Mulla ei itäny ruusupavut ihan noin hyvin kun edellisen viestin kirjottajalla. Ensin pistin maahan 4 papua, joista kaksi iti. Sitten paikkasin kahdella pavulla joista 1 iti. Eipä siinä, ihan komea tuosta tuli.
Kukkivat ihan komeasti, mutta miksi noihin ei tule palkoja? Kukat vaan tippuu maahan sitä mukaa kun menevät huonoksi. Ovat ihan ulkona kukkapenkissä, että luulisi pölyttäjiäkin olevan.
Tämmösiä ihan reilun kokoisia on pavut. Mahtavan reheviä ja satoisia ovat olleet tänä vuonna.
Tipilintu, onpa komeita palkoja! Minulla on vielä aika ohuita ja lyhkäsiä mutta laitoinkin ne aika myöhään vasta kasvamaan kun totesin että salkopavut olivat tulleet matkansa päähän ennenkuin sen kunnolla aloittivatkaan. Tämä lämmin kesäinen syksy ehkä auttaa täälläkin vielä saamaan tuollaista satoa. Kuinka valmistat nuo? Suoraan kattilaan palkoineen päivineen ja 10 minuutin keittäminen?
Just noin valmistus kuten nuu kerrot. Pienet palot ovat parhaita, voi syödä sitten palkoineen isommista kannattaa vetää palon molemmilta puolilta säie pois. iiiiIsot pavut voi kuoria, upea punainen väri kyllä haalistuu keitettessä.
Bearnaisekastike pussista on paras lisuke ja tietty keitettyjen perunoiden kanssa.
Ajattelin valmistaa niin että kerään kauniit pavut, kuivaan ja laitan kauniiseen lasipurkkiin silmäniloksi . Mut kai mun sit on syötävä ne, en oo ikinä kokeillu vaikka muita papuja oon syöny paljonkin. Noi on, vaikkakin valtavan pitkiä, vielä kovin litteitä joten ehkä jopa palkoineen pienimmät voisi syödä, ei kuitenkaan kyynärän mittaisia!
Kysymys: ruusupavun palot ovat suuria ja pulleita,pitkiä mutta vihreitä, palko sisällä violetin kirjava, siis voinko jo ottaa palot ja alkaa kuivattamaan niitä ensi vuoden siemeniksi vai odotanko vielä ???
Kyllä mie olen vihreinä palot keräännyt jos pavut ovat olleet sisällä reilun kokoisia.
Hyvä, näin toimin ja eikun lisää kamaa siemenkirjeeseen kunhan ehtivät ensin kuivua.
Voi hitsi kun oon ystävällinen! Siis: Kiitos satues! Kesä tuli ja meni, kohta uusi. Ja uudet ruusupavut.
Minä kylvin kolmisen viikkoa sitten tietoisena ruusupapun räjähdysmäisestä kasvusta, purkillisen siemeniä. No, nyt ne ovat 20 -senttisiä versoja, nostin ne hyllyn päälle, kun kasvoivat niin voimakkaasti.
Olisin utelias tietämään, voiko ruusupavun versoja käyttää esim. salaatissa?
Minäkin olen utelias tietämään salaattikäytöstä.
Ja miten olette hyödyntäneet itse papuja, käytättekö palkoineen, vai otetaanko pavut pois palkojen sisältä ennen keittämistä? Kauanko olette keittäneet?
Harkitsen ruusupapujen kylvöä ensi viikonloppuna
Kyselisin seuraavaa: Olen ajatellut laittaa ruusupapua tänä kesänä käynnöskaareen. Minlla on ruhtinaalliset kaksi siementä. Jos ne molemmat itävät, tuleeko tarpeeksi tiheä peittämään koko kaaren, vai pitäisikö taimia olla enemmänkin?
Ajattelin kylvää pavut vasta toukokuun puolenvälin jälkeen kun yöhallat ohi, suoraan maahan.
Kaikkihan on mahdollista, mutta aika optimisti olet.
Eli Weikko olet sitä mieltä, että kannattaisi kylvää useampikin? no ei ku kauppaan:)
Vieläkö ehdin ruusu- ja hyasinttipavun kanssa? Vai jätänkö ens vuoteen?
Voit hitsit, ruusupavun olin ihan unohtanut! Kurkkasin muistiinpanoista että 12.5. olin viime vuonna laittanut ruusupavut esikasvamaan sisälle. Muistelen että ne ei kovin kummoisia taimia olleet kun istutin ne ulos perinteisen 10.6. jälkeen. Oletan että ne ehtisi nyt vielä laittaa, tai ainakin heti huomenna laitan itse. Kertokaa joku viisaampi onko ihan tuhoontuomittu yritys
Muoks; nehän ennustelee kovasti että tämä kesä on ennätyslämmin. Jos vois ajatella että lämmintä riittää pitkälle syksyyn niin silloin ruusupapujen kasvuaikakin pitenee ja niinollen voi vielä kylvää ihan hyvin?
Huomenna sitten, meni syteen tai saveen
Jätetään osa sit ens vuodelle vähän aikaisemmin laitettavaksi
Auttaakos yhtään esim. tietynlainen lannoituksen anto meitä myöhäisiä näiden kanssa? (Lannoite siis rehuille, ei immeisille )
Auts, unohtui täälläkin. Huomenna kauppaan.
Minulla paletuivat pavut pari vuotta sitten syksyllä ja loput pavut olin ehtinyt jakaa pois. Mutta kuinka ollakaan, remontin takia kaikki siemenet on olleet pakattuina varastoon, penkoin koko siemenvarastoni eilen ja sieltähän löytyi ainakin viisi vuotta vanhoja ruusupapuja. Äkkiä veteen likoamaan ja multaan. pitäkää peukkuja että edes muutama itäisi. Niitä oli ainakin puolikiloa, jos itämisprosentti on sata, voitte tulla jonossa hakemaan taimia, pitäkää peukkuja
Mää laitoin liottamatta suoraan multaan ja kaikki iti paitsi yksi. No eiköhän sekin vielä.