Papu: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Kylvin toissapäivänä ruusupavun siemenet, eilen jo multa oli koholla ja tänäaamuna on varmasti suurin osa jo pinnalla. Miten ihmeessä selviän niiden kanssa kun tuollaista vauhtia kasvavat. Ei niitä varmaan uskalla vapun jälkeen vielä ulos laittaa, hallanarkoja kun ovat. Kannattanee varmasti latvoa että edes hiukan kasvuvauhti hilliintyisi. "Aurinko paistaa vain nopeille"!

Kylvin tänään ruusupavun siemenet turveruukkuihin, kymmenen laitoin. toiveena olis että 4-5 tainta saishymy mikäs sun itämisprosentti oli?jätin vielä muutaman siemenen varmuuden vuoks, laitan sitten suoraan parvekelaatikkoon jos ei idätys onnistukieli ulkoa

mikä vaivaa ruusupapua kun lehden kärjet käpristyvät vaikka olen antavinani tarpeeksi vettä.Juoppoko??

Kasvaako ruusupapusi ruukussa vai maassa? Jos ruukkuun kertyy vaikka liikaa vettä tai kasvissa on jotain kirvaa tms?

Tämä kuulunee samaan sarjaan ruusupavun kanssa. Hyasinttipapu on melko erikoisen näköinen lehdiltään ja kukintakin on erikoisen värinen. Täytyy laittaa joku lanka pilarin ympärille, jota pitkin voi kietoa sen syleilyynsä. Normaali metrin korkuinen tuki on jäänyt tälle pavulle nyt lyhyeksi.

Hyasinttipavun kukinto vielä lähempää. Aloittelee vasta kukintaansa, mutta kukan väri aika poikkeava ruusupavuista. Isossa ruukussa on kaksi taimea tätä kasvia.

Onpa kaunis köynnös ja herkullisen väriset kukat! Lehdet ja kukat tulevat tosi hyvin esiin valkoista, rosopintaista taustaa vasten.

Kukkafriikki, ruusupapu on sellainen syöppö ja juoppo, että se vaatii paljon kastelua ja melko suuren multatilan. Kasvattamasi pavut virkistyvät lannoitteella ja vedellä varmaan.

Tuonne edelliselle sivulle olen laittanut kuvia hyasinttipavustani. Nyt alkaa pavunpalkoja tulemaan. Minusta nämäkin ovat kauniin värisiä.

Ooh! oho

Nämä ruusupavut kasvoivat tosi hitaasti, kunnes elokuun alussa tekivät hurjan kasvupyrähdyksen.

Isompikin kuva löytyy: http://images1.fotopic.net/?iid=yons2l&outx=600&noresize=1&nostamp=1

ruusupapu kasvaa viidakkona, palkoja ei enää jaksa syödä ja pakastin on täynnä ja yhä kukkii, eikä tämä ole edes kaunis

valkoinen ruusupapu sopii väritykseltään kukkapenkkiin, edellisessäkin kuvassa valkoinen, mutta tässä kukinto näkyy

Minun ruusupapukolmioni on yhtä tuuhea kuin valtsulla kuvassaannaurua Telttanarusysteemilläkin tuettuna se nykyään yhä uhkaavammin painaa massaansa kallelleen ja paloista suurimmat ovat aanelosen mittaisia jättejä. Siron pilvikirsikan vieressä näky on tosiaan vähän turhankin tuuhean massainenniin

Keräsin jokin aika sitten ruusupavusta kaikki huomaamani palot pois, mutta tänä aamuna siinä on näin paljon uusia kukkia ja jo palkojakin!

Ednalla ja minulla kasvaa ruusupapu lajike Endles jungle? Varmalla olen sitten se Patsy

mahoton viidakko ja pavut varmaan puolimetrisiä (muutamaa yritän tarkoituksella kypsyttää/kasvattaa siementarpeiksi)

Onpahan hurjaa ihmetellä viime kesän vehmauksia. Tukitelineen suhteen yritän kehittää itseänicool

Peukaloisen hyasinttipapu on sitten tosi hieno kasvi! Liekö sen siemeniä saatavilla perusmyymälöistä? Entä poikkeaako sen taimikasvatus jotenkin ruusupavun hoitelusta?

Sand, voisin sua heittää muutamalla h-pavun siemenellä, käykö?

Paulastiina :smiley: en pane hanttiin!