Papu: Ruusupapu, Phaseolus coccineus

Tuleeko teillä ruusupapuun siemenpalkoja?Mulla ei näyttäis tulevan yhtään,kukat vaan tippuvat pois.Eikä ole kyllä pula pölyttäjistä.

Ruusupapu on minusta ihan liian aliarvostettu köynnös. Mulla paleltui esikasvatetut Juhannuksen alla. Leikkasin alas ja osalle tein uusintakylvön. Hyvin ne minusta kasvoi. Eikä välittänyt mitään siitä ukkosmyrskystä! Ehdottomasti ensi vuonnakin.  (Tuo pystykuvan pienennys ei onnistu vieläkään... sori)

kuva

Vielä e ole huomannut siemenpalkoja. Kasvaa kiipeillen auringonkukkia ja maisseja pitkin ja kukkii kauniisti.

Ensimmäiset palot bongattu eilen, ilmeisesti helteet rasittivat kasveja liikaa kun ei ole ennen tätä muodostunut palkoja.

Mulla pääsi kasvamaan palot liikaa. Kuinka niitä vois vielä käyttää?

Mitä meinaat sillä että kasvoivat liikaa ?

BBC Food: "These beans are best eaten when young and tender, as they can become tough towards the end of the season. Look for beans with fresh green skins and a firm texture with no brown spots. They should not be too long or stringy. Fresh beans will ‘snap’ easily and look moist and juicy inside. Home-grown runner beans are in season from July to early October.

Storage

Store in a paper bag in the vegetable tray at the bottom of the fridge and use within a day or two. To freeze, wash the beans well and slice. Blanch, then drain and plunge into iced water; drain again and pack into polythene bags. When you come to use them, cook them from frozen in boiling, salted water.

Preparation

Top and tail the beans and pull away any strings (these are usually found on older varieties of beans, although stringless varieties are available). Slice runner beans at an angle or use a bean slicer to cut them into thin strips. Serve steamed or boiled and tossed with butter, or add them to minestrone or vegetable stews."

Sitä että niissä on jo siemenet kasvaneet.

Hortus.fi:Idea on siinä, että palko pitää korjata keskenkasvuisena ja työstää ennen keittämistä. Korjaa keskenkasvuisia palkoja säännöllisesti ja usein, viimeistään ennen siementen kasvamista.

http://www.hortus.fi/resepti?=&pid=30634985

Minä hätäpäissäni pistin jo kolme ruusupapua kylvölautalle ja siitä multaan, ja ne on viikossa kasvaneet 25-senttisiksi. No, onhan ne sisällä ikkunan koristeenakin nättejä. :grinning:

Ruusupavut on latvottu moneen kertaan, kiivenneet aina uudestaan kattoon ja aloittelevat kukkimista. Ja edelleen pikkuisissa muovipurkeissa vaan… Ei siinä mitään, hyvä että viihtyvät, ja hieno valoverho meillä keittiössä. :slight_smile:

On nämä aika nopeita. 14.6. kylvin ja kohta kukkii.

Celebration taitaa tehdä paljon satoa. Etsin tätä ketjua vihanneksista ja ihmettelin kun ei löydy, vaik meneehän tää koristeenakin.

Milloinkohan ruusupavut pitäisi poimia jotta saa itäviä siemeniä ensi keväälle? Täällä ruusupavut kasvavat köynnöskaaressa ja pitkiä palkoja on todella paljon. 

Mie olen noukkinut palkoja ulkoa sitä mukaa kun kuivuvat. Kerään siinä vaiheessa kun paljo on ruskea ja rpsakka,halkiaa melkein käsiin kun vähän puristaa. Sit vaan sisälle ja paperin siään hetkeksi ennen pussitusta.

Syönyt olen palot ja hyviä ovat suuret, paloista kuoritut siemenet. Jokunen isompi roikkuu kypsymässä ulkona.

Multasormia kun syyhyttää niin vimmatusti, niin laitoin ruusupavun siemeniä taimimultaan köökin akkunalle. En liottanutkaan tällä kertaa, kun ajattelin, ettei ole kiirettä kasvulle.

Muutaman päivän vain vei, kun multa kohoili ja tuttu näky oli edessäni:ruusupavun varsi silmukkana ja siemen pyllähtäneenä mullasta näkyviin.

Siitä alkoi hurja kasvu, mikä ei ole kovin kiva juttu kevään tässä kylmässä, lumisateisessa vaiheessa! Voi sentään.
Siirsin taimet jo normaaliin multaan ja isoon laatikkoon. Laitan siemeniä toukokuussa ulos suoraan penkkiinkin.

Aiemmin kasvatin joka vuosi ruusupapua, ja joka kevät sama tyhmyys:liian varhain sisällä kasvatin ja sitten oli taiteilua huojuvien hujoppien kanssa, kun kuskasin eestaas ulos päiväksi ja yöksi sisälle. Tässä tapauksessa siis oppi on kaatanut ojaan :slight_smile: eli mitään en ole oppinut.

Esitän usein alkeellisia kysymyksiä, kun olen isosti amatööri. Nyt kysyn:kun taimet ovat pitkiä hujoppeja ja tekevät toista lehtiparia, niin teenkö latvomisen ensimmäisen lehtiparin yläpuolelta? Sittenkö kasvi alkaa haaroa? Jonkinmoinen järki sanoo noin, mutta varmistelen :slight_smile:

Tänään huomasin, että yhdestä siemenestä on tullut kaksi vartta, jotka ovat toisissaan kiinni ikään kuin olisi yksi varsi. Kaksoset :slight_smile:
Laitan kuvan kaksosista. Tämä taimi on yksi myöhemmin kylvämiäni, kun olen porrastanut ja silti olen liian aikaisessa…
Sormenpääni oikeassa reunassa näyttää ihan ruusupavun kirjavalta (kauniilta) siemeneltä :slight_smile:

Kaarelle taipunut kaksoset, vaikka kääntelen purkkeja jatkuvasti ympäri ikkunalla.

Hirveästi houkuttaisi kylvää ruusupapua jo nyt, mut taitaa olla viisaampaa ventata vähän…

60 kpl ruusupapua on maitopurkin puolikkaissa terassilla ja talon seinustalla.Ovat ihan hyvissä voimissa ainakin näin kylmän alkuvaiheissa. En istuta niitä vielä maahan . Odottelen että maa lämpenee, jos lämpenee.
Lisäksi on blauhildea n. 20kpl. Blauhide alkaa näköjään kasvamaan pituutta paljon nopeammin.

Tusin maltan odottaa elokuuta ja pavun palkoja nam nam.

Taijjan joutua liriin näijjen kans ennenku saan nämä ulos.

Miulla on ruusupavut olleet ulkona jo pari viikkoa.väliin ollut kylmempää,muttei noita ole haitannut. Kasvaavat hyvin =)

Joko ruusupavussa pitäs olla mitä kerätä? Mulla vasta nuppuja aukoo