Papu: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Hei, ruusupavun kokeneet kasvattajat

Yritän itse kasvatella parvekkeelle, laitoin maanantaina pavut pieniin ruukkuihin vain itämään, no, nyt on kahdessa pikkuruukussa lenkit, kolmanteen kai tulossa. No, sitten kun laitan parvekkeelle, jos nyt tuosta vielä kohenevat, niin kuinka syvään astiaan pitää laittaa - riittääkö tavallinen kesäkukille tarkoitettu parvekelaatikko, vai pitääkö mieluiten olla ämpärin syvyinen…

Anoppi vissiin kasvatti ruusupapuja tavallisessa parvekelatikossa, ei tainnut silloin vielä olla olemassakaan syviä ja leveitä malleja kuten nykyään.

Ruukun koko ei ole kriittinen, jos hoidat veden ja ravinteiden saannin kasvin tarpeen mukaan.

Aurinkoinen kasvupaikka pitäisi olla siis. Pärjääkö jos astia on parvekkeen kaidelevyn antamassa varjossa, kuitenkin eteläparveke, vai pitäisikö astian olla ylempänä valoisassa?

Siis versooko pavut, jos ne leikkaa lehtihangan yläpuolelta? Mun ruusupavut lotkahti täysin, kun istutin ne ulos. Ne olikin ostettuja piiitkiä roikalehia. Versooko, onko nettiläisillä kokemuksia? Aina oon suoraan kylväny, mutta nyt tuli ostetuksi taimet.

Joka tapaukses taidan lähestyä niitä saksien kanssa, kävi miten kävi. Tai sittenkin, painelen uudet siemenet maahan. Ennenkuin leikkaan, katson, toipuuko ne yön aikana. Jos ei, niin sitten selvitän, versooko ne saksimisen jälkeen. Sittenhän sen näkee, kumpi on kampi. Kerron muutaman päivän päästä tutkimukseni tulokset. Tulihan selvää tekstiä, ymmärtää, ken osaa. Tämä puutarhurin homma on niin monivivahteista.

Ymmärretty. Teen saman kokeen. Mulla ei kyllä ollut ostotaimia ja muka jotenkin suojasinkin niitä tulos vietyjä, jotka olivat ulkoilua jo harjoitelleet, mutta ei ne tykänneet.

Ruusupavut ovat jollakin tapaa kranttuja. Mutta tutkitaanpa tarkemmin.

emmäosaa, siirsin ruusupavun köynnössäleikköä koskevan kysymyksesi tänne : "Pihasuunnittelu - Parvekepuutarha" osioon ketjuun "Aloittelijan huolia".  Siellä voi olla muutenkin sinua kiinnostavaa tietoa eri ketjuissa

Mää käytin papujen idätykseen tällasta "lokerikkoa":   .
   .
Oli ihan kätevä.   .
   .
   .

Ruusupapujen lehdet ovat kohta entiset, mutta verson kärki yrittää kiivetä ylöspäin. Tämä on nyt tilanne. Tökkäsin väleihin uusia pavunsiemeniä. Ja nyt vois tietenkin katkaista jonkin varren, että näkis versooko papu lehtihangoissa olevista silmuista.

Ruusupapuni eivät voi hyvin.

Ovat isoissa ruukuissa kuten aiempinakin vuosina mutta jotain häiriötä on nyt ensi kertaa.

Toisen ruukun kasvit ovat vaaleampia kuin toisen ruukun ( ilmeisesti typpeä vähemmän) Näissä vaaleammissa on huomattavan vaaleita läiskiä ja reikiä kuin olisi haulikolla ammuttu

Myös tummempilehtisessä on reikiä mutta vain isoja, ja vain muutama, eikä vaaleita kohtia. Mutta jotkin lehdet ovat jonkin verran käpristyneet

Olisiko kyseessä auringon paahteesta tulleet vaaleat läiskät kun toinen ruukku oli lasien takana kauemmin.

Tekeekö liika kuivuus tätä. Kokeilin niin maa oli ehkä liian hötöistä ja kuivaa, painelin hiukan tiviimpään ja kastelin.

Kaliumin puute!

Olettekos koittaneet lisätä ruusupapua pistokkaasta? Haluaisin saada mökille siirrettyä hiukan parvekkeella rehottavaa ruusupapua, mutta ovat kaikki samassa ruukussa niin en sieltä saa kaivettua yhtään ylös enää…

Ruusupavun palot ovat pitkiä, voikohan niitä syödä ?

Kyllä vaan, kunhan keität ne. Kapeat palot voi keittää kokonaisina, suuret pavut riivitään ja keitetään irrallisina. En ole kyllä itse vielä noita syönyt, mutta kaveri neuvoi noin.

Ihan niinkuin RitvaL. tuossa jo neuvoikin: Suuret palot tosiaan kannattaa jättää keittämättä, ne ovat aika ikävän säikeisiä syödä. Viime vuonna ryöppäsin niitä suuria palkoja ja pakastin ne paloina. Kun ensimmäisen erän valmistin talvella niin oli kuin suussa olisi ollut ohkaisia tikkuja, syömättä jäi ja loput meni roskiin. Nuoret, kapeat sensijaan kattilaan palkoineen päivineen.

…ja mun 2m ruusupavut tekivät vain yhden palon ja siihenkin vain yhden pavun. Johtuiko sitten helteistä. :-o

Mulla paleltui ruusupapu jo toisena vuotena peräkanaa, ei kerennyt kuin kukkimaan. Puutarhaohjelmassa ainakin härkäpapu piti kuoria ensin siitä palosta ja sitten vierä hernekkin piti kuoria. Lopun sai sitten syödä vaikka sellaisenaan, ohjelmassa ne paistoi kevyesti pannulla.

Mun pavut on kyllä kukkinu, mut palkoja ei tuu.

Kiitos teille neuvoista, pitääpä alkaa riipimään, kun ovat jo niin isoja. Jotain pitää jättää kevääksikin, että saa laitettua uudet.

Meillä ovat kasvaneet tosi rehevästi, vaikka ovat styroksiruukussa , tosi kuumassa ja kuivassa paikassa, joka päivä pitää kastella ja paljon.

Kertokaapas vinkkiä, kuinka korkean keppikodan rakentaisin ruusupavulle ruukkuun? Ostin kaksi taimea ja melko varmasti ne ruukkuihin laitan enkä säleikkölaatikkoon. Mutta en ole moisia ennen kasvattanut (enkä edes omin silmin nähnyt), joten sopiva korkeus on hakusessa. Kannattaako muuten istuttaa molemmat omiin ruukkuihin vai kaksi samaan ruukkuun - siis riittääkö yksi taimi tuuheaan ja näyttävään ruukkuistutukseen (eri kokoisia ruukkuja löytyy kyllä varastosta)? Saatan pistää jotain muuta kaveriksi, esim. krassia, niin säilyy tämä “nätit hyötykasvit”-teema.