En muistanut yhtään tuota Voipapua…
sensijaan hairahduin ostamaan Ruusupavun ja Pensaspavun ’ Borglotto lingua di fuoco nano’ siemeniä. Koitetaan nyt vielä näitäkin.
Bobbie,tuli mieleen,ookko kylyvänny pavut kylymään maahan?
Maan lämpötilan pitäs olla vähintään 10 astetta,muuten siemenet mätänee.
Nyt tuli isoimmalle voipavun rotjakkeelle muutto ulos, näytti lehdissä olevan jotain epäilyttävästi ripsiäisen näköistä.Graah !
Ei taida selvitä tämä kun vielä on niin kylmiä kelejä luvassa, mutta ei tuota raaskinut suoraan hävittääkään. Saapi nähdä kuinka käy.
Mä en ole tukenut, välillä kenottavat enemmän, välillä vähemmän. Ei tule papuja mulla tänä vuonna. Täytyy ruinata anopilta pakkaseen tai sitten hakea torilta.
Osaa tavallisen pavunkin kasvusto olla kaunis. Tämä on Purple Teepee, joka on kasvanut oikein hyvin. Golden Teepee kasvaa hillitymmin. Saattaa tulla pavunpaisumus, näitä eivät näytä vaivaavan tai tuholaiset.
Pensaspavut korjattu talteen ja menossa pakkaseen.
2,7m2 alalta 4 kiloa papuja. (toista sangollista) Näyttää Saxa tykkäävän ilmaston muutoksesta.
Nyt kun ei ole tullut vettä paljokaan, niin pavut on voineetkin ihan hyvin, eikä ole ruvennut menemään homeeseen tiheästi kasvaessaan ja maata viistäessään.
Hei!
Minulla on ensimmäistä kesää salkopapu, joka on jo tuottanut papuja, ja jossa on vielä paljon kukkiakin. Semmoista kysyisin, että pitäisikö sitä jotenkin lannoittaa, että kasvi jaksaisi kasvattaa ne pavut? Ja jos on tarkoitus lannoittaa, niin kanankakka taitaa kuitenkin olla vähän väärä tähän tarkoitukseen, vai onko? Kiitos paljon, jos joku ehtii tähän vastata!
-Virpi
iipi,jos sullon ruohokatetta niin käytä sitä taimien juurelle,son hyvä viherlannote ja kastemavotki tykkää…
Tummatkin pavut alkavat nyt valmistua, tässä odottamassa ryöppäystä ja pakastusta (kuvan lisäys ei taida toimia). Kiehautus muutti nuo tummat sammaleenvihreiksi. Ne ovat sileämpiä kuin vaaleat vahapavut, joten niiden peseminen käy helpommin.
Hah, lupasin raportoida kuinka voipapujen kanssa käy. Sato saattaa jäädä tähän, sillä nyt näyttää että uusia palkoja ei ehdi tulla, ja tämä ensimmäinen alkoi jo lahoamaan toisesta päästä. Mutta kokonaista kaksi papua tuli. Oikein kauniita ja hyvän kokoisia kyllä .
Säälittävä määrä pensaspapua,pari kiloa.Säilön net etikkaliemeen,minusta parempia ku pakastetut.
Hah,4 pensaspavun ta8nta noussu kotipihalla.Uuvet on liossa,ehtii minkä ehtii
Olisikohan 8 noussut täällä:(
Täällä laitettu pari päivää sitten uusia pensaspavun siemeniä maahan. Ennestään oli liian vähän kun suurin osa ei itänyt, ja nyt kun kitkin porkkanapenkin turhan huolettomasti niin mulle tuli kasvimaalle tyhjää tilaa johon yritän nyt uusintakylvöllä pensaspapua saada vähän lisää niiden entisten lisäksi. Papu oli sellanen kasvis jolla olin suunnitellut tekeväni isot säilönnät ens talveksi. Yleensä ei oo ollut mitään itämisongelmia.
Onkohan vika tämän vuojen siemenissä?
Käyn tänään vuokraplantulla ja tutkaan sielä maholliset itämättömyyvet
Laiton esikasvatukseen 8 pavun siementä,yks iti.Meillon ollu lämmin alakukesä,ei pitäs täälä olla siitä kyse,ehkä kuivahko.
Vuokraplantulka ainaski 22 tainta tulossa,te8n kuiteski uusintakylyvön väleihin.
Kitipihalle laitan kans.
Vuokraplantulta sain tämän verran papuja pakkaseen.Vielä jotaki tulossa,mutta ei tarvi röyhistellä papusadolla tänä kesänä.
Mä säilöin 2 purkkiin papuja tänään, ja kahteen pussiin pakkaseen myös sellaset kerta-annokset. Nähtäväksi jää miltä ne säilötyt pavut tulee maistumaan. Otin yhen ohjeen netistä ja sitä vähän muokkasin kun tarttin vähän pienemmän määrän säilöntänestettä. Jännää tulee olemaan kun pääsee maistamaan.
Sadon määrällä ei pääse täälläkään hirveesti kehuskelemaan vaikka osa jäi kyllä vielä puskiin kasvamaan, ja näyttää kukkiakin olevan siellä.
Kilon verran pensaspapua. Keitin 3 minuuttia ja jäähdytin. Maitohapposäilöntää taas koitan. Erona nyt se että oli tuo ryöppäys.Papujen painosta 5% suolaa. Samoin kuin keräkaalin ja virolaisten kurkkujen kanssa.
Toinen vaihtoehto jota mietin oli ryöppäys ja purkkiin, kuuma liemi päälle, 4 osaa vettä, 1 osa etikkaa, 2 ruokalusikkaa sokeria, 1 ruokalusikallinen suolaa. Tätä käytän chilien säilöntään. En kuitenkaan ryöppää chilejä vaan kylmänä purkkiin ja kuuma liemi päälle.
Pavut on kuitenkin nyt kaikki säilötty hapattamalla ( siis, suurin osa ruusupapua). En lähtenyt etikan kanssa touhuamaan.Yksi sangollinen ja sitten yksi iso lasipurkki. Osa pakastettu “tilapäisesti”.Pitää siis syödä pois.
Hapattamisessa kaikkein vaikeinta on se että saisi tuotteet pysymään nesteen alla. Tähän papusankoon etsin sopivan ison ruokalautasen ja painoin sen niin että jäi uppeluksiin sangon reunoihin juuttuen.