Ei oo tulossa kummosta satoa täälläkään. Pieniä pavunalkuja mutta hyvin harvakseltaan.
Ei tääläkään tarvi leuhkia,kukkia on kyllä ollu jo kauan muttei oo tulossa ku muuan palako
Pikkuhiljaa voisi kylvää pentistä saadut Celebrationsit…
Minä laitan tänään multiin,eilen laiton likoamaan.
Näyttäs tulevan sekalainen seurakunta,omia viime kesäsiä ja pussinpohojia.Mutta mitäpä se haittaa
Nyt toista vuotta parvekkeella ruusupapua, oranssikukkaista. Ongelmana on se että tekee kyllä kivan viherseinän säleikköön, ja kukkii runsaasti mutta lähes kaikki kukat putoavat pois ja papuja ei muodostu. Vaatiiko tämä pölyttäjiä?
Edit: Viime vuonna muistaakseni syksyllä löytyi muutama iso palko, muttei lainkaan pieniä kuihtuneita alkuja edes.
vanhan puutarha.netin puolelta kopioin->
rhia (65 kpl) keskiviikko, 21. kesäkuuta 2006 - klo 15. 34 (yli 12 vuotta sitten)
Onko Ruusupapu hyönteispölytteinen? Viidennen kerroksen partsilla olevasta ruusupavustani kukat kuihtuvat ja tippuvat pois… Kaksi vuotta sitten tuli salkopavusta paljon satoa samalla parvekkeella.
habakuk (94 kpl) keskiviikko, 21. kesäkuuta 2006 - klo 22. 18 (yli 12 vuotta sitten)
Ruusupapu on hyönteispölytteinen. Osta pieni pensseli ja pölytä itse, jos kimalaiset eivät viitsi. Syynä voi tosin olla myös mullan riittämätön määrä papujen muodostusta varten.
ja kolmas syy vähien pölyttäjien ja liian pienen multatilan lisäksi: pölytys onnistuu huonosti kun lämpö nousee yli kolmeenkymmeneen asteeseen
omalla parvekkeellani on nyt iltasellakin vielä 37 astetta:_)
Ruusupavut tykkäs kesästä,keräsin 2.9 kiloa palakoja,suurin osa oli yli 25 cm.Pisin oli 35 cm
Kuivatan ja kerään siemenet.
En oo tänä kesänä syöny ruusupapuja ku on ollu muuta papua niin mahoton.
Ruusupapu oli vuoden maatiaiskasvi 2018 (maatiainen ry).
Tuon linkin takana mahottoman hyvästi tietoa ruusupavusta.
Tämä on nyt ollut pentissä yksivuotisissa köynnöskasveissa mutta siirrän ketjun hyötykasvipuolelle.
Olen esikasvattanut ruusupapuja. Nyt ne ovat menossa jo vähän joka suuntaan. Täytyy viedä ne viikonloppuna miehen pihaan, siellä on suojaisella paikalla seinustalla kahden lavakauluksen korkuinen penkki ja takana säleikkö. Lisäksi kylvän sinne sitten lisää papuja taimien joukkoon. Mies saa (en ole kysynyt, onko hän mitenkään ilahtunut) kastelu-urakan sitten hoitaakseen. Hän on kesäisin aina kovin ylpeä, kun säleikkö alkaa peittyä. Seurailee, miten korkealle versot kiipeävät, koska alkaa tulla palkoja, ja milloin latvojen on pakko lähteä roikkumaan alas, kun säleikkö loppuu kesken.
Mulla on likoamassa joitakin ruusupapuja jotka löysin tänään siemenjemmoistani. Laitan ne ruukkuihin esikasvamaan vielä tänään, oikeestaan ihan just nyt seuraavaksi. Vähän aikasemmin olis voinut olla tässä asiassa liikkeellä mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan
Ruusupavut kasvo tänä kesänä pitkiksi,34 cm pisin ja yli 30 senttisiä valtavasti.Kerään vaan siemeniksi.
Nyt sitten muistin et mullahan on siellä ulkona kaaressa roikkumassa jonkin verran ruusupapuja. Oon ne unohtanut kun tässä oon kerännyt ulkoa pois kaikkea hyötistä. Toivottavasti ens yö on plussalla et saan ne pois noukittua huomenna . Sellanen hallan mahdollisuus on tässä nyt olemassa.
Onkohan noi Karvarin paloissa olevat siemenet jo täyskasvuisia, eli itävätkö jatkossa ? Näyttää kuvassa aika litteiltä noi palot. Mulla taitaa olla myös ne keräämättömät vielä aika litteitä, siks mietin.
.
Keitätte ja syötte palkoineen ? MIkä olis hyvä keittoaika ? Mulla on aika monta vuotta siitä kun oon viimeks niitä keittänyt, mielellään kuulisin teiltä.
Alkaa olla ruusupavun syönnin ajat käsillä. Ja jatkuu hallojen tuloon asti. Satokausi alkaa elokuun alusta. On aika vakio, ja en osaa sanoa mistä johtuu, ettei sitä saa aikaistettua. Voisi sanoa, että elokuun alku on ihan aikaisuuden maksimissa.
Nyt oli kasvustoa suorassa etelän paisteessa. Myös länsiauringon puolella. On ollut paahteisella terassilla ruukuissa, mutta palkojen aikataulu on aina suurin piirtein sama.
Ruusupapua on nyt pakastettu pari kertaa.
Ne pavut mitä pakastan, niin pyrin, että olisi semmoisia palkoja, mitkä eivät ole vielä pullistuneet siemenistä yhtään. Yritän välttää sen, että joku alkaisi myöhemmin syötäessä kakomaan kalvoja suussa.
Kiehuva vesi ja kolme minuuttia vedessä ja sitten kylmään veteen.