää muutamia tyhmiä kysymyksiä. Kylvin kesäkuun alussa potager-tyyppisiin "laatikoihin" borlottoa, keltaista vahapapua ja härkäpapua. Liotin ainoastaan borlotot, koska niiden pussissa näin käskettiin . Borlotot itivät kaikki ja tietenkin kylvin ne liian tiheään innostuksissani. Seuraus: viidakkomainen lehtihässäkkä, jonka alta ei maata näy. Pitäisikö vielä harventaa tai poistaa toisiaan varjostavia lautasenkokoisia lehtiä? Nuppuja on jo, kukkia ei vielä. Härkäpavut kukkivat oikein viehättävästi, mutta latvoihin on ilmestynyt kirvoja - pitäisikö latvoa tässä vaiheessa? Vahapavuista iti tasan neljä kappaletta - olisiko pitänyt kuitenkin liottaa siemenet, vai mikä mahtoi mennä mönkään? Kasvupaikkaa varjostavat suuret puut eli eivät ole ehkä sellaisessa paahteessa, joista pavut pitäisivät. No, pinaatit, rucolat ja lehtipersilja suorastaan röyhyävät *lohduttelee itseään*.

Rapunxel, minulla on pavut jääneet alle 10 senttisiksi, niistä iti vain pari hassua, ja kylvin ne riittävän etäälle toisistaan. Voit kuvitella miltä harvahampaalta se papupenkki näyttää - aivan päinvastoin kuin sinulla. Annan sen penkin olla siellä muistuttamassa että ensi vuonna esikasvatan ehdottomasti pavut :slight_smile:

Tuolla härkäpapu-ketjussa annetaan kyllä vinkki siitä latvomisesta, käypä lukaisemassa siltä puolelta :slight_smile:

Minulla on ensimmäistä vuotta keltaista vahapapua, enkä oikein tiedä koska niitä voisi alkaa korjaamaan. Keräämään siis - vikaahan niissä ei ole. naurua Pavut ovat nyt noin reilun kymmenen sentin mittaisia, ja hienokseltaan keltaisia. Tai oikeammin vihertävän kellertäviä. Kuinka keltaiseksi papu tulee? Onko ne nyt jo kypsiä vai vieläkö pitää odotella?

Milli, kyllä ne tulee ihan keltaisiksi. Odota siihen asti ja sitten alat kokkaamaan :slight_smile:

Milli, vahapapujesi palot kasvavat vielä, eli pituutta palolle tulee sellainen 15cm, kämmenen pituus. Väri muuttuu vihertävänkeltaisesta vaaleaan keltaiseen, värimuutos on aika sama kuin omenalajikkeella “valkea kuulas” joka kypsyessään muuttuu sellaiseksi valkoisella sekoitetun vaalean keltaiseksi.

Ainakin jos papuja tulee paljon, kannattaa alkaa syödä heti jo vihertävinä vahapapujakin, jotta saa koko sadon kulutetuksi. Eli periaatteessa ainakin itse alan heti syödä niitä, kun on jonkinjärkevänkokoinen vaikka vielä vihertäväkin papu. (Ylikypsä papupalko on jo vähemmän maukas.) Eli ei tarvitse odottaa, jotta papu olisi syömäkelpoinen. Kokeile ihmeessä itse papujen eri kypsyysasteita, kun kerran tilaisuus on! Päätä itse mikä on sinulle sopiva kypsyysaste!

Sain alkukesästä viisi “parsapavun” pientä tainta. Ovat olleet kesän tilavassa ruukussa ja köynnöstävät hyvin. Tosin lähtivät vasta kasvuun, kun ilmat lämpenivät. Kukkia ei ole vielä tullut ja taas ilmat kylmeni. Onko toivoa nähdä edes kukkia? Parsapavusta käytetään myös nimeä neulapapu, Englannissa käärmepapu ja sitten oli vielä japonica peans. Mahtaakohan kyseinen papu edes menestyä Suomessa?

Joskus vuosia sitten kasvatin parsapapuakin ja kyllä siitä avomaalla jotain satoa silloin tuli. Muistaakseni sato oli niukahko ja kasvatusyritykset ovat saaneet jäädä (ja on vajottu pensasvahapavun kasvattajaksi).

Kiitos kaikille papuvastauksista! Ehkäpä poimin sieltä jo muutaman pavun, vaikka eivät ihan keltaisia olekaan. Pensaat ovat hieman kitukasvuisia, taitavat olla vähän liian pimeässa paikassa, ne ovat n. 20 - 25 cm korkeita. Ala"oksilla" kasvavat pavut osuvat jo häntäpäästään maahan.

miten mä kuvittelin kirjottaneeni tänne eilen…? no, uusiksi, elikkä syödäänkö salkopavusta pavut ja ne palot vai pelkät pavut sisältä?

Yleensä viljellyistä lajikkeista syödään palot siemenineen silloin kun palot ovat vielä meheviä. (Jos palkojen annetaan kuivettua, voi sitten syödä pelkät siemenetkin vain.)

aami, muistathan että pavut täytyy kypsentää ennen syömistä :slight_smile:

Minulla kasvaa nyt ensimmäistä vuotta pensaspapuja, Yin Yang ja Borlott lingua di fuoco nano (johan on nimihirviö)-merkkisiä. Ja ovathan totisesti kasvaneet! Papujakin siellä näyttää roikkuvan vaikka kuinka, mutta mistäs niistä nyt sitten tietää, koska ne kuuluu kerätä? Edellisellä sivulla sanottiin, että joku laatu tulee keltaiseksi, mutta odottelenkos noidenkin kanssa kellastumista?

Nuu, juu, olen keitellyt niitä, nuo salkopavut keitin ensin kymmenisen minuuttia ja sitten laitoin vokin sekaan muhimaan (tuli hyviä) ja saman tein härkäpavuille (niistä en kyllä kuoria syö kun pavutkin on semmosia 1-2e:n kokosia).

Yin Yang:a kasvatettaneen lähinnä kaksiväristen pavunsiementen vuoksi, joten niiden annetaan yleensä kasvaa täysikavuisiksi ja kuivettuviksi pavunpaloiksi. Borlottoa käytetään (mikäli vielä viljelykokemuksistani oikein muistan) sekä mehevänä syötävien palkojen että täysikasvuisena pavunsiementen tuottamiseen, eli nuorena syödään palkoineen päivineen, vanhana vain siemenet. Sinänsä ei liene estettä syödä kumpaakin lajiketta nuorena palkoineen päivineen, ainoa ongelma saattaa olla se, että palot voivat olla säikeisiä tms. Kokeile vaan miltä maistuu eri asteissa, ei siinä mitään vaaraa liene, kun vaan pavut normaaliin tapaan keittelee. Papuja nämäkin ovat.

Kiitos, habakuk. Meillä syödään sitten huomenna papuja :slight_smile:

Näiden makukin oli ihan jees, mutta ulkonäkö on kyllä parasta.