Mä olen kasvattanut parina vuotena huonolla menestyksellä. Korkeutta tulee kyllä parikin metriä, mutta mitään tuuheata ei, vaikka on ollut useampi taimi ruukussa. En taida vaan muistaa lannoittaa kesäkukkia kovin hyvin. Toisaalta jos ylöspäin ei olisi ollut tilaa kiivetä, (mulla oli lanka pergolan kattoon), ehkä se olisi kiertynyt alaspäin ja tuuhistanut paremmin.
Olen onnistunut ruusupavuilla aina paitsi viime vuonna sato oli aika heikko. Jälkeenpäin kun tutkin asiaa niin maa näytti liian saviselta. Kasvatin useita vuosia “lidlen” isoissa ruukuissa, ehkä yli 10 litraa. Sellaiseen ruukkuun voi hyvinkin laittaa 3-4 kpl taimia, ei juurikaan hyödytä laittaa enempää.
Papujen itävyys on todella hyvä. Varmaan 5 vuotta vanhoja siemeniä itselläni.
Jostain syystä kasvi on tähän asti aina pudottanut ensimmäiset kukkansa heinäkuussa ja satoa on alkanut tulla vasta elokuussa ja siitä halloihin asti.
Tänä vuonna kasvavat yhdessä tomaatin kanssa isossa lankkuarkussa joka muovitettu sisältäpain. Kasvupaikka terassi joka estää myös ensimmäisiä lieviä halloja. Toivottavasti ei pudota nyt jo olevia kukkia kuten tavallisesti. Ehkä isompi kasvutalusta auttaa.
Olen tullut siihen tulokseen että ruusupapu on maultaan ihan yhtä hyvää kuin " helpoimmat" pensaspavut.
En anna tulla palkoihin yhtään siemenen alkua kun poimin ne. Eli ovat täysin lituskaiset. Joutuu poimimaan siksi parin päivän välein.
Ruusupapuni on taas pudottelemassa kukkiaan, kuten ennenkin, mutta minkäs teet. Pudottakoot kerran välttämättä haluaa ja en estääkkään voi.
Pitää kokeilla toista lajiketta ensi vuonna. Nykyistä lajiketta en tiedä.Taitaa pussissa olla vain ruusupapu kolmella kielellä. "Ruusupapuseos", matala , valkoinen ja vaaleanpunainen.
Kukkii siis ihan normaalisti, kukkiin ei vain tule palkoa.
Palkojen puutetta harmittelen minäkin. Laitoin tänä vuonna ‘Hestiaa’, jota mainostettiin ruukkuun soveltuvana ja hyvänä ruokapapuna. Matala se onkin ja kukkii nätisti, mutta ensimmäistäkään palkoa ei ole tulossa. Mulla alkaa mennä pikkuhiljaa usko siihen. Samassa isossa saavissa oleva kesäkurpitsa pukkaa satoa jo hyvää vauhtia, joten pölyttäjiäkin pitäisi riittää. Mrh!
Osaatteko neuvoa mitä tekisin ruusupavulleni. Se kasvaa etelänpuolella ajoittain paahteisella terassilla, taimia oli varmaan lähemmäs parikymmentä isossa 'astiataimi’ruukussa jollaisessa omenapuun taimet myydään. On kasvanut korkeutta hurjasti, tehnyt muutamia kukkia, nuppuja paljon, mutta heinäkuun alettua lehdet ovat muuttuneet kellertäviksi. Nyt nuput näyttävät kuivuvan.
Olen yrittänyt huolehtia kastelusta, lannoitevettä antanut muutaman kerran kesässä. Nyt olen napsinut alimmaisia lehtiä pois, joissain on ruskeita laikkuja… Pitäisikö antaa vettä vain enemmän, vaikka mullan pinta tuntuu kostealta? Vai onko paahtava helle pavulle liikaa?
Todella nopeasti se kasvoi ja siemenet itivät keväällä hurjaa vauhtia.
Lisäys edelliseen- lajike on Streamline, oranssinpunaiset kukat.
Anna aina mullan kuivahtaa välillä.
Kauhean näköiseksi meni ruusupavun lehdet, alamäki alkoi joskus heinäkuussa.
Olen pitänyt mullan kosteana välillä lannoiteveden kera. Liekö joku tuholainen, papuja lienee turha odotella, pois pitää heittää vaikka muuten olisin tykännyt, kasvoi katokseen astikuva on muuten sivuttain, en saa nyt käännettyä.
Edellisellä sivulla oli kurppa maininnut, että multa saisi kuivahtaa välillä. Ettei jatkuva märkyys ole alkanut mädättää sitten juuria, jos ei elukoita ole näkynyt?
Niin, sitä olen pohtinut. Kirvoja olen löytänyt muista kasveista, toisessa ruukussa olevat tuoksuherne ja aitoelämänlanka näyttävät erilaisille; langan lehdet ovat samannäköiset kellervät ja kalpeat mutta herne on vihreä kauttaaltaan. Voi olla että olen hätäpäissäni kastellut liikaakin, paahteessaa kasvoivat joten pinnalta multa tuntui kuivuvan aina tosi äkkiä ja lehdet lurpottaa.
Kannattaisiko olla nyt kastelematta vähän aikaa (no nyt sataakin, ei tarvitse!) ja katsoa, josko vielä ehtisivät virota elokuuksi ennen poisheittämistä?
Valkoiset ruusupavut
Emolta sain viime syksynä tämän siemenet. Nämä ovat ristikossa suojaamassa perennavauvoja paahteelta.
Mites niitä siemeniä otetaan talteen, kaupasta kun ostaa niin ne on kauniita kuin karamellit mutta kun itse otin talteen niin olivat samanlaisia mutta nyt kuin kuivia rusinoita.Pitääkö niitä jotenkin erityisesti kuivata ja säilyttää että pysyisivät “karamelleina” vai ajatko "rusinat"saman asian.
Oliko ne kerätessä isoja?
Kyllä ne oli ihan kaupasta ostettujen siementen/papujen näköisiä ja kauniin värisiä ja nyt tummanruskeita rusinoita
Kyllä ne varmaan sitten itävät.
Toissapäivänä pääsivät vihdoinkin ruusupavut ruukkuun. Sisälle kylvin, vien sitten ulos päiviksi kun itävät, mutta tuon vielä yöksi sisään jos lämpötilat laskevat kovasti. kaikki vanhat siemenet kylvin, 24 ruukkuihin ja yksi ylimääräinen kukkapenkkiin. Jotain punaisia taisivat olla, valkoistakin olin tilannut, mutta olen nyt hukannut ne johonkin tähän muuttohäsäkkään. Valkoisia siis luvassa vasta ensi kesänä
Minä laitoin eilen siemenet ulos multaan, tulevat kun ehtivät
Ruusupapua lehtikompostikehikossa.
Kukkivat papupuut. Tällä idealla vois saada hyvinkin kivan näköistä, mutta nytkin nuo pajut on taas kuivuuden takia jossain oranssissa ruostesienessä muun ruskistumisen lisäksi.