Papu: Pensaspapu/Salkopapu, Phaseolus vulgaris

Onpa upean näköisiä A.i.k.a.!

Omieni kypsymistä vielä odotellessa: säilyttävätkö hienon ulkomuotonsa keitettäessä?

Mistä tietää että violetit pavut ovat korjuukuntoisia? Keltaiset olen kerännyt kun viherrys katoaa…

Sain anopilta muutaman pensaspavunsiemenen keväällä, nyt parissa puskassa on papuja, mutta emmää tiiä mikä papu se on. Siemenet oli mustavalkeita semmoisia senttisiä. Onko se nyt se Ying Yang vai onko muita mustavalkeita papuja? Kun ei noita papuja kovin paljon ole kokeiltavaksi eri tavalla syötäväksi…

Eivät valitettavasti säily tuon värisinä keitettäessä. Mutta hienoja ovat puskassa roikkuessaan ja nyt keittiön pöydällä :slight_smile:

Ying Yangitkin ovat kypsiä, mutta ne ovat ihan tylsän näköisiä. Ilmeisesti kuvion väritys vahvistuu vasta kuivumisen yhteydessä? Minä en ole kuullut muista mustavalkoisista, mutta se nyt ei vielä mitään todista :wink:

Violetteihin papuihin ehkä käy habakukin ohje edelliseltä sivulta? Eli maistaa, onko hyviä.

VOihan se olla että maistelenkin, eihän niitä kauaa malta katsella. Ovat vaan tosi hoikkia verrattuna esim keltaisiin vahapapuihin ja mietin että lihovatkohan?

Eiköhän joku kohta tule kertomaan violettienkin papujen korjuuohjeita :slight_smile: Ovatko ne kauniin näköisiä päällepäin, vai vain se sisällä oleva papu?

Me ollaa syöty violettejakin papuja ihan niinkuin muitakin - eli nuorina palkoineen päivineen, ja sitten kun ovat “kypsiä” vanhempia niin sitten on otettu ne pavut ruokaan. Parempia minusta nuorena palkoineen, ja on enemmän syömistäkin.

Todella kauniita tumman liloja pitkiä ja siis ainakin vielä hoikkia palkoja. Myös ne puskan varret ovat lilan sävyiset. Voisin jopa yrittää kuvata sitä puskistoa lamppu Sit niis on semmonen 90 asteen kulma n. puolessa välissä. Onkohan ne siks taitepapuja?

Aion ehdottomasti syödä palkoineen, mietin vaan et millonkahan on poimintakuntosia..

Juu, kuva ois kiva :slight_smile:

Vihdoin kuvaa violetista kasvustosta jonka halla ystävällisesti trimmannut uuteen uskoon. Noi kivat "nivelet" ja kukkien väri(varsienkin) näkyy kuitenkin.

Miltäs nuo violetit pavut sitten maistuivat? Kivan näköistä kasvustoa ainakin.

Hyviä olivat! Napakampia ku keltaset vahapavut jotka on mun suosikkeja. En kesanä laitan ainaki 5 eri papua! Yks vihreäkin oli eksyny joukkoon vaikken semmosia laittanu, odottin kauan et millon ne muuttuu keltasiks ennen ku tajusin et ovat vihreitä ja popsin pois

Minäkin olin oikein ihastunut papuihin näin ensimmäisen vuoden kasvattelun jälkeen. Nehän kasvoivat ihan itsekseen, helppoja ja hyviä! Noita violetteja laitan myös ensi vuonna.

Meillä on suhteellisen aurinkoisella parvekkeella säleikkö, johon voisi laittaa jotakin köynnöstävää kasvia kasvamaan. Sopisivatkohan jotkin pavut? Miten ison astian ne vaatisivat ja milloin ne voi kylvää?

Kun parveke on kunnolla lämmin. Pavut mätänee eikä idä jos laitetaan alle 10 asteiseen maahan. Harson alla itäneet minulla tosin hyvin maassa, sisällä mätääntyneet herkästi. Ruusupavut ainakin on erittäin nättejä. Niitä on valko- ja punakukkaisia ainakin. Violetit pavut kasvoivat punertavassa kasvissa ainakin mitä minulla oli viime kesänä.

JA vielä astian koosta. Kannattaa valita tarpeeksi suuri koska kasvista tulle iso ja lehtevä joten muuten kastelu ja lannoittaminen vaatii paljon huomiota.

Jos ruusupapu alkaa kiinnostamaan, niin sille on oma paikkansa täällä: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Ruusupapu on kyllä nätti, mutta mausta ja käytöstä minulla ei ole kokemusta. Ylipäänsä en ole syönyt kovin paljon papuja, vaan lähinnä linssejä sekä idätettynä mungpapua. Jokin sellainen papu, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän ilmavaivoja, olisi kiva… :slight_smile: Onko lisää ideoita?

Idätetyt pavut ei aiheuta. Ihan mikro pieni idun alkukin riittää niin kaasuttelua ei pitäisi seurata. Minulla ei kyllä ole ongelmia ollut noista vahapavuista jotka palkoineen hotkin kattilallinen kerrallaan!!

Tosiaan, voihan ne kaikki idättää. Sopisivatkohan vahapavut parvekkeelle?