Papu: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Toivottavasti naapureissa ei olla kotona sitten, kun alan siirtää kasvihuoneesta metrisiä (ja ylikin) ruusupapujani pihalle tukinaruineen. Mahtaa olla sirkustemppu.

Minäkin panen suoraan maahan alkukesästä. Tulee vahvemmat taimet. Ja se kasvaa niin kauheeta vauhtia, että ei vaadi esikasvatusta, mun mielestäni siis.

Otsikosta poiketen kuvassa hyasinttipavut tänään:

Ja uskomatonta mutta totta; Pekkakin on taas kuvassa! naurua

Kantapään kautta oon oppinut, että ruusupavun siementen liottamisessakin on rajansa. Mädäntyvät herkästi varsinkin jos maahan pistettäessä on sateiset säät. Mulla oli jo yksi yö liikaa tässä taannoin.

Kiitos kaikille, eli laitan vielä ensi viikolla lisääkin ruusupapuja tulemaan.

MarjaBee, eikös Pekka ollut kateissa?? Ja on siis löytynyt :slight_smile:

No nyt en ymmärrä. Kateissa? Ei ole ollut, mutta tänään ollut varmaan kaikissa kuvissa jossain kohtaa mitä olen tänne lisännyt…

Kesken istutustöiden ja multaisin sormin: Voinko istuttaa jo isoksi ehtineen ruusupavun seitsenlitraiseen ruukkuun toisen köynnöksen, vai tukehduttaako papu sen? Riittääkö multatilakaan? Suunnittelin päivänsineä kaverikseen, mutta onko tuhoon tuomittu ajatus? Help!

Ruusupapu mahtuu pieneen tilaan, se köynösmallinen. Juuren tyvi on kalju ja kaipaakin jotakin peitokseen.

Päivänsisi omaan tukikeppiin, pavun lehdet ovat melko tuuheat ja samassa tuessa hukkuisi sekaan.

Joku voi tietää paremmin, ensiapumielipide. :smiley:

Kiitos MirjaM. Meni syteen tai saveen, laitan ne samaan ruukkuun, kun muuallekkaan ei nyt mahdu :slight_smile:

Jess. Hyvä kysymys juuri, kun olen miettinyt paikkaa mustiksille. Pistän ne ruusupapusaaviin kukkimaan alempana. Vaikka melkoisen lehtevähän ruusuköynnös on alhaalta saakka…hui. NO. Tuikkaan jonkun perennan etuvartioon saaviin. Vaikka jättipoimulehteä.

Ruusupapu aloitti kukkimisen.

Koko kasvi on tässä nyt, liian lyhyet tukikepit laitoin.

Ja minulla kiertyy kuin käskystä ruusupapu jo kuistin yläristikoille :smiley: Paljon hennompaa on kasvusto kuin viime kesänä avoimemmalla paikalla. Onpahan kesäkin kyllä aivan erilainen.

Tällainen papu löytyi äsken.

sinkku on. palossaan.

Ruusupapu on tosi hyvä kuistilla näkösuojana!

Juuri sopivan ilmava

Ruusupapu on todella lämpimien päivien kasvi, sillä kun nyt on muutama päivä ollut melkein 20 astetta lämmintä, on kasvimaankin papuhässäkkä melkein kaareksi itsensä kasvattanut. Pitäisi jokin uusi tolppa sinne iskeä. Uusin kasvu on valtavan isolehtistä ja kukkia tulee lisää kaiken aikaa.

Punaisen ruusupavun siemeniä olis tarjolla, jos joku haluaa niin pistäköön hölöä.

Ei kai niitä vielä laiteta maahan!