Paratiisililja, Paradisea liliastrum

Paratiisililjani kukkii! On kukkinut jo muutaman päivän. Olen ostanut sen muistaakseni pari vuotta sitten puutarhapäiviltä häneltä http://www.kukkivaniitty.net/

En tiedä, oliko hänen itsensä kasvattamia tai sitten Tertun, hän kun hoisi silloin molempien myyntiä. Täällä ei varmaan saisi mainostaa, mutta nämä Tertun nettisivut on tosi hyvät. Sieltä olen itse ensin tutkinut, mikä millaiseenkin paikkaan sopii ja vasta sitten lähtenyt hakemaan kasveja. Häneltä kyllä saa hyvät neuvot ja kasvisuositukset muutenkin, mutta tietääpä etukäteen, mitä etsiskellä. http://users.reppu.net/nikkinen_tertunperennat/terper.htm

Ensimmäisen kerran tuo meillä nyt kukkii. :)

Ja niinhän se ehti kukkaan jo meilläkin! hymy Kuudestatoista taimesta vain pari näyttää jättävän kukkimisen ensi kesään, ovat vähän muita pienempiä eikä kukkavartta niissä vielä näy. Ja tälle kuvaamalleni kukkavarrelle oli jostain kumman syystä käynyt onnettomuus, oli nimittäin yön aikana katkennut latvasta ja muutama nuppu lojui maassa vieressä, mutta viis siitä, se on pieni menetys. Voi mikä onnen päivä!

Olen pitänyt paratiisililjaa sisäkukkana, sain sen purkissa tuttavan tuttavalta, Kukka oli sankossa ja kukki lokakuussa sisällä. Seuraavaa kukintaa sainkin odottaa lähes 7 vuotta ! Kukki yllättäen tänä kesänä joten pääsin selville nimestä, 100 % varma en tosin ole... Sisäkasvina ollut viherkasvina. Nyt päätän kokeilla ulos istuttamista, turhan pitkä aika odottaa jos sisätiloissa kukkii 7 vuoden välein...

Täälläkin paratiisililjan onnellinen omistaja lähettää terveisiä Peukaloiselle. Viimesyksyinen siementen maahan ripottelu on aikuisten kasvien rinnalle tuottanut satoja taimia. Toivottavasti edistyvät ja isonevatkin.

Piti hieman miettiä, että keneltä terveiset tulevat. Sitten muistin joskus huomanneeni nimimerkin vaihtuneen. Kohta sinulla on pöheikkö paratiisililjoja paratiisissasi. Pian ne pikkuiset vahvistuvat. Minullakin näyttäisi olevan aika paljon pikku taimia ison puskan ympärillä.

Viime vuonna kylvin paratiisililjaa, pistin jääkaappiin perliitin seassa. 2 kuukauden kuluttua yksi siemen oli itänyt!kasvava kasvi Niitä siemeniä oli 40kpl jääkaapissa. Laitoin kuitenkin kaikki multaan, mutta se yksi jäi ainoaksi itäneeksi. apea

Paratiisililjan siementen myyntipakkauksen kyljessä lukee, että tarvitsee pitkän (väh. 8 viikkoa) kylmäkäsittelyajan. Muualta löysin ohjeen, jonka mukaan tarvitsee ennen sitä lämpimän jakson. Nyt pitää kokeilla tätä konstia.

Paratiisililjassani on neljä kukkaa ja yksi nuppu. Todistekuva on kännykässä. Ei piuhaa.

Kiitos Paulastiinalle :DDDD

Ei tarvinnut uutta kylvöstä odotella. Viime vuoden kylvöpurkki on herännyt eloon :slight_smile:

Suomen kevät hoiteli kylmäkäsittelyn! Mullakin on ulkona kylvöpurkkiinkasvava kasvi ilmestynyt taimia naurua

Ensi kertaa tämä kaunotar kukkii meillä. Ah onnea!

Talvi vei toisen paratiisililjani, toinen sinnittelee. Kurpitsa, mikä on tuo taustalla oleva kasvi?

Joku maksaruoho, mutten muista mikä.

Tämä se pitäis ihmisellä (vielä) olla. Kaunis on…

Onko tuo ihanainen paratiisililja kuinka ranttu? Vähän tekis mieli…

En usko, kun meilläkin kukkii.

Ei se mikään ranttu ole! Ilman sen kummempaa hoitoa kukkii joka vuosi ja lisääntyy siemenistä kasvupaikalleen, jos ei leikkaa kukkavarsia pois. Keväällä kannattaa olla varovainen, ettei perkaa pois, koska pienet taimet on aivan heinän näköisiä.

oih, tuommoinen siis muuttaa meille! Kiitos Kurpitsa ja Sirkeli tiedosta :smiley: p.s. Sirkelin kuva kannustaa jos mahollista vieläki enemmän hankintaan, kaunista!

Joku paratiisililja on joskus joutunut jaloangervopenkkiin ja sopii oikein hyvin angervon tummien lehtien seuraan.

Mulla olis vapaata tilaa just jaloangervojen eessä, tämähän sattu hyvin!