Paratiisililja, Paradisea liliastrum

Paratiisililjasta kysyisin: montakohan vuotta mahtaa kestää, ennen kuin siemenlisätty paratiisililja kukkii? Olisiko mitään toivoa jo kolmantena kesänä kylvön jälkeen? Viime kesänä, eli toisena kesänä, taimissani oli jokaisessa useita lehtiä, mutta taimet jäivät kuitenkin vielä kovin pienen ja hentoisen oloisiksi. Tänään ilokseni huomasin, että ovat kuitenkin talvehtineet hyvin kasvatuspenkissä ja valmiina lähtemään kasvuun. Että jokohan tänä kesänä...?

Muistuttaako paratiisililjan keväinen ylösnousu juolavehnän ja ruohosipulin lehtien yhdistelmää? Minulla on kolmella kepinpätkällä merkitty sellainen kasvi koillispenkissä. Kävin äsken hämärähyssykkäkävelyllä pihamaalla sitä etsimässä.

Olen minäkin kylveskellyt paratiisililjaa ja juuri tuollaisia heinänmoisia alkuja olen epäillen katsellut - onko vaiko eikö? Jätin jopa perkaamatta.

jaaa juu ja täälläkin arvaelin jättää huitulat nyppimättä kun en tunnistanut niitä tutuiksi... paratiisililjaako lienee?

Paratiisinliljan erottaa kun se nousee masta, eikä lainkaan maistu ruohosipulilta.

Olen kasvattanut sitä 20 vuotta ja viime syksynä jaoi. Iso osa kasvaa mun jemmapenkissä ja siitä vois muutama liljan ystävä saada alun jos kiinnostaa.

Alkuja on sekä siemeniä. Kaunis lilja mut ei mikään maailmanvalloittaja.

Paratiisililjan toinen nimi on ruoholilja! Toiveet senkuin kasvaa.

Paratiisililjasta

Kelpaakohan liljakukoille?

On hirmuisen hitaan oloinen kasvamaan siemenkasvatettuna tuo paratiisililja, en usko että voi kukkia vielä kolmantenakaan kesänä kylvöstä. Avomaalla mulla taimet ja HIHHEI, yksi taitaa jopa jo olla pukkaamassa lehtiä varsinaisen ruusukkeen vierestä - ei mikään maailmanvalloittaja tosiaankaan. Siis ovat niin jotenkin heinämäisen näköisiä nuo kolmevuotiaidenkin alut, että tarkkaan täytyy tietää, mihin on ne laittanut. Mutta pääasia, että ovat hengissä eikä meidän koirakaan ole juossut niitä lituskoiksi vielä.

Hitaampia ovat vielä kuin päivänliljat siemenistä. Tässä kumminkin yksi vaalimistani taimista näytille. Kylvetty siis syksyllä 2004 - kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä...

Tuo on niin hyvä kuva, että sen avulla tunnistamme kevättaimemme myös ensi vuonna Minkähän ikäisen taimen Paulastiina minulle mahtoi viime kesänä tuoda? Siitä istutuspaikasta nousee kolme vartta.

Tanu kysyi, että kelpaako paratiisinlilja liljakukoille? En usko (voin olla täysin väärässä) sillä pari viime vuotta ovat kasvaneet alle 1m etäisyydessä mutta paratiisin liljoissa en ole koskaan nähnyt yhtään liljäkukkoa vaikka siitä etäämmällä myöhemmin istutetuissa liljoissa on ollut. Paratiisinliljat minulla ovat jääneet liljakukkojen valloittamien liljojen väliin. Silti poikkeus vahvistaa säännöt.

Paratiisinliljaa on ollut minulla n 30 vuotta ja liljakukkoja 3-4 vuotta en ole ihan varma.

Jo kolme vartta! Saat kohta kukkia varmaan, ainakin ennemmin kuin minä. Kai laitat sitten kuvia!? Sen ainakin tiedän, että kun mulla ensimmäinen oma siemenkasvatettu paratiisililja kukkii, niin siinä salamavalot räiskyy, samppanja kuohuaa ja lehdistö on paikalla! silmän isku

Jeetunanaurua sattuisipa silloin hyvä ilima, niin pitäisin puutarhakekkerit, joita en koskaan ole pitänyt!

Meinasin oikein yllättää teidät kuvalla, mutta ..............pysyn kirjasinpuolella.

Olisipa siinä kekkerien aihetta kyllin! Tuuki, eikö todellakaan irtoa kuvaa tähän tarpeeseen? Paratiisililjan kukka on kaunistakin kauniimpi. Muuten - tuoksuuko?

Jippii, mulla on itänyt paratiiisliljoja, kylvin syksyllä.

Muuten, paratiisililja VOI kukkia kolmantena kesänä kylvöstä. Mulla on taimista nousemassa nuppuisia varsia - dippa-dippa-dim-dam! Piti ihan ottaa silmälasit päästä ja katsoa tarkasti tässä pari päivää sitten, mutta nyt ei enää tarvi epäillä, kyllä näin on!

Toissa syksynä kylvetyissä on piuhoja ilmestynyt näkyviin. Toivottavasti on oikeita:)

Kurpitsa, siis vasta nytkö ovat itäneet, kahden talven jälkeen ? Minkä näköisiä ne sun taimet on?

Miun taimista ei voi olla koskaan satavarmoja ennenkun kukkivat. Olen myös kylvänyt samaan paikkaan 2005 syksyllä tähkähietaliljaa, eli jompia kumpia sieltä ehkä tulee. Voi olla että on pienet taimet olleet jo viime vuonna? Nyt n. 15cm korkeat.

Kurpitsa,samat on aatokset mulla omien taimieni suhteen. Huomasin vaan harmikseni niin, että iloitsin liian aikaisn paratiisililjonei itäneen. nimilappu olikin tähkähietalilja ja tuota öh, , ovat saman näköisiä kuin kurpitsan itäneet kasvit.silmän isku Paratiiisliljapurkissakin on eloa, mutta lienevät jotain rikkarehuja. Nuo tähkähietaliljat sekä paratiisliljat olen kylvänyt  viime syksynä.