Mun paratiisin lilja
Kuva 7.6.2024
Näin lyhyellä otannalla näyttäis että monella penttiläisellä on tätä kaunotarta ![]()
Tuossakin on taas yksi kasvi, jota olen himoinnut vuosia. Mulla on jopa yksi vanha valokuva meidän talosta mieheni isovanhempien ajoilta, jolloin talon eteläseinällä kasvoi paratiisililjaa.
Sitä ei vissiin puutarhakaupoissa myydä pahemmin? Ainakaan mitään vanhaa maatiaiskantaa.
Oon omani kasvattanut siemenistä, siemenkirjeestä tietenkin (Kiitos Itusilmä, vuoden 2021 siemensatoasi).Kylvin hankikylvönä 4.1.2022. Kukkiva kuva on otettu 7.6.2024.
Muistiinpanoiksi oon näköjään kirjoittanut että heinämäiset lehdet muodostavat tuppaan. Valkoiset melko suuret kellomaiset kukat. Kukinta kestää 2-3 viikkoa touko-kesäkuussa. Kasvi lakastuu loppukesällä. Kasvuvyöhyke I - VI
Henni,multa saat alun jos nousee kesällä ![]()
Tuhannet kiitokset, karvari! Pidän tämän mielessä. ![]()
Ja hyvä tietää, että siemenestäkin onnistuu. Mun pitää vaan ensin miettiä sille paikka. Ongelmana on nimittäin nyt se, että tontille ei enää mahdu! ![]()
Muistuta minua sitten kesällä ![]()
Sipuleista myös leviää, pieniä sormenpään kokosi tulee joka vuosi.
Ihanaa! Paikka löytyy, jos ihan pienen alun saan? ![]()
Onnistuu ![]()
Kyllä se voipi olla.
Minulla on vielä maan alla. PS: olen joutunut suojaamaan ne aina verkoilla, pupujen suurta herkkua, lähtee lehdet ja nuput.
Kyllä hyvin voi olla mulla vasta nousemassa.
Jos on karvaset lehet niin eioo minusta.
Näyttää heinämäiseltä,hyvin kapiat lehet ku nousee maasta.