Papu: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Hyasinttipapua on ihan perusmyymälöissä, nimellä Lathyrus Lablab nimisenä myi Prismat ja Multasormimyymälät. Ostin siemeniä nimellä Kypäräpapu (nyt tarkkana ettei nimi lipsahda) mutta tuo Lablab sentään sama.

Eikös hyasinttipapu ole Dolichos lablab?

Dolichos lablab lukee mun ostamassa pussissa, mutta voisko olla tunnettu myös toisella nimellä?

Joo ja varmaan onkin! Jos mä ajattelen nimeä hyasinttipapu, heti perään tulee Dolichos lablab :slight_smile: Sitä se teettää, kun on lukenut monta vuotta siemenkatalogeja…

oikeassa olette, niin onkin Dolichos lablab hyasinttipapu koska hajuherne on lathyrys ja tämä keskustelu on ruusupapu palstan alla.

Viikko sitten kylvin ruusupavun siemenet, ja kun ei eiliseen mennessä näkynyt mitään, oli sitten pakko mennä niitä ronkkimaan pari siementä näytti siltä, että jotain saattasi tullaki. Kymmenen noita kylvinapea kannattaiskohan laittaa vielä noi pari pussinpohjalle jäänyttä siementä?ensimmäisiä liotin yön yli, teinkö oikein?jätänkö toisella kertaa väliin?

Ruusupavulle pitää olla lämmin maa, muuten siemenet mätänevät. (Kylvitkö ulos vai sisälle?)

Liottaminen on ok.

sisälle kylvin, turveruukkuihin. ikkunaludalla ovat ja saavat siinä aurinkoakin ja patteri lämmittää kans. aurinkoisena päiväna laitan parvekkeelle suoraan auringonpaisteeseen. täytyy nyt malttaa odottaa vaan

Olisiko ihan tuhoon tuomittu ajatus laittaa jo pavut ulkoruukkuun ja vaan jos on luvattu hallaa niin kantaa yöksi eteiseen?

Ne kun kasvavat vartta niin nopsaan ja pelkään, että tottuvat liikaa sisälle. (mulle kun käy aina niin, etten osaa niitä kouluttaa ulos vaan nuukahtavat siinä vaiheessa)

Kuinka monta muuten per ruukku (halk. n.40cm)?

Mie ainakin meinaan pistellä ruusupavut suoraan maahan, ne yleensä itse tietää koska kannattaa nousta maanpinnalle:) Olisikohan kolme tainta sopiva?

Kumosin aamulla pussillisen ruusupavun siemeniä teekuppiin likoamaan.

Huhhuh, piti koulia ruusupavun taimet isompiin ruukkuihin, mutta juuret oli niin yllätttävän isot että laitoinkin ne sitten suoraanlopulliseen paikkaan, eli parvekelaatikkoon.  mahtaako tuollainen 60x16 parvekelaatikko olla niille liian pieni?kolme tainta laitoin, ja kaks varalle, jotka kaivan sitten pois jos niitä ei tunnu tarttevan. ja saako tuolla kolmella tuuhean köynnöksen?ensimmäistä kertaa vein nyt totuttelemaan ulos, kunhan sitten muistan vaan sisällekin tuoda yöksi koskakohan noi voi lopulliseti jättää pihalle kiipeilemään?täällä etelässä meinaan...

Kiitos neuvoista etukäteen!aurinko

juupa juu, jos ruusupavut tietää itse milloin nousta pintaan, niin tänäkeväänä taitavat kääntyä takaisin alaspäin ja vielä seuraavatkin ruusupapusukupolvet perivät saman viisauden. Kaksi päivää on satanut kaatamalla (eilen 35 mm), tänään EN ole uskaltanut mittaria tutkia, lämpötila laskee kuuja nollaa luvataan. puhettaMiksi oi miksi puhettaruusupapukaan vaivautuisi???

Jo piti varmaan neljättä kertaa elämässäni yrittää ruusupapujen kasvattamista itse. Kylvin sunnuntaina 6. toukokuuta pavut ja pari päivää niistä muutamissa on ruvennut nousemaan tosi suuria alkuja! Olen pitänyt kylvökset koko ajan huoneenlämmössä nyt, kun aina ennen olen niitä kylvänyt ulkona kylmiin multiin.

Liotin niitä vähän turhan kauan, melkein kaksi vuorokautta. Vesi oli jo vähän ryhtymässä kuplimaancool

Ruusupavut eivät välttämättä ole kovin innokkaita haarautumaan, joten taimia kannattaa laittaa aika tiheään, 10 - 15 cm:n välein.

Itse  kylvän nyt siemenet ulkoruukkuun. Ajattelin ottaa riskin enkä meinaa kantaa tuota suurta ruukkua sisälle. Peittelen harsolla tarpeen vaatiessa. Siemenet ovat halpoja joten menetys ei ole suuri, vaikka halla veisi ekat taimet. Säästän osan siemenistä myöhempää kylvöä varten, jos sellainen on vielä tarpeen.

Ja minun on pakko viedä ruusupapuastia kasvihuoneelle, koska taimet kasvavat niin julmaa kyytiä! Kunhan sitten muistaisin vahtia liian kylminä päivinä harson kanssa.

Osaatteko sanoa, minkä värinen kukka tulee vaaleanpunaisesta siemenestä kasvatettuun ruusupapuun (vpun-ruskeankirjava)?   Entä ruskeista (vaalean ja ruskeankirjava)? Minulla kasvoi pihalla viime kesänä sekä punaisena kukkivia että valkopunaisia ruusupapuja, joista säästin siemenet. Kummatkohan ovat kumpia?

Ruusupavuistani korkeimmat ovat jo noin 30-senttisiä - uskaltaisikohan jo istuttaa pihalle laatikkoon?

Aika punertavia on nuo  punaisesta kukasta tuleet siemenet.. Miulla on jo ulkona, mutta ne onkin kylmässä itäneitä. Pakkasöinä on suojattava.

Mulla on ollut osa sisällä itäneistä ruusupavuista ulkona terassilla ruukussa jo muutaman viikon. Vain yhtenä yönä viime viikolla kannoin ruukut yöksi sisälle. Tänään istutin taas muutaman ulos.

En uskaltanut tänään kiikuttaa ruusupapuhujoppeja kasvihuoneelle vastatuuleenniin