Papu: Pensaspapu/Salkopapu, Phaseolus vulgaris

Piti miettiä, että mitä siinä äiteen hapankaalisangon painona oli. Siinä oli käsittelemättömästä laudasta tehdyt puolikuut ja keitetty kivi pakastepussissa painona. Hapatti niissä 20 litran suorareunaisissa sangoissa, mitä löytyy nykyisin kotiviiniosastolta hajulukollisen kannen kera. Jotain ihan vastaavaa oli siinä suolasieniastiassakin.

Meillä oli lapsuudenkodissa veljen tekemä tiiliskiven kokoinen hiottu haponkestävä palikka. Meni varmaan hukkaan äidin kuoleman jälkeen.

Säälittävä sato pensaspavusta,no,jotaki kuiteski.

Talvi on mennyt ja pensaspavut (saxa) pysyi napakoina loppuun saakka, kunnes loppuivat viime kuussa.
Ruusupavun kanssa niin että muuten ok. mutta pehmenneet. Jos liottaa ja paistaa niin ok. mutta keitossa ei pysy täysin koossa, siis siinä koossa mihin pienitty. Aika ei ole tuota pehmenemistä tehnyt, koska jo vuoden alusta aavistelin asiaa.
Epäilen että tuo pehmeneminen on ruusupavun ominaisuus, eikä sille voi mitään. Toki ensi syksynä koitan olla vielä tarkempi tuon n. kolmen minuutin keiton kanssa, että jos johtuisi siitä. Joka tapauksessa jatkan tätä papujen hapattamista. Pakastimeen en taida laittaa enää yhtään.

Ihanaa syötävää löytyy jo maalta.

Isoimmat keräsin maalta,mukavasti tulee papua.

Pensaspapua tulee mukavasti,tässä reilu 1.8 kg ja aikasemmin oon säilöny jo kilon.

2 tykkäystä

Mie hölmö kylvin kahteen lavakaulukseen ja satoa tulee yli oman tarpeen. Olen jakanut sitä monelle. Säilöin pari purkillista 1/2/3 liemeen.
Mikä se siun ohje oli, Karvari?

1 tykkäys

Oon laittannu samaan liemeen ku kurkut,laitan aina huomattavasti vähemmän sokeria ku ohojeessa sanotaan.On tullu hyviä ja rapeita.
Annan ”kypsyä” reilun kuukauvven ennenku käytän.

1 tykkäys

Kiitos paljon. Kokeilen tuota. Pakastetut ei miusta ole enää niin hyviä.
Pekonin kanssa olen aika monesti nyt syönyt.

2 tykkäystä

Reilu kaks kiloa taas purkkinn.
Nyt on hyvä satovuosi pavullaki :+1:t3:

4 tykkäystä

Olen säilönyt noita mahaani😁 valkosipulin kanssa. Purkittaakin pitäisi

Kuumenna pannulla puolet voita ja puolet vettä, vispaa sekaisin, lisää pannulle pavut ja anna kypsyä noin 5-7 minuuttia papujen koosta riippuen. Mausteeksi valkosipulin kynsiä ja lehtipersiljaa kypsennyksen alkuvaiheessa.

Mitenkä sitä hyasintti papu valmistetaan ja käytetään?

Minä kerään vasn siemenet ens kesää varten,en aio syyä niitä.On niin palijon parempia papuja tullu.

Ei oo mulla muita papuja ja niitä on tosi paljon. Ei kai ne myrkyllisiä ole?

Nuoria papuja ainakin voi syödä, mut keitettynä. Kannattaa varmaan syödä varovasti ekana pieni määrä ja kattoa mitä vatsa sanoo?

1 tykkäys

Hyasinttipavun valmistus
“Nuoret pavut ovat syötäviä, mutta niitä tulee keittää 30 minuuttia, jotta haitalliset aineet pilkkoutuvat. Kukkia voi ripotella salaattiin sellaisenaan. Lehtiä voi käyttää pinaatin tapaan höyrytettynä.”

Kopsasin tästä, joskus noita kasvattelin

2 tykkäystä

Kiitos tiedoista, ehkä kuitenkin käytän pelkästään puutarhakasvina. Sopiva köynnös siellä missä tarvitaan täydennystä.

1 tykkäys

Oon päätynyt samaan ratkaisuun kuin Kitikat. Purtavaa riittää muutenkin :smile:

1 tykkäys