Paratiisililja, Paradisea liliastrum

Minkähän verran tuolla paratiisililjalla on korkeutta sitten isona ? Laitoinkohan sen väärään paikkaan , kun aika lailla penkin reunaan no-jaa taimet ei ole mitenkään isoja , joten en oikein tiedä..no-jaano-jaa

Kävin mittaamassa. 65cm on kukinnon kanssa.

Kiitos Kurpitsa kukkanen taidan joutua siiropuuhiin. Onneksi ei ole vielä ehtiny juurtua.

Hei!

Kylvin paratiisililjaa siemenistä ja itivät hyvin. Kasvattivat nopeasti yhden "heinän" ja nyt ovat jurottaneet useamman kuukauden samassa pisteessä, eivät ole kuolleet mutteivät liioin kasvaneetkaan. Siirsin kuukausi sitten taimet purkeistaaan pitkin pihaa erilaisiin kasvupaikkoihin, jos edes joku innostuisi kasvamaan nopeammin, mutta ei...

Täältä lueskelin, että kovin hitaanlaisesti kasvavat eivätkä leviä riesaksi asti. Kuinka hitaasti oikein kasvavat, onko korsi vuodessa normaali kasvuvauhti? Onkohan odotettavissa vielä toinen heinämäinen lehti ensimmäisenä kesänä? Onko mitään keinoa vauhdittaa kasvua vai koitanko vain hillitä intoani ja odottelen?

Pinkpeony, kasvatin siemenestä paratiisililjaa v. 2006. Nyt ovat kolmen heinämäisen lehden kokoisia. Ei taida kasvuvauhti päätä huimata mutta hiljaa tehden hyvä tulee. Jospa kymmenentenä vuonna jo vaikka kukkisivat, jos ei ennen. Ainut varjopuoli on että odottavan aika on pitkä…

Kiitos Siemen vastauksesta!

Niinpä, kyllä tuntuu aika kulkevan hitaasti :slight_smile:

Aloittelijan innolla ja riemulla olen kylvänyt paljon erilaisia perennoja ja kaikki itivät yli villeimpien odotusteni, silmissä siintää jo kuva unelmieni puutarhasta. Kärsivällisyys on vain tuntunut kadonneen jonnekin :slight_smile:

Hidasta on. Muutossa mukaan tuli vain siemeniä ent. omastista liljoista. Kylvin ne toissa keväänä. Mitään ei tapahtunut ja tänä kesänä olen potkinut ruukkua tieltäni useammankin kerran kasvatuspöydän alle kun en ole viitsinyt purkkia siivota. Nyt kun aloin pesemään kylvöpurkkeja ens vuotta varten, huomasin että ruukussa oli kymmenkunta kymmensenttistä heinää. Eli itivät kuitenkin.

onpa nätti yhdistelmä, miks ne mulla ei oo noin hienosti vaan ihan eri penkissä…Hmmm, toisilla on silmää, onnistuuko kukinta joka vuosi “päällekkäin”?

Mitään silmää ole, törkkäsin sipulit syksyllä mihin mahtui. Joskus se sokea kanakin jyvän nyppää:D

Jes, toissa keväänä kylvetyt paratiisililjan siemenet ovat itäneet:)

Sain tätä kasvia naapurilta ja kokeilin myös tuota siemenkasvatusta. Helppo lisättävä.

Iso ryhmä kukkii näyttävästi…

Kestääkö kauankin kasvaa noin isoksi puskaksi? En minä yhtään kärsimätön ole, muuten vaan kyselen.

Tämä värjää pesussa.

Itse paratiisililja ei kasva isoksi puskaksi… niitä vain täytyy istuttaa paljon vierekkäin . Syksyllä vaan tökit siemenet maahan "äitin" viereen ja kas… parin vuoden kuluttua taimia on jo liikaakin.

Paratiisililjat sateessa, kauan ei niillä kukinta kestä, mutta ovat kauniita.

Paratiisililjat ovat kai jotenkin epähuomiossa tullut laitettua pohjoispuolelle pihamökkiä. Eivät juuri aurinkoa saa mutta kukkivat ja siementävät, ehkä kukinnotkin säilyy pitenpään hyvänä?

Kaksi talvea kylvöpurkissa ja nyt näkyy taimia:)

Eikö ekana kesänä näkynyt heinämäistä kasvua?