Tässä pari viikkoa sitten purkitettua parivuotta vanhaa. Pari senttiä pitkää ja tulitikun paksuista.
Tässä viime kesänä istutettu kaksivuotias taimi, pintaan nousi n 3 viikkoa sitten ja tämä on otettu paripäivää sitten, nyt ovat siinä kuuskymmentä senttisiä pötkylöitä ja tämä tässä Uudellamaalla.
Ostin viikolla muutaman parsan 2-vuotiaan juurakon, á 2 euroa kappale. Jos joku haluaa tämän ammattikasvattajan yhteystiedot, niin minulta saa yksityisviestillä! Toimittaa ilmeisesti postitsekin? Hyvännäköisiä juurakoita, tarjolla oli myös mm. parsankuorin ja parsakirjaa tms. Ovat jotakin tosi vanhaa kantaa.
Satoa odotellessa, ensi kesänä saa jo maistella!
Tilasin 20.4. Viherpeukaloilta parsantaimia mutta eivät ole vieläkään tulleet, joten lähetin ujon kyselyn että koskahan ehkä.
Miten leveän tilan parsat vievät? Olen zoomaillut että laitan 3 parsaa kasvihuoneen kaakkois-eteläseinälle, paikka on melko tuulensuojainen (meillä) ja hiekkainen. Toiset kolme laitan pikkutuvan kaakois-eteläseinälle, omenapuun taakse, paikka on vieläkin tuulensuojaisempi.
Meillä III-alueella alkavat parsat nousta vasta nyt, onneksi, parit ensimmäiset alut ehtivät paleltua yöhalloissa.
Eli eivät ne kiirettä pidä. Vaikka pintamaa tuntuisi lämpimältä, voi juurakon syvyydessä olla vielä yllättävän kylmää eikä kasvu lähde siksi käyntiin.
Temskukan kannattaa funtsia ainakin kasvihuoneen seinustapaikka uudelleen; parsa voi viihtyessään kasvaa 2-3 metriä korkeaksi hyvin tuuheaksi puskaksi... Eli voipi varjostaa kasvihuonetta aika pahasti.
Parsa tarvitsee tilaa. Ammattiviljelyssä vihreänä kerättävällä taimiväli n 30cm ja riviväli vähintään metri, valkoisena kerättävällä taimiväli n 40cm ja riviväli jopa 1,5m.
Sain juuri kummitädiltäni parsan taimen. Purkissa, hän oli sen siemenestä kasvattanut ja omasta pihastaan siemenet siis kerännyt. Sanoi, että on koristeparsa.Olen nähnyt sen kesällä sen pensaan - pari metriä korkea, ainakin ja lehti just kuin joku hienohelma tai vastaava. Kysyin, että syödäänkö tätä.Ei kuulema, kun on nimenomaan koristeparsa....laittaisin kuvat taimesta, mut akut on kamerasta taas tyhjänä...Onko se nyt oikeesti joku koristeparsa???Onko sellaista olemassa?Tahtoo sitä syötävääkin, ihan ehdottomasti!
Uskon että syötävä on. Ei kai ulkona kasva/selviä muut parsat. Moni tuttuni kasvattaa parsaa vain koristeeksi.
Torvikukka, yritin googlettaa, ja sain samanverran tietoa :) Toivotaan, että se olis sitä syötävää nimenomaan! Elikkäs nyt sitten, kun hallanvaarat on ohi, niin istutan sen hyvämultaiseen ja kalkittuun penkkiin, kastelen tarvittaessa ja keväällä 2009 vai 2010 saan siitä satoa?
Tää onnea on! Luulen että minulla sittenkin on parsantaimia. Tänään huomasin tuossa penkissäni 2 tulitikun paksuista huiskulaa, joissa on päässä tähkylä. Otan lähipäivinä noista kuvia, että pääsette sitten minulle sanomaan, että EI EI EI, kyllä nuo ovat PELTOKORTTEITA. Siis jos kuudesta taimesta edes 2 on selvinnyt, olen ikionnellinen!! Ja ehkä jo 3 vuoden päästä saan 2 parsaa kattilaan. Otan ensin ne kuvat ja jaataan onni sitten yhdessä.
Eilen löysin vuoden ikäiset taimen alut.
Kurpitsa, nämä taitavat olla juuri niitä samoja. Sinä minua viime syksynä muistit ja lähetit huiskuloita kuoressa. Nämä ovat varmasti niitä samoja, eli antoivat vaan odottaa itseään ja odottelivat varmaan vähän lämpimempiä ilmoja. Voi miten on onnellinen olo.
Tarvitsevatko parsansiemenet kylmäkäsittelyn??
Eivät
Tässä on se parsan taimi, josta kyselin aikaisemmin:
Tuo kyllä näyttää kovasti sille kasville jota ruukussa sisällä kasvatetaan, eli ei hienohelma vaan se toinen. Eli ei ruokaparsa vaan nimenomaan koristeparsa.
Mitäs muut on mieltä?
Minun parsa kylvös oli tuollaista, mutten ole varma kuitenkaan. Tässä saamani parsa onko tämä syötävää ollut talven yli maassa.
Mulla on tänä keväänä siemenestä kasvatetut syötävät parsat just ton näköisiä kuin Suomettarella.
Syötävän parsan siementaimet ovat hentoisia ja huonekasvinnäköisiä ensialkuun - siitä ne sitten vahvistuvat ja kolmantena keväänä jo nousee aikas pötkylöitä mullasta.
Minua hämmentää eniten varren "suomut" tai lähinnä niiden puute, Torvikukan taimessa ne ovat selkeästi näkyvillä ja tuollaisia minunkin pikkutaimeni ovat. Suomettaren taimessa ei suomuja ole kuin vain muutama ja tosi harvassa.
Toki tämä voi olla lajikekohtainen ero.
Kiitoksia mielipiteistänne, tämä kasvi on kasvatettu ulkoa kasvaneesta parsasta, siis siemenet on kerätty siitä, ja taimikasvatus on tapahtunut kuulema sisätiloissa.Nyt tämä ruukku nököttää miun kasvarissa.Ajattelin istuttaa sen ulos, kun saan penkin tehtyä...