Ruusupavut laitettu nyt ruukkuihin kasvamaan. Liotin siemeniä ensin vuorokauden, toivottavasti vähän nopeuttaa itämistä.
Mä laitoin ruusupavut itämään pihalle ruukkuihin harson alle n. viikko sitten ja tänään näin ensimmäisiä pikkuisia alkuja!
Aika nopeita Meiramilla olleet. Laitoin itse tänään jo uusia muutaman kappaleen kun ajattelin että jos aikaisemmissa siemenkirjeen pavuissa on mennyt “parasta ennen” -päiväys jo ohi Nämä tämänpäiväiset liottelin ensin joitakin tunteja, jos se auttaisi itämistä (otin mallia tuosta ylhäältä ).
Joo ihmettelin itsekin, kun olivat noin nopeita olleet... Tosin siis vaan muutama verso näkyvissä, toistaiseksi... ja en siis jaksanut liotella mitenkään.
Minä vein eilen ruusupavun taimet kasvimaalle lämpimistä ilmoista rohkaistuneena... No eiköhän ollut tuulen perhana ottanut oikein hyvin niihin isoihin lehtiin ja heiluttanut ne kaikki poikki! Voi yhden kerran taas...
Minä oon nyt ilmeisesti taas vaihteeksi vähän myöhässä, mutta pistin vasta nyt ruusupavun siemenet vesilasiin likoamaan ja illalla tai huomenna ois tarkotus pistää ne multaan. Neljä papua pistin veteen ja yksi niistä näyttää kelluvan. Onkohan tuo kelluvakin ihan yhtä toimiva siemen?
Minulla ensimmäiset ruusupavut ovat itäneet, näkyy lenkit vessapaperirulliin itämään laitetuissa, uloskin muutaman laitoin, mutta en ole käynyt katsomassa onko pinnassa, en liottanut ollenkaan siemeniä vain suoraan multaa ja vettä päälle.
kit, eikös niistä kelluvista sanota että ne on ns. “tyhjiä”. Vaan eihän sen maahan laittaminen ota jos ei annakaan. Laita vaikka jonkun toisen viereen. Ainoaksi pavuksi johonkin paikkaan en kyllä sitä yrittäisi ettei tule ikävää aukkoa.
Mun ruusupavut on kasvaneet ihan hurjasti! Oon niitä viikon verran harvennellu alkuperäisestä iiisosta ruukusta, kun melkein kaikki pavut iti! Taimia on nyt varmaankin kolmisenkymmentä kaiken kaikkiaan. Montakohan tainta vois jättää tohon alkuperäiseen isoon ruukkuun halkaisija n. 50 cm ja syvyyttä saman verran? Oon nyt harventanu niitä niin, että jäljellä olevat taimet ovat n. 10 cm välein. Onkohan niitä silti vielä liikaa? Haaveilisin kyllä tosin tuuheasta köynnöksestä...
Onneksi olkoon Meirami. Tasan ei käy onnen lahjat, minulla ei näy korkeissa ruusupapukylvöksisä vielä mitään elämää. Pensasruusupavut itivät n.70 %. Täytyy varmaan vielä käydä kaupassa hankkimassa lisää korkean siemeniä, ehtiiköhän ne vielä kunnolla myös satoa tekemään?
Minä jätin aika harvaan kun ainakin mun sortti näyttää haarovan tosi reippaasti jo ihan alhaalta. Lehdetkin on aika isot joten mukavan peittävä tulee varmaan harvemmallakin istutuksella…
Harmi jos se kelluva ei idä. Vaikka ei siitä suurta vahinkoa tule jos ei idäkään. Neljä siementä laitoin penkkiin vuorokauden liotuksen jälkeen, nyt sitten vain odotan mitä niistä tulee. Se alkuun kellunutkin upposi liotuksen aikana niin en enää kylvövaiheessa tiennyt mikä se niistä neljästä oli.
Kyllähän noi lehdet tosiaan aika isoja on ja taimet on aika tanakoita, vaikka ovatkin kohta parikyt senttisiä, saas nähdä montako maltan vielä karsia…
Kuinkas on tuon tukemisen laita? Eli ajattelin laittaa ruusupapujen tueksi tuollaisen ison pajukartion. Koska tuki pitäisi laittaa? Taimet ovat nyt n. 20-30 senttisiä ja tanakasti pystyssä.
mun ruusupavut ei oo haaronut yhtään, liekö sen syytä etten ole latvonut? pitääkö/saako niitä latvoa? iikh.
Tänään hain täältä käpykylästä ruusupavun siemeniä,olisin tarvinnut yhteen pajuhommaan. Kävin 4 kaupassa, ei missään enään ollut…mahtoiko koskaan ollakaan ;((
Purkki, minä en ole koskaan latvonut, mutta ei kait siitä haittaakaan ole. Purkki, tervetuloa puutarhahullujen joukkoon, en ole nimeäsi ennen huomannut
Tässä ruusupaputornini tällä hetkellä. On kyllä ollut tosi kiitollinen köynnös!
Painelin maahan sinne tänne vasta joku aika sitten ruusupapuja ja niitä on itänyt yllätyksellisissä kohdissa. En ole hoksannut edes kastella kaikkia.
Uuperoin keväällä kaikki kesäkukkakylvöt. Nyt olisi kiva, kun olisi isoja kasveja, kuten Meiramilla :}
Sand, mitä tarkoittaa uuperoida? Ihan uusi sana miulle.
Ruusupapu on kyllä mainio köynnös! Aloitteleva puutarhuri katsoo ihmeissään kasvun intoa... Pavut itivät sataprosenttisesti,joten pihalla on nyt ruusupapu-torni viritelmä ja kahdessa eri kaiteessa kiipeilee papua myös. Ilokseni muutama päivä sitten aukesi punaoranssi-valkoisia kukkia. Ensi vuonna olisi kiva kokeilla sitä lilaa papua(hyasinttipapu?). Onhan lila sentään lempivärejäni.