Parsa, Asparagus officinalis

Voisiko joku ystävällisesti laittaa kuvan parsasta siinä vaiheessa, kun se vasta päätään maasta nostaa keväällä?

Haluaisin nimittäin löytää ao. vihanneksen väliaikaispenkistään :)...

Se näyttää tasan samalta kuin on näyttänyt lautasellasi, vain vaaleammalta ja lyhyemmältä - ja ehkä ohuemmalta. naurua

Ei näy vielä mitään. Se on täsmälleen saman näköinen kun kaupan vihreiden parsojen päät.

No voi hitsin hitsi. Ei taida mennä läpi väite, etten ole ikinä parsaa lautasellani nähnytkäänsilmän isku.

Pitää nyt kökkiä siellä penkin vieressä kyttäämässä sitten. Ei kai siihen bearnaisekastiketta ja kinkkua nyt kuitenkaan viereen kasva?

Parsanalkujen kuvat olis kyllä kivoja.

Klorofyllissä on hyvä kuva parsa keskustelussa. Kuvassa on juuri maasta työntyneitä parsan alkuja.

Tältä se näyttää, mutta kuten Kurpitsa sanoi, ei näy vielä mitään. Maan pitää lämmetä kunnolla ennenkuin parsa nousee.

Ja tältä näyttävät ennen kattilaan menoa.

kiitos kuvasta. Söpöhän se on kuin mikä!

Parsaa pekonilla eli pekonisiivu kieputetaan 1-2 parsan ympärille, pötköt kyljelleen voideltuun uunivuokaa ja kypsennystä 10-15 min. noin 200 asteisessa uunissa. Minulle sopiva tapa kun meinaan aina keittää liian lötköiksi eli kypsiksi. Ja on nuo pekoniparsat niiiiiin hyviä! Mutta itte joutuu pekonit hankkimaan, ei ne parsojen mukana taida kasvaa oho

Kuulostaapa herkulta, täytyy kokeilla heti! kieli ulkoa Kaapissa meinaan puntti parsaa odottelee, tykkään siitä kyllä ihan keitettynäkin voin kanssa. Suunnittelin äiteen kanssa josko mökille laitettais parsapenkki, mutta en oikein tiedä menestyykö siellä sitten. Eikös se vasta kolmivuotiaana tee satoa, olishan tässä aikaa katsoa ja kokeilla. ;)

Sitä keittöpuutarhaa (potangeria) suunnitellessa päätin, että siellä kasvaa vain sitten niitä todella syötäviä lajeja. Monet vuodet olen kasvatellut retiisejäkin vaikkei niitä kukaan syö, kasvattelen niitä kun niitä on aina tavattu kasvatella.

Uuteen potangeriin tulee siis parsaa, sekä tankoa että sitä vihreää broccolia. Niitä minä syön, kuten muutkin meillä, ja ovat hyvää muonaa.

Aion ostaa parsantaimet - missähän olisi suurimpia tarjolla? Kaatuuko parsa helposti tuulisella paikalla?

Temskukka, niin kummanko taimia olet ostamassa, parsan vai parsakaalin? Parsakaalin taimia on myynnissä melkoisen yleisesti, mutta parsaan olen törmännyt harvemmin, omani olen saanut pikkutaimina pentin ystävällisiltä ihmisiltä. Parsa on mulla avoimella paikalla ja tukikeppejä olen sille viritellyt kun rupeaa kallistumaan kyljelleen, parsakaalit ei tukea tarvitse.

Ihan parsantaimia tarkoitin. (Broccolit kasvatan itse) Olen joskus ostanut postimyynnistä parsantaimia mutta eivät talvehtineet, varmaan paikassakin oli vikaa. Luulin sitä suojaisaksi mutta ei se sitä loppujen lopuksi olekkaan.

Tuulikin on suhteellista - kun meillä tuulee niin että siitä voidaan huomauttaa puheessakin jossain sivulauseessa - tuulee niin että muoviset puutarhatuolit lentelevät naapuriin. Meillä ei voida pitää edes aurinkovarjoja, sillä tuuli rikkoo ne nopeasti. Kuvittelisin, että parsa nauttisi tuulensuojaisesta, lämpimästä ja hiekkaisesta maasta?

Temskukka, viimeisessä lauseessa kuvasit täsmälleen parsan kasvupaikan. Maa saa olla kovinkin hiekkaista, jos käytettävissä on tuoretta ruohosilppua katteeksi ja lannoitteeksi. Parsan versot - ne jotka jätetään syömättä keräämään kasvuvoimaa seuraavaksi vuodeksi - lakoavat helposti kohtuullisen suojaisallakin paikalla. Hyvät tukisysteemit kannattaa kehittää ja asentaa jo parsapenkkiä perustettaessa, ettei vahingoita parsan laajaa juuristoa jälkikäteen maahan työnnettävillä kepeillä.

Kävin ihan varovasti, sormin vaan kaivamassa parsapenkkiä, mitään ei löytynyt, niitä nuppusia olisin ihan varkain vain kurkistanut.

Helpotus lukea nyt täältä että maan pitää olla lämmin. Ei, se ei todellakaan ollut lämmin vaikka aurinko silloin paistoi, ihan pinnasta vähän auringon lämmittämä mutta heti pinnan alta jäätävän kylmä

Ei kun odotellaan nyt ihan rauhassa vaikkei maltti oikein riittäisikään kieli ulkoa

Temskukka, ostin parsan juurakoita viime keväänä puutarhamessuilta. Yksi nainen noita messuja kiertää, myy juurakoita ja parsakirjoja sekä pitää luentoja. En tiedä vielä miten ovat talvehtineet kun maa on vielä jäässä eikä mitään näy, mutta ei ole ainakaan ohjeista kiinni - niin hyvät ohjeet hän parsapenkin tekoon antoi.

Viimesyksynä sain tankoparsan taimia ja istutin ne maahan (oppikirjojen mukaisesti :>) Pitäisikö noista pikkuisista näkyä jo jotain, vai odottelenko rauhassa kesäkuuta?? Mitään ei nääs vielä ole ko. penkissä näkynyt (mitä nyt rikkaruohoja)

Luultavasti minun kasvuolosuhteeni eivät ole Parsaihanteelliest, tai sitten viime talvi tässä Vantaan korkeudella oli karuimmasta päästä.  kertokaa miltä parsapenkin pikkutaimien pitäisi tässä vaiheessa näyttää?

MÄ EN ALA!

Luin ton parsakeskustelun alusta asti ja sielä kyllä kävi ilmi, että kun maa on lämmin pitäisi jotain jo näkyä !! Voi Kurpitsa, Kurpitsa, mä en onnistunut. Vai onko mielä jotain toivonkipinää?

Asiasta en juurikaan mitään tiedä, mutta tälläistä juuri nyt meillä. Tässä ikivanha parsa. Miehen sormenpaksuista on jo noussut n.15-20cm.

Minulla viime syksynä istutettu ja nyt noin sentin näkyvissä,siis täällä Pirkanmaalla.Kasvaa kyllä melko liki kiveä ja olen ajatellut että se antaa lämpöä lähialueelle.