Onko ruusupapu aina punainen? Vai onko siitä joku muu muunnos(valkoinen?) olemassa?
Kyllä minun tietääkseni niitä on eri värisiä olemassa
siemenvesallakin on kaupan punaista, valkoista ja punavalkoista ja vielä sekoitustakin. sen värejä ei kyllä kerrota. - itselläni oli kerran naapurilta saatuja oransseja.
Edelliseen liittyen, tuossa vasemmalla puolella vihreässä palkissa on kohta “kauppa”. Klikkaa Norma sitä ja jatka tutkimusmatkaa siellä eteenpäin. Vaikket mitään sieltä ostaisikaan niin näet kuitenkin mitä kaikkea on tarjolla, vaikkapa juuri kysymiäsi ruusupapuja Voi sitä aikansa huonomminkin käyttää
Tipilintu, älä hätäile ei niitä vielä pistetä maahan!
norma, on niitä valkoisiakin olemassa.
Ruusupavut voi kylvää suoraan ulos toukokuun alussa.
Voikos? Minä luulin että tarttis esikasvatella. Hyvä kun saa jotain suoraankin…
Enpäs tuolta pentin kaupasta ollutkaan katsonut. Kiitti tiedosta, olen tähän mennessä törmännyt vaan noihin punaisiin ja kaksivärisiin. Jospa sitä kokeilis tätä vihdoinkin kun kerta valkosenakin sais
Eka kertaa laitoin ruusupapua kasvamaan. Nyt ovat n.10cm mittaisia ja taitavat venähtää aika isoiksi, ennen kuin ulos pystyy istuttaan. Onneksi en laittanut kuin muutaman pavun, jätin loput myöhemmäksi.
Ensin liotin niitä vedessä jonkun aikaa ja raaputin sitten veitsellä pintaa hieman rikki. Jostakin luin että auttais itämisen alkamisessa ja mulla ainakin iti kaikki pavut. Auttoiko vai ei, mene ja tiedä.
Löysinpä tänään kaupasta matalan ruusupavun siemeniä. Uutuutena mainostettiin, enkä kyllä olekaan ennen törmännyt sellaiseen
"Matala ja tiivis laji. Erinomainen sekä ruukussa että vapaasti kasvatettuna. Papujen poisto edistää uudelleen kukkimista. Pavut ovat syötäviä kuten tavalliset leikkopavut, keitettynä ruuanlaitossa. Raakojen siementen nauttiminen aiheuttaa vatsavaivoja. Kylvö suoraan ruukkuun tai kasvupaikalle kun maanlämpö on yli 12 astetta."
Hyvin ehtii vielä esikasvattaa jotta saa heinäkuusta lokakuuhun nauttia kukinnasta (ja sadosta)
Minulla on muutamana vuonna ollut matalaa ruusupapua. Helppo kasvi, kun ei tarvitse tukea.
Mä laitoin kosteaan turpeeseen pavut, en liottanut enkä raaputtanut, silti itämisprosentti 100%
Vai pitäisi ruusupavutkin jo laittaa?? Kohta alkaa olla ahdasta…
Mulla on aina ruusupavut olleet ihan surkeita… Siemenlaatikosta löytyi vielä kuusi papua matalaa Hestia-lajiketta - jospa tänä vuonna onnistuisin
Mun ruusupapu pussissa neuvotaan esikasvattamaan 2-3 vkoa, taikka sitten suoraan avomaalle toukokuun lopussa. Itse en ole tehnyt vielä kumpaakaan. Optimistina ajattelin näiden kuitenkin ehtivän=)
Ei niitä pussien takapuolia aina ehdi lukemaa, mutu menetelmällä moni päätyy multaan joskun onnistuu nappiin ja joskus taas ei.
Itse luen ne pussin takapuolet siinä vaiheessa, kun on sekä tila että hermot loppu
No hyvä, jos toukokuun lopussakin ehtii…joku lahopää nimittäin unohti ostaa ne siemenet. Jospa sinne kuun loppuun mennessä muistaisin
Matalat ruusupavut kylvin näköjään 10.5. ja siemenkirjeestä otetut (oletan että korkeita) 12.5… Missään ei ole vielä noussut vihreää, mutta jotenkin niitä papuja kylväessäni oletinkin että sellaiset isot kovat mötikät itää hitaasti. No, eihän tässä vielä ole kauan mennyt, huomenna ensimmäisistä kylvöistä viikko.
Just eilen ensimmäinen taimi ponkaisi pinnalle, siemenkirjeestäpä hyvinkin 5 kpl.Hiiiiitaaastija kauan itivät.