Paratiisililja, Paradisea liliastrum

Johtuukohan sitten tästä vyöhyke-erosta, että mun kylvökset on nousseet heinälle ekana kesänä. Kukkimista saa varmaan oottaa hamaan tulevaisuuteen.

Tai sitten mie olen vaan tehnyt jotain pieleen:/

Saman ajan vei täälläkin kuin Kurpalla. Kaksi talvea pihalla ja nyt oli ruohot nousseet. Vähänkö olen onnellinen!! :slight_smile:

Mie laitoin syksyllä maahan ja nyt on monta monta alkua, toivottavasti saan pidettyä hengissä :slight_smile:

Voi että sinulla on tuota minun ihastustani. En ole saanut aikaiseksi hankkia paratiisililjaa itselleni, mutta onpahan sitten haaveita kuitenkin.

Oletko Myskis kasvattanut siemenistä tuon ihanan paratiisililjan? Kauanko meni siemenestä tuohon hetkeen?

Mä kylvin tän siemeniä talvella, vein kylmään, ja keväällä lämpimään, mutta ei ole itänyt. Mutta varauduinkin vaikeaan lajiin, joten siemeniä on kyllä uusia kylvöksiä varten jäljellä. Teen seuraavaksi syyskylvön suoraan ulko-olosuhteisiin. Jospa joskus kävisi mäihä ja itäisi… tosin tarvitsisi olla ihan oma kylvölava sellaisia mahdottoman hitaasti itäviä kasvilajeja varten, ja toinen varmoja itäjiä varten. Jottei menisi pöyhimään sitä hitaasti itävien lajien kylvömaata turhan takia.

Onko muuten paratiisililjassa tuoksua?

Mulla iti kaksi ruohoa viime talven hankikylvöistä. Kun nyt vaan saisin pidettyä elossa ne - ja poissa kissan hampaista.

Kuvassa oleva on naapurilta saatu kasvi, mutta tuolla ison kiven luona on siemenkasvatteluja. Eka kesänä kasvatti lehtitupsut ja nyt toisena kesänä kukkii. Mielestäni tosi helppo siemenkasvatettava. Siemenkirjeisiin ainakin tulossa siemeniä tästä.

Mulla iti neljä kappaletta keväällä, siellä ne on nyt maassa…heinät edellisenä vuonna oli muutama pellavalilja ja näyttäis että yksi heinä on noussut. Hidasta on näitten kasvatus, mutta mielenkiintoista!

Ällöhempeää

kuva

Paratiisililjan varsi muistuttaa haitarin palkeita tai ennemmin kuin lakumattoa. En ymmärrä mikä saa tällä pihalla monet kasvit tekemään samanlaisia varsia. Hevosenp...? Toivottavasti pinnistelee kukkaset ensi viikkoon.

kuva

Lakumaton muotoinen varsi on nimeltään laakauma.

Siinä on nyt enemmän kukkia tulossa kun aiemmin, keväällä kaksi esikkoa teki saman tempun, naapurilla pioni. En edes muista kaikkia kummajaisia aiemmilta vuosilta. Usein täällä on ollut tuplavarsivoikukkia, isorikkoja, unikoita jne. Ensimmäinen jonka muistan oli tuolla Helsingissä valtava parimetrinen varjolilja jolla oli tuplavarsi la varsi oli meikäläisen ranteen paksuinen. Myöhemmin se teki ihan tavallisia kukkia. Onko se joku pöpö?

Mun paratiisililjat on ohi kukkineet jo aikaa…

Tuli hieno lakumatto, osa nupuista on jo kukkinut ja yläpuoli on nyt kauneimmillaan. Nypin ohikukkineet ja laskin kaikki varren kukat. Siinä oli sitten tänä vuonna 65 kukkaa!

edit. Nakkisormi taas liikkeellä...

Mun Pellavaliljat ovatkin varmaan paratiisililjoja, saa nähdä ovatko kaikki, kun osa on vielä kukkimatta. On hän kaunis, vuodesta 2012 olen häntä kasvattanut ja vihdoin on kukassa, oiiiii…tätä ihanuuttaa!! Terveisiä Aramintalle, tässä ne haituvat vihdoin kukkii!!

Ai tuo on paratiisililja. Olen sitä taloyhtiön pihalla ihastellut ja ihmetellyt mikä on nimi. Jos varastan alun niin kuinka syvään täytyy varautua kaivamaan? Vai pitäisikö tyytyä napsimaan siemeniä?

Sirkelille kiitokset tästä.