Hih, MarjaBee, meilläpä onkin hyasinttipavussa jo kaksi tosi komeaa tummanpunaista palkoa tekeytymässä. Kannoin hänet juuri värjöttelemästä verannalta sisään katsomaan telkkaria
Minun ruusupavut ehti venähtää jo puolitoistametrisiksi ennen kuin viikonloppuna sain aikaiseksi istuttaa heidät ruukkuun. Latvoinkin. Miten hyvin kestää kylmää? Ei vissiin kovinkaan. Tänään kukaan ei päässyt ulkoilemaan (lähdin töihin jo puoli kuusi ja silloin oli tosi kylmä vielä), eikä öitä olla vielä vietetty ulkona. Tuo ruusupapuruukku on vaan niin tilaavievä, että mielelläni sen parvekkeelle laittaisin jo asumaan.
Ja siinähän se syy juuri tulikin, miksi ei ole mitään kirjoitettavaa ruusupavusta! Siemenet vielä pussissaan, muutamia viikkojakin. Odottelen laiskuuttani ennemmin, kuin tuskailen niiden kanssa sisällä.
Minä laitoin uudet ruusupavut äsken multiin. Edelliset mätänivät. Pöh. Elän toivossa, että nämä onnistuisivat. Uusi tuttavuus minulle.
Kasuariina, onko ne pavut jotka lähetit ihmekukan siemenien kanssa siitä hyasinttipavusta? (Ihmekukat kasvavat hyvin!)
PirjoA, eivät voi olla hyasinttipapua, sillä itsekin otin sen siemeniä (2) kiertokirjeestä. Oliko ne jättikokoisia punakirjavia ? Jos, niin ovat ruusupapua. En muista.
Ovat jättikokoisia ja punakirjavia, uusi tuttavuus minulla. Onko jokin jota sanotaan ruusupavuksi monivuotinen? Kyselen tyhmiä, mutta sain naapurilta viime vuonna sellaisen ja se kasvaa nyt jo ulkona?
No ruusupapu just. Yksivuotinen. Mun tunnuskuvassani on ruusupavun kukkia. Kenties eivät ihan noin punaisia ole luonnossa, hiukan oranssiin vivahtavia. Ihan komea köynnös, johon loppukesästä kasvaa 20-25 cm pitkiä vihreitä palkoja. Syödäkin keittettyinä (nuorina) voi ne pavut.
PirjoA, voisiko olla ruusunätkelmä (vai mikä se nyt oli, onko viisaampia kuulolla?)?
Kaisaliisa, kiitos tiedosta kovasti alku näyttää siltä kun kävin katsomassa sen ketjua. Naapurilla oli mennyt pavut ja nätkelmät sekaisin!
Voiko ruusupavun koulia syvempään? Mulla ruusupavut on itäneet ja tehneet heti n.20 cm vartta... Jos istuttaessa jotenkin piilottaisin sen kaljun varren?
LiisiA, veikkaan, että ruusupavut voi koulia syvempään, koska itse olen taimilleni lisännyt multaa vajaisiin ruukkuihin ja hyvin ovat kasvuaan jatkaneet. Taimeni kasvavat litran appelsiinimehutölkeissä.
Latvotteko te ruusupapua? Kasuariina, niistä kolmesta pavusta vain yksi on tähän mennessä itänyt:-(, se taimi on vahva ja toista lehtiparia tekee.
Minä latvoin kun oli niin pitkäksi hujahtanut (kylvin liian aikaisin). En kyllä tiedä olisiko niin kuulunut tai saanut tehdä, mutta kyllä se nyt haaroo.
Sittenhän se latvominen toimi;-)
Ja minulla hyö ovat vielä esikylvyssä ennen suorakylvöä ulos, kohta meinasin heidät sinne rätkäyttää.
Laitoin latvotun latvan multaan, kun näytti siltä, ettei idä kuin yksi ruusupapu, nyt näkyy toinen ja latvakin kasvaa, millanen taimi mahtaa tulla siitä latvapistokkaasta?!
Olisiko ruusupapu pitänyt esikasvattaa?
Itse laitoin suoraan ruukkuun, saas nähdä mitä sieltä tulee, kun en aiemmin ole kasvattanut.
Mie ainakin törkin suoraan maahan ja nyt on jo lenkit näkyvissä.
Minä kanssa suoraan maahan ja meinaankin tänään ne laittaa,eilen laitoin likoon ja ovat hyvin paisuneet että ei muuta kun multiin.Ehtii ihan hyvin,näin tein viime vuonnakian.