Minulla ruusupavut vasta mullistavat päällyshiekkoja kylväkipossa....
Minä lisäsin ruusupapuruukkuihin pinnalle multaa ja upotin ruukut kasvihuoneella mullan sisään. Jokaisessa ruukussa on kolme tai neljä siementä (peruskukkaruukun kokoa ovat nuo ruukut) ja pisimmät taimet ovat jotain 20-senttisiä (tai olivat vielä iltapäivällä) Tukikepit niille pitää veistää nyt jokaiselle ruukulle omansa tai purkaa koko viritys ja ruukuttaa jokainen taimi erikseen. Ei kai niitä voi noin monta olla isoksi saakka samassa mytykässä? Melkein kuukausihan tässä on vielä aikaa viralliseen ulosistutusaikaan, voi hyvänen aika.
Luulisin, että ne kasvit, jotka itävät ulkona, ovat paljon kestävämpiä kylmää vastaan kuin sisällä
kasvatetut taimet kun tottuvat jonkinlaiseen kylmyyteen jo pienestä pitäen.
Tein ruusupavulle kiipeilytuen naruista ulko-oven vierustalle. Ensimmäiset taimet ovat nousseet pintaan. Nyt jännittää, hyväksyvätkö narut tuekseen vai vaativatko sittenkin tanakampaa tukea. Kohta se nähdään. Mitä tukirakenteita te muut käytätte?
Meillä ainakin kiipesi viime kesänä katolle asti rautalankaa pitkin. Takapihalla on pajuseinäke ja sekin kelpasi hyvin kiipeilyyn. Puikkelehti sieltä väleistä, syksyllä "purkaminen" oli hieman hankalaa
Minulle kasvaa vähänkö paljon ruusupapua ja olisi kyllä kiva keksiä jotain uusia kivoja tuentakikkoja niille! Osan laitan takapihan altaalle, missä on se suurineliöinen verkko, mutta tekee niin mieleni panna sitä kesäkukkapenkin ja vielä olemattoman pensasaidan väliselle kannakselle säännöllisin välein tai jotain sen suuntaista, mutta toisaalta on hankala kulkea siellä asti niitä kastelemassa. Toinen vaihtoehtopaikka voisi olla tuo tämän kevään projektini olkkarin ikkunan alla...siinäpä onkin kaksi sadevesitynnyriä ihan äärillä ja maahan voi upottaa ruukkuja ja painella tiipiikeppejä!
Minkätyypin paikoissa teillä muilla on kesäköynnöksiä pitkin pihojanne? Jotenkin en ole erikoistunut kesäköynnösten kivoihin sijoituksiin ollenkaan.
Tämän oven vierustan narutuen lisäksi minulla on ruusupapua suuressa mustassa pyöreässä betonipaljussa, johon olen tökkinyt parimetrisiä keppejä kodan malliseksi tukikehikoksi. Sitten on vielä perinteisen rimaristikon vieressä ruukuissa. Niiden väliin laitan myöhemmin miinanköynnöstäkin omiin ruukkuihinsa.
Kerran näin hienon kuvan suuresta vaula-amppelista, joka riippui koivun oksasta. En osaa sanoa sopisiko amppeli myös ruusupavulle.
Pari tainta voin saada sopimaan varmaan pajutöihinikin, jotka ovat tosi huonosti tulleet lehteen Hassua, miten vierasti ennen ruusupapua, koska luulin, että se on kauhean vaikea kasvi!
Ruusupapu on kohdannut "taideteokseni" huipun, allaan maariankellon taimet.
Siirsin tänne asiaankuuluvaan paikkaansa siemenissä käydyn keskustelun, koska jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni). Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys.
Siirretyt viestit (25 kpl tuossa edellä) on kirjoitettu pääosin keväällä 2007. Uusin ajantasalla oleva viesti löytyy sivulta 3, sen päiväys on 26.3.2008.
Nämä hyasinttipavut taisi tulla laitettua liian aikaisin, tila loppuu jos tuota vauhtia kasvavat.
Äsken huomasin että kolmesta hyasinttipavusta kaksi on punaisia varreltaan, mutta yksi on vihreä. Mitäs se nyt sitten tarkoittaa?
Ja kun kerta muut ei halua tässä ketjussa keskustella niin jatkan yksin...
Nuppu!
Minä laitoin vasta lauantaina multaan, ei vielä mitään näy!! (ei kyllä pitäisikään näin pian)
Täysin ovat vielä kylvämättä meillä… nämäkin!
Osaako kukaan tuohon punavartiskysymykseeni vastata? (Kirjoitettu 20.huhtikuuta)
MarjaBee, ehkä niissä on sama juttu kuin esim. päivänsinissä, eli varren väri riippuu kukan väristä. (Punertavavartisiin tuli punaiset tai violetit kukat ja vihreävartisen kukat oli vaaleansiniset.) Tämä olisi yksi selitys, jos olet kylvänyt ruusupapuseosta. Kertokoon viisaammat lisää selityksiä.
Sen piti kyllä olla ihan hyasinttipapua, siemenketjukirjeestä otin nuo kolme siementä.
Joo anteeksi, kirjoitin vastaukseen lajin otsikon perusteella. Mutta periaate siis tuo edellä mainitsemani.
Juu, ei se mitään. Hyvä että edes joku yrittää…
Hyasinttipavulle ei ole omaa ketjua.