On tämä upea !
Paratiisi puhkesi kukkaan
Googlasin tuon ihanuuden ja sehän on tuoksuvakukkainen maatiaisperenna. Ihanaa ! Meinasin heti ryhtyä siemenruinuulle tuosta mutta sitten luin että sen kehittyminen siemenestä “heinän” kautta kukkivaksi yksilöksi vie monta vuotta. En taida enää jaksaa niin pitkään projektiin ryhtyä. Houkuttais muuten kovasti tuo kaunokainen saada omaan penkkiin ilostuttamaan.
Nuu.voin vilikasta omista saako palaa otettua.
Kestää tosiaan monta vuotta kasvattaa siemenestä, kokemusta on ja nykyään lisääntynyt kiitettävästi. En tiedä kumpi minulla on paratiisi-vai pellavalilja, ovat niin samannäkösiä, mutta kuuluu minun lempikukkiin. Voin laittaa Nuu sulle sipuleita myöhemmin syksyllä.
Karvari ja Kitikat, te ihanaiset
Minulla on tähkähietaliljan nimellä oleva kasvi. Samannäköinen kuin tuolla edellä Kitikatin ja Myskimalvan paratiisililjat. Mistähän nuo erottaisi toisistaan? Olen kasvini saanut joskus vaihtareilta tuolla nimellä. On nyt tuolla puskan varjossa vähän orpona, yhden kukkavanan tehnyt.
Kiitos Kurppa- Hentoisempi tuo onkin. Ei siis johdu pelkästään ankeista oloista
Vieläkin pähkäilen millaiseen multaan ja vaatiiko jotain erityislannoitusta istutettaessa?
Ylvalii,mullon tavallisessa mullassa,tosin tuossa penkissä misson,on ehkä hiukan happamampi multa ku toisesssa.
Pikkusen syyslantaa ku muillekki antaa.
Joo, ihan tavallisessa mullassa kasvaa ja muista sitten keväällä että kun heinä sieltä nousee ettet rikkaruohona nykäse pois.
Minunkin paratiisililjani kukkii, ensimmäistä kertaa
Taitaapi tämäkin ilo olla pohjosesta tänne Kustin polkemana kulkeutunut
Onnea Nuu! Tuo taitaa olla sellainen tosi wanhanajan perenna, jota ei melkein mistään saa edes rahalla. Kaunis kuin mikä.
Eioo mulla vielä noin pitkällä, on minun lemppareita. On niin hentoinen ja kaunoinen.
Paratiisililja, Paradisea liliastrum
on koristekasvina käytetty monivuotinen parsakasvi. Se ei ole erityisen läheistä sukua liljoille vaan muun muassa kuunliljoille. Paratiisililjan pysty varsi kasvaa 30–50 senttimetriä korkeaksi. Lehdet ovat kapeita, litteitä, 12–25 cm pitkiä ja 3–5 millimetriä leveitä.
Paratiisililja kasvaa yleensä noin puolimetriseksi, monivartiseksi kasviksi. Paratiisililja on jalostamaton luonnonperenna, joten se ei tarvitse jakamista eikä uudelleen istuttamista, kunhan sille on löytynyt sopiva kasvupaikka. Paratiisililja näyttää viihtyvän aurinkoisella paikalla hyvin, mutta kovin laihassa maassa se kukkii niukasti ja jää harvavartiseksi.Paratiisililja on melko hidas kehittymään, kylvöstä komeasti kukkivaan paratiisililjakasvustoon menee 5–6 vuotta. Sipuliton, talvenkestävä.
Lisääminen: Siemenestä tai syksyllä jakamalla.
Kuva: Puutarha.net / Kasvikortisto